Lekkage tussen bak en blok (blijkt achterdeksel kapot)

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » wo 17 mei, 2017 22:17

Zat er ook een achteruitrij schakelaar in versnellingsbak?
Ik zou zeggen, de bak goed droog maken en laten lopen totdat je ziet waar de eerste lekkage weg komt.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 17 mei, 2017 22:43

is de ophangrubber van de bak niet vergaan? Als hij op het chassis ligt moet je dat toch horen bij het rijden?
diverse Citroens, wat anders.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » wo 17 mei, 2017 22:54

Kijk, als het lekt in stilstaand met lopende motor is het een bak probleem. Lekt het in rijdende toestand zou het een keerring van de aandrijfas kunnen zijn.
Zit er geen barst in het achterdeksel? Dat komt ook nog eens voor.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » do 18 mei, 2017 07:21

Ik zal 'm binnenkort wel eens even met de hogedrukspuit schoonspuiten, dan kan ik misschien zien waar het vandaan komt.

Nieuwe versnellingsbaksteun heb ik al liggen, wilde die toch al gaan vervangen. Maar tijdens het rijden niks raars gehoord. Dan kan ik misschien wel gelijk het achterdeksel even loshalen, kijken of dat nog goed is.

Voor zover bedankt voor het meedenken!!
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 18 mei, 2017 18:23

Als je diff keerringen lekken hangt de olie gewoon in druppels onderaan aan de bak op laagste punt.
Lijkt mij in ieder geval het meest waarschijnlijk.....

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » ma 22 mei, 2017 21:00

Ik heb het lek gevonden. Maar dat is denk ik ook het enige goede nieuws

Afbeelding

Er mist een flink stuk van het achterdeksel. Hoe kan dat? En is dat op te lossen met een ander deksel, of is er meer kapot?
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 22 mei, 2017 21:16

ander deksel zal wel genoeg zijn. Een kennis had dit eens toen zijn tellerkabel los zat. Het tandwieltje daarvan werd door de achterwand gedrukt. Check ook eens de borging van de moeren op de assen in de bak.
diverse Citroens, wat anders.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » ma 22 mei, 2017 21:38

Ik ga iig op zoek naar een andere achterkant, heeft iemand nog iets liggen?

Maar hoe kan het dat dit opeens gebeurt? Ik heb niets aan de bak gedaan, behalve af en toe olie verversen. Teller doet het ook nog prima.

Hoe zijn de moeren geborgd?
Eend voor allen, allen voor eend..

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » ma 22 mei, 2017 22:27

Het lijkt mij dat het de plek is waar ook een achteruitrij schakelaar zit.
Zit er een achteruitrijlamp op of heeft dit er op gezeten?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 22 mei, 2017 23:34

Moer is van de achterste as gelopen en door het deksel gedrukt. Gebeurt bij achteruit rijden.. Ik zou niet meer achteruit rijden want dan gaat het mis.. Nieuw deksel en nieuwe moer erop zetten.. Wel eerst alles goed nakijken of er niet meer kapot gegaan is..

Als de moer er nog op zit kan het ook de borging van (het immitatielager) zijn die de geest gegeven heeft..

Of een kogeltje dat uit je lager gedrukt is..



Goed nakijken dus..

Ps. De moer is normaliter geborgd op de as. Bij hard optrekken in zijn achteruit komt de borging en de moer los. Daarna bij het vooruit rijden trekt de moer zich weer een beetje vast en merk je er niets van.. De borging zie je vanzelf. Met een beitel is de rand van de opsluitmoer in de spiebaan van de as gedrukt..

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 6 jun, 2017 20:42

Ik heb inmiddels een ander deksel, via Mark van Boekel. :)
Kan ik hem verwisselen als alles nog ingebouwd zit, of moet daarvoor de bak eruit?
Eend voor allen, allen voor eend..

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 6 jun, 2017 21:20

Het gaat uiteindelijk sneller als je de bak helemaal eruit haalt. Ik zou sowieso alle lagers opsluitmoeren nakijken op speling/slijtage want zo'n deksel wordt niet zomaar kapot gedrukt...

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 7 jun, 2017 19:20

Ik zou de bak eruit halen. Alles moet daar toch los. Scheelt je een hoop gedoe en dan kun je het ook goed aanpakken ipv zitten klooien op 1 vierkante cm.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » vr 9 jun, 2017 10:58

Jammer, had gehoopt dat het wel zo zou lukken. Maar heb net een bak uit een audi 80 gehaald, zonder brug, dus dit wordt een makkie :lol:

Ik kan trouwens niets vinden over een eventuele pakking. Hoort er daar geen, of moet ik er gewoon eentje maken?
Eend voor allen, allen voor eend..

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 9 jun, 2017 12:34

Als je wat handig bent kun je de remklauwen op elkaar laten zitten en dus de olie er in laten.
Dat scheelt al een hoop gedoe.

Plaats reactie