Hoe krijg ik kruiskoppelingen los ?

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Hoe krijg ik kruiskoppelingen los ?

Bericht door Geert » ma 15 jul, 2013 18:07

Ik wil deze kruiskoppelingen van mijn bak af hebben, ik heb de clipjes er met een tang uitgehaald, maar hoe nu verder ?

Afbeelding
DSCF0083 by geert1953, on Flickr

Afbeelding
DSCF0082 by geert1953, on Flickr

Afbeelding
DSCF0081 by geert1953, on Flickr

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 15 jul, 2013 18:30

Geert dit is een homokineet en geen kruiskoppeling. Volgens mij is die niet uit elkaar te halen maar moet in zijn geheel vervangen worden.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 15 jul, 2013 18:51

Ja, oke, maar hoe krijg ik die van de bak ?

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 15 jul, 2013 19:04

Dit is een dubbele kruiskoppeling ;) latere modellen hebben een homokineet.

Deze is uit elkaar te halen.
de veerringen heb je al los.
onder de veerringen zitten metalen cupjes met daaronder (losse) naaldlagers als ik het goed heb.
Helaas heb ik de vraagbaak nu niet bij de hand daar staat het duidelijk in.

Aan de binnenzijde van de bak zit ook een moer waarmee de binnenste as van de kruiskoppeling geborgd zit. Je kunt dus ook de complete as verwijderen en de kruiskoppeling in elkaar laten.

Ligt er natuurlijk aan wat je verder van plan bent met de bak
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 15 jul, 2013 19:39

Als je alleen da kruisstukjes wil vervangen voor revisie of zoiets. Dan haal je alle vier de veertjes eruit. Maak die ruimte ook schoon zodat er geen zand, oud vet o.i.d. zit. Dan lekker schoon vet erop smeren. Vervolgens met een houten pen en een fijne hamer erop tikken zodat hij eruit schuift naar binnen toe. Je kan dan het metalen cupje verwijderen en de naaldlagers. Dan draai je de boel om en tik het kruisstuk de andere kant op. En zo doe je rondom totdat je alle vier eruit hebt.
Als ik het nalees staat het wat krom dus als je nog vragen hebt brand maar los.

zaakje wel ondersteunen natuurlijk.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 15 jul, 2013 19:45

Even opgezocht. Om de as er uit te halen moet je de remankerplaat los halen De as komt dan mee.
Zie Haynes blz. 90.
Schultenbräu das ist mein Bier !

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 15 jul, 2013 20:13

Dat zal wel kloppen, ik zie dat deze assen ook samen met rem ankerplaat verkocht worden.
Dan zal het baklager al voorgemonteerd zijn.
Los ziet de as er zo uit:
Afbeelding
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 15 jul, 2013 21:53

OKE , weer wat bijgeleerd !
In Haynes heb ik het niet gevonden.
Maar zoals de foto van AK 350 ziet het er wel uit van buiten .

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 15 jul, 2013 22:40

Ik eb details van hoe de as los te maken in mijn topic van de versnellingsbak azu 1958 gezet,

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=11490

O ja, mijn manier van kruisstukjes vervangen is niet helemaal profi, maar zo werkt het voor mij.
tweeceevees zijn leuk!

Plaats reactie