aandrijfassen

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
guido
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 1 mar, 2007 14:54
Locatie: Leopoldsburg

aandrijfassen

Bericht door guido » wo 18 sep, 2013 17:22

beide aandrijfassen -oftewel cardans- vertonen redelijk wat speling, niet meer op te lossen met de vetspuit.
Zo schommel ik nog wat heen en weer na gestopt te zijn, en gezien ik geen noodstop wil maken met een gebroken cardan zou ik ze moeten vervangen.

nu is mijn vraag of ik beide delen moet vervangen, maw wielkant en versnellingsbakkant, of slechts een van beide ?
Mehari '78

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » do 19 sep, 2013 21:49

Ik snap niet zo goed wat je met speling bedoelt als je de steek assen bedoeld die zijn kapot als je ze hoort knakken wanneer je het stuur helemaal onder draait en rondjes gaat rijden. Je hoort dan echt knak knak ........... dit beide kanten op proberen. als je niets hoort zijn ze wel ok. je kan ze apart verwisselen van elkaar. Bang voor afbreken hoef je niet te zijn hoor gebeurt niet.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 20 sep, 2013 09:01

DucKKnutsel schreef:Ik snap niet zo goed wat je met speling bedoelt als je de steek assen bedoeld die zijn kapot als je ze hoort knakken wanneer je het stuur helemaal onder draait en rondjes gaat rijden. Je hoort dan echt knak knak ........... dit beide kanten op proberen. als je niets hoort zijn ze wel ok. je kan ze apart verwisselen van elkaar. Bang voor afbreken hoef je niet te zijn hoor gebeurt niet.
Nou, breken kunnen ze echt wel. Onlangs een Burton onderhanden gehad met een gebroken homokineet (wielzijde). Lag echt in tweeeën. Blijkbaar was ooit de stofhoes vervangen zonder de voorgeschreven klodder vet. De in tweeën gescheurde hoes en de klauwen waren gortdroog, de kogels waren weggevlogen. Extreem, natuurlijk - maar het kan dus wel.

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » vr 20 sep, 2013 09:10

De andere kant kan ook kapot. In Marokko werd het 'knak knak' steeds erger en plotseling aandrijving weg en bleek de homokineet uit elkaar te liggen. Als de kogels klein genoeg zijn versleten schieten ze er vroeg of laat uit.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 20 sep, 2013 09:13

Op de pickup zijn een paar maanden terug ook 2 compleet nieuwe assen gegaan.
Als er speling op zit rijdt het gewoon niet fijn. Voor dat ze afbreken moet er wel iets heel gek gaan. Zo als achtpeter zegt zonder vet draaien ofzo maar dan ben je volgens mij allang gek geworden van het knakken en andere geluiden. Als je dan gewoon doorrijdt tja..

Als de auto op de handrem staat en je kan hem toch een heel stuk een en weer duwen zit er speling op de assen. Dat is wel de complete speling over de hele as.

Er kan speling zijn op zowel de 2 homokineten als op het schuifstuk. En bij elkaar opgeteld kan dat aardig op lopen.
als je nieuwe assen heb even kijken welke schuifstukken het best bij elkaar passen met de minste speling. Daar kan verschil in zitten. Ik had zelfs 1 combinatie die niet eens in elkaar paste.

guido
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 1 mar, 2007 14:54
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door guido » vr 20 sep, 2013 09:47

zal s trachten met wat ik nog los liggen heb een spelingsarme combinatie te maken. Gekraak in de bochten is wel er nog niet bij
Mehari '78

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » vr 20 sep, 2013 10:46

De cardans aan bakzeide kan je gewoon kopen van vb skf. Ze kosten iets meer als 50 per kant

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 20 sep, 2013 17:18

Ik heb bij mijn vorige eend ook nieuwe assen erop gezet. Wereld van verschil omdat ik de ruimte op de assen merkte tijdens schakelen. Wereld van verschil.

Bij mijn huidige eend is de ruimte niet zo groot dus dat laat ik lekker zo.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

guido
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 1 mar, 2007 14:54
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door guido » vr 20 sep, 2013 19:14

ok thx vr de reacties
zo weten we weer wat doen in de schaarse vrije tijd :)
Mehari '78

Plaats reactie