Lekkage tussen bak en blok (blijkt achterdeksel kapot)

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 10 jun, 2017 09:23

Vloeibare pakking is voldoende.

Remklauwen hoeven niet los. Alleen de remleiding moet los. Dus je zult later wel moeten ontluchten. Vers dan meteen alle LHM, je bent toch bezig. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 10 jun, 2017 16:22

Ja, dus als je op een handige manier je klauwen wel verwijderd hoeft de leiding niet los en dus ontluchten niet nodig.
Je draait dan 1 bout uit de klauw en de andere een fractie los.
Dan de klauw kantelen en de eerste bout er weer in met een moer er op.
Dan kan bout 2 er uit en is de klauw los van de bak.
Remleiding blijft vast zitten en de olie blijft er in.
Scheelt een hoop gedoe.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 11 jun, 2017 12:55

Oja, die methode is ook mogelijk inderdaad.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 13 jun, 2017 19:13

Even korte vraag: met hoeveel nm moet de moer worden vastgezet? Het enige wat ik vond was 7-9 kgm, wat dan neerkomt op 70-80 nm. Kan iemand dat bevestigen?

Foto's en verslagje komen hopelijk vanavond

Edit:

Bak lijkt in twee versnellingen tegelijk te staan, blijkbaar is er meer aan de hand. Zal binnenkort het bovendeksel eens loshalen.
Eend voor allen, allen voor eend..

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 14 jun, 2017 23:19

Vanavond weer eens bezig geweest. Alles lijkt naar behoren te schakelen, syncro ring zit ook nog goed.

Als ik 1 wiel opkrik, de bak in zijn vrij zet en dat wiel probeer rond te draaien gaat dat echter zwaar. Te zwaar lijkt me.

Ik heb gisteren alleen de moer met het wormwiel opnieuw vastgezet en geborgd. De bak ging daarvoor nog soepel rond. Wat heb ik verkeerd gedaan? Het lijkt alsof de prise as en de primaire as niet meer goed los van elkaar kunnen draaien.

Wie weet raad?
Eend voor allen, allen voor eend..

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » do 15 jun, 2017 23:12

Nou, weer lekker gesleuteld :?
De moer met het wormtandwiel moet dus NIET met 80 nm worden vastgezet. Heb hem vandaag weer losgehaald en zo vastgezet dat ie net nog een beetje ruimte heeft. Nu draait alles weer zoals het hoort. De moer goed geborgd en alles weer in elkaar. Nog even een klein rondje gereden en het schakelt weer heerlijk :D

Nog wat foto's:

Afbeelding
De telleraandrijving was niet meer helemaal zoals het hoort, daar zit een nieuwe (tweedehands) in.

Afbeelding
Het oude achterdeksel, met wat losse stukjes die ik op het chassis vond. Niet zo raar dat het lekte.



Afbeelding
Oud en ¨nieuw¨

Ik heb overigens de bak niet uitgebouwd. Je hoeft eigenlijk allen het rechter spatbord eraf te halen en je kunt er prima bij. Wat wel heel erg handig is is een ringratelsleutel met een scharnierend ratelgedeelte, uiteraard 11mm. Ik heb er een gekocht bij de Gamma voor 11 euro.

Afbeelding

Als ik alles in een keer goed had gedaan :oops: , was ik denk ik in 1,5 uur klaar geweest.
Eend voor allen, allen voor eend..

Plaats reactie