centrifugaal koppeling

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

centrifugaal koppeling

Bericht door voeteir » vr 27 sep, 2013 15:10

De centrifugaal koppeling van de dyane is waarschijnlijk versleten. Nu alles openligt wil ik deze graag vervangen.
Dus ik heb samen met nog wat onderdelen ook een nieuwe "ring met schoenen" gekocht.
Nu past de nieuwe ring niet in het vliegwiel. De diameter is te groot.
Ik heb de schoenen al zo gelijk mogelijk wat afgeslepen. De ring past nu, met een weinig moeite, wel in het vliegwiel. Eens hij daar zit kan ik ze met de hand niet draaien. Dit lukt wel nog als de ring maar voor de helft in het vliegwiel zit.

Hoeveel wrijving mag daar zijn? Of moet dit echt vlot kunnen draaien?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: centrifugaal koppeling

Bericht door LPGo » vr 27 sep, 2013 16:51

voeteir schreef:De centrifugaal koppeling van de dyane is waarschijnlijk versleten. Nu alles openligt wil ik deze graag vervangen.
Dus ik heb samen met nog wat onderdelen ook een nieuwe "ring met schoenen" gekocht.
Nu past de nieuwe ring niet in het vliegwiel. De diameter is te groot.
Ik heb de schoenen al zo gelijk mogelijk wat afgeslepen. De ring past nu, met een weinig moeite, wel in het vliegwiel. Eens hij daar zit kan ik ze met de hand niet draaien. Dit lukt wel nog als de ring maar voor de helft in het vliegwiel zit.

Hoeveel wrijving mag daar zijn? Of moet dit echt vlot kunnen draaien?
Er mag helemaal geen wrijving zijn, pas als de motor toeren begint te maken wijken de schoenen naar buiten en door de wrijving wordt de aandrijving tussn bak en motor gemaakt...

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » vr 27 sep, 2013 17:43

oke, bedankt.
Dan maak ik de totale diameter nog iets kleiner.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 27 sep, 2013 18:31

en als dat niet werkt zou je de originele koppeling kunnen laten voorzien van nieuw frictiemateiraal. Dan past hij sowieso.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » vr 27 sep, 2013 21:05

Ik heb de "schoenen" nog iets afgeslepen met een lamellenschijf en alles past nu zonder wrijving.
Nu is het nog heel lang wachten eer ik kan testen.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 27 sep, 2013 23:18

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Als de "nul-afstand" kleiner is dan nominaal, en het gewicht van de koppelingsschoenen groter is dan nominaal, zal de koppeling toch bij een lager toerental gaan ingrijpen?
1977 Mehari

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » za 28 sep, 2013 07:25

Joos schreef:Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Als de "nul-afstand" kleiner is dan nominaal, en het gewicht van de koppelingsschoenen groter is dan nominaal, zal de koppeling toch bij een lager toerental gaan ingrijpen?
Ja dat zou kunnen. Maar waar kan ik de nominale afmetingen en gewichten van de "ring" terugvinden?

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » za 28 sep, 2013 09:56

Daar ben ik ook nog niet achter helaas. Ben zelf op zoek naar die gegevens voor een 12pk.
1977 Mehari

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 28 sep, 2013 14:57

Volgens de RTA mag je hier niet aan schuren en/of vijlen om de uitlijning van het geheel niet aan te tasten. Onbalans kan vibraties veroorzaken. Volgens hen zou het zich vanzelf wel op elkaar inslijpen. ?? Verder geen gegevens kunnen vinden.
Er zijn wel 2 diktes ringen met schoenen voor de 12/18 pk en voor de zwaardere ami en 2cv6 modellen. Daar zit een paar mm in.
diverse Citroens, wat anders.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » za 28 sep, 2013 18:35

AZL57 schreef:Volgens de RTA mag je hier niet aan schuren en/of vijlen om de uitlijning van het geheel niet aan te tasten. Onbalans kan vibraties veroorzaken. Volgens hen zou het zich vanzelf wel op elkaar inslijpen. ?? Verder geen gegevens kunnen vinden.
Er zijn wel 2 diktes ringen met schoenen voor de 12/18 pk en voor de zwaardere ami en 2cv6 modellen. Daar zit een paar mm in.
Niet schuren is voor mij al te laat. De koppeling was anders langs geen kanten in het vliegwiel te krijgen.
Ik weet in elk geval waar ik moet zoeken als ik trilling heb...
Wat is de RTA? Dat zegt mij niets.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » za 28 sep, 2013 22:49

De RTA is de Revue Technique de l'Automobile. Een franse vraagbaak :-)

Schuren hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, zolang je maar alle schoentjes even dik maakt. Als je daar op let moet je niet zozeer bang zijn van radiaalkrachten of onbalans, maar de nulspeling blijft volgens mij behoorlijk kritisch.

Ik heb hier vanmiddag nog even over nagedacht, als de radiale verplaatsing van de schoentjes gaat volgens de wet van hooke, als gevolg van de centripetale/centrifugale kracht, is de verplaatsing dus een functie van het kwadraat van het toerental.
Concreet betekent dat dat als je nieuwe nulspeling nog maar de helft van de originele nulspeling is, de koppeling al zal aangrijpen op een kwart van het originele toerental?!
1977 Mehari

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » zo 29 sep, 2013 08:23

Joos schreef: Schuren hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, zolang je maar alle schoentjes even dik maakt. Als je daar op let moet je niet zozeer bang zijn van radiaalkrachten of onbalans, maar de nulspeling blijft volgens mij behoorlijk kritisch.

Ik heb hier vanmiddag nog even over nagedacht, als de radiale verplaatsing van de schoentjes gaat volgens de wet van hooke, als gevolg van de centripetale/centrifugale kracht, is de verplaatsing dus een functie van het kwadraat van het toerental.
Concreet betekent dat dat als je nieuwe nulspeling nog maar de helft van de originele nulspeling is, de koppeling al zal aangrijpen op een kwart van het originele toerental?!
Ik maak mij niet zoveel zorgen over de nulspeling. Er is namelijk een minimum toerental nodig om de veerkracht te overwinnen.

Op deze pagina staat dat de koppeling opengaat bij een toerental van ongeveer 750.
http://www.armisoft.nl/autotechniek/cit ... issie.html

Dus vanaf 750 toeren is de kracht groot genoeg om de veerkracht te overwinnen en gaat de koppeling open. Als de nulspeling dan 1mm of 4mm is, maakt dit niet uit. Bij slijtage van de schoenen moeten de veren iets verder naar buiten maar het toerental zal nooit minder dan 750 zijn.

Het gewicht van het "beleg" is volgens mij verwaarloosbaar in alle formules. Dit kunnen we makkelijk te weten komen. Moet het toerental bij een zo goed als versleten koppeling veel hoger zijn om aan te grijpen dan bij een nieuwe koppeling?

We zouden dit eventueel kunnen vaststellen op een draaibank. Een nieuwe koppeling inspannen en kijken bij welk toerental deze opengaat en dat vergelijken met een versleten koppeling. In theorie moet de nieuwe eerder opengaan.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 29 sep, 2013 11:11

Als het inschakelen van de koppeling inderdaad in meerdere mate afhankelijk is van een voorspanning wordt het een ander verhaal, die voorspanning had ik in mijn enthousiasme even over het hoofd gezien :roll: :)
1977 Mehari

Plaats reactie