Zaterdag is mijn versenellinsbak vast gelopen in de achteruit.
Nu wil ik hem als hij toch open moet gelijk uit elkaar halen en in elkgeval de vertragingsveren vervangen.
Mogelijk nog meer als dat nodig blijkt.
Nu heb ik volgens het sleutelhandboek een meetklok en hulpstuk 2045-T nodig om de pignondiepte af te stellen.
Is dit nog ergens te koop ik kan het nergens vinden helaas.
Anders moet ik zelf een hulpstuk maken.
Gereedschap om pignondiepte te meten waar te koop?
Zodanig plaatsen dat er vrijwel geen speling op zit?!?
Geen speling is te strak....en de boel gaat nog een beetje uitzetten....
Teveel speling geeft extra slijtage.
En ja......wat is dan voldoende?.....
Echt veel wijzer word je hier niet van.
PS. Heb het ook wel gemeten door het pignonwiel en kroonwiel te plaatsen en dan het kroonwiel te bewegen, gelijkertijd met een micrometer op een tand Van het kroonwiel meten hoeveel speling er is van aanslag tot aanslag op de tanden van het pignonwiel wiel.
Toegestane waarde....???
Geen speling is te strak....en de boel gaat nog een beetje uitzetten....
Teveel speling geeft extra slijtage.
En ja......wat is dan voldoende?.....
Echt veel wijzer word je hier niet van.
PS. Heb het ook wel gemeten door het pignonwiel en kroonwiel te plaatsen en dan het kroonwiel te bewegen, gelijkertijd met een micrometer op een tand Van het kroonwiel meten hoeveel speling er is van aanslag tot aanslag op de tanden van het pignonwiel wiel.
Toegestane waarde....???
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Vanavond de bak uit de eend gehaald en het deksel er af.
Er was een ring los gelopen in de bak, deze konden we weer terug schroeven en moet nu alleen nog geborgd worden.
Het afstelgereedschap is dus voor deze bak niet nodig.
Maar mijn vraag blijft staan, ik wil de reserve bak uit elkaar halen en reviseren.
Op het gevoel afstellen lijkt mij niet de manier. Citroen heeft niet voor niets de maat op het pignon ingeslagen. En het meten is ook niet ingewikkeld als je het juiste tooltje voor de meetklok hebt.
Zelfmaken is ook te doen, ik denk dat ik dat maar doe. Zag ergens iemand die met 2 lagerschalen van 72mm en een stukje aluminiumprofiel de tool had gemaakt.
http://www.2cvclub-lorraine.com/71+boit ... nique.html
Er was een ring los gelopen in de bak, deze konden we weer terug schroeven en moet nu alleen nog geborgd worden.
Het afstelgereedschap is dus voor deze bak niet nodig.
Maar mijn vraag blijft staan, ik wil de reserve bak uit elkaar halen en reviseren.
Op het gevoel afstellen lijkt mij niet de manier. Citroen heeft niet voor niets de maat op het pignon ingeslagen. En het meten is ook niet ingewikkeld als je het juiste tooltje voor de meetklok hebt.
Zelfmaken is ook te doen, ik denk dat ik dat maar doe. Zag ergens iemand die met 2 lagerschalen van 72mm en een stukje aluminiumprofiel de tool had gemaakt.
http://www.2cvclub-lorraine.com/71+boit ... nique.html