aandrijfassen
aandrijfassen
beide aandrijfassen -oftewel cardans- vertonen redelijk wat speling, niet meer op te lossen met de vetspuit.
Zo schommel ik nog wat heen en weer na gestopt te zijn, en gezien ik geen noodstop wil maken met een gebroken cardan zou ik ze moeten vervangen.
nu is mijn vraag of ik beide delen moet vervangen, maw wielkant en versnellingsbakkant, of slechts een van beide ?
Zo schommel ik nog wat heen en weer na gestopt te zijn, en gezien ik geen noodstop wil maken met een gebroken cardan zou ik ze moeten vervangen.
nu is mijn vraag of ik beide delen moet vervangen, maw wielkant en versnellingsbakkant, of slechts een van beide ?
Mehari '78
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Ik snap niet zo goed wat je met speling bedoelt als je de steek assen bedoeld die zijn kapot als je ze hoort knakken wanneer je het stuur helemaal onder draait en rondjes gaat rijden. Je hoort dan echt knak knak ........... dit beide kanten op proberen. als je niets hoort zijn ze wel ok. je kan ze apart verwisselen van elkaar. Bang voor afbreken hoef je niet te zijn hoor gebeurt niet.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
Nou, breken kunnen ze echt wel. Onlangs een Burton onderhanden gehad met een gebroken homokineet (wielzijde). Lag echt in tweeeën. Blijkbaar was ooit de stofhoes vervangen zonder de voorgeschreven klodder vet. De in tweeën gescheurde hoes en de klauwen waren gortdroog, de kogels waren weggevlogen. Extreem, natuurlijk - maar het kan dus wel.DucKKnutsel schreef:Ik snap niet zo goed wat je met speling bedoelt als je de steek assen bedoeld die zijn kapot als je ze hoort knakken wanneer je het stuur helemaal onder draait en rondjes gaat rijden. Je hoort dan echt knak knak ........... dit beide kanten op proberen. als je niets hoort zijn ze wel ok. je kan ze apart verwisselen van elkaar. Bang voor afbreken hoef je niet te zijn hoor gebeurt niet.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 302
- Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
- Locatie: Horssen (bij Druten)
- Contacteer:
De andere kant kan ook kapot. In Marokko werd het 'knak knak' steeds erger en plotseling aandrijving weg en bleek de homokineet uit elkaar te liggen. Als de kogels klein genoeg zijn versleten schieten ze er vroeg of laat uit.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Op de pickup zijn een paar maanden terug ook 2 compleet nieuwe assen gegaan.
Als er speling op zit rijdt het gewoon niet fijn. Voor dat ze afbreken moet er wel iets heel gek gaan. Zo als achtpeter zegt zonder vet draaien ofzo maar dan ben je volgens mij allang gek geworden van het knakken en andere geluiden. Als je dan gewoon doorrijdt tja..
Als de auto op de handrem staat en je kan hem toch een heel stuk een en weer duwen zit er speling op de assen. Dat is wel de complete speling over de hele as.
Er kan speling zijn op zowel de 2 homokineten als op het schuifstuk. En bij elkaar opgeteld kan dat aardig op lopen.
als je nieuwe assen heb even kijken welke schuifstukken het best bij elkaar passen met de minste speling. Daar kan verschil in zitten. Ik had zelfs 1 combinatie die niet eens in elkaar paste.
Als er speling op zit rijdt het gewoon niet fijn. Voor dat ze afbreken moet er wel iets heel gek gaan. Zo als achtpeter zegt zonder vet draaien ofzo maar dan ben je volgens mij allang gek geworden van het knakken en andere geluiden. Als je dan gewoon doorrijdt tja..
Als de auto op de handrem staat en je kan hem toch een heel stuk een en weer duwen zit er speling op de assen. Dat is wel de complete speling over de hele as.
Er kan speling zijn op zowel de 2 homokineten als op het schuifstuk. En bij elkaar opgeteld kan dat aardig op lopen.
als je nieuwe assen heb even kijken welke schuifstukken het best bij elkaar passen met de minste speling. Daar kan verschil in zitten. Ik had zelfs 1 combinatie die niet eens in elkaar paste.