Lekkage versnellingsbak.

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Lekkage versnellingsbak.

Bericht door Punky » di 7 sep, 2004 22:18

Ik kwam er vandaag achter dat de versnellinsbak aan een zijde lekt. Het is met name een vettige boel tussen de remschijf en de bak zelf aan de linkerzijde. Voor zover ik het kan definieren is het een combinatie van vet en versnellingsbakolie. Weet iemand waar dit vandaan kan komen en hoe ik dit kan oplossen?
Ik heb mezelf nog nooit in de versnellingsbak verdiept, dus alle advies is welkom.

Verder heb ik nog een donorbak liggen. Ik weet alleen niet in welke staat hij is. Is dit te controleren terwijl hij niet bevestigd is aan het blok. Ik heb het dan over vastlopen of spelling in de bak.
Als dit al te controleren is, hoe kun je dat dan doen?

Alvast bedankt!!! :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » wo 8 sep, 2004 13:19

het zou goed kunnen dat op de as waar je aandrijfassen aan vast zitten dat daar de papieren pakking is gaan lekken. je kan eerst proberen om die bouten/moeren waar die as de versnellingsbak ingaat eens goed aan te trekken. probeer ook eens goed alles schoon te maken en ga dan eens rustig kijken waar de olie uitkomt. Lekt hij alleen tijdens rijden of ook als hij stilstaat?

suc6 met het onderzoek,
Job

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » wo 8 sep, 2004 17:04

is er geen ashoes kapot? Maar maak alles eerst eens goed schoon en kijk dan waar het vandaan komt.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 8 sep, 2004 22:49

De ashoezen zijn pas allemaal vernieuwd, maar ik zal eens kijken. :wink:

Ik zal de plek morgen een goed schoonmaken, dan kan ik beter zien waar het vandaan komt. Verder ook ff de bakolie checken om te kijken hoeveel ik mis.

Kom er nog op terug. Alvast bedankt. :wink:

Maar dan heb ik alvast een andere vraag. Hoe kun je een versnellingsbak controleren terwijl hij niet is ingebouwd. Heb er nog eentje liggen maar weet niet of ie werkt??? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

Bericht door Christian » do 9 sep, 2004 23:33

Als ik de staat van een bak niet weet, zet ik voorzichtig een boormachine op de prise-as. De boormachine laat ik dan rustig ronddraaien en de aandrijfassen houd ik met doeken tegen, zodat er weerstand op staat.
Als er een versnelling tussen zit die gaar is, dan hoor ik dat aan het geratel.
Ik ben ook geen bakdeskundige, maar als je ongeveer weet hoe het moet klinken, dan kun je in elk geval de echt slechte bakken eruit vissen.
Heel belangrijk is natuurlijk dat je de priseas niet beschadigt en dat je hem niet te veel toeren laat maken. Een boormachine kan nu eenmaal sneller draaien dan een 2cv motor.
C'est la crème de la crème...

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 10 sep, 2004 00:35

Christian schreef:Als ik de staat van een bak niet weet, zet ik voorzichtig een boormachine op de prise-as. De boormachine laat ik dan rustig ronddraaien en de aandrijfassen houd ik met doeken tegen, zodat er weerstand op staat.
Als er een versnelling tussen zit die gaar is, dan hoor ik dat aan het geratel.
Ik ben ook geen bakdeskundige, maar als je ongeveer weet hoe het moet klinken, dan kun je in elk geval de echt slechte bakken eruit vissen.
Heel belangrijk is natuurlijk dat je de priseas niet beschadigt en dat je hem niet te veel toeren laat maken. Een boormachine kan nu eenmaal sneller draaien dan een 2cv motor.
Bedankt voor de tip. Dat gaan we eens uitproberen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gesloten