Pagina 1 van 1

Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: do 16 mei, 2019 20:35
door PPH
Ik wil de keerring en lager vervangen van de differentieel as van mijn 602 motor met schijfremmen maar dat lukt niet.

Er zit een 29mm? moer en een moerkap die ik beide niet los krijg, wie kan me helpen? Ik woon in de buurt van Zwolle. Ik stuur een afbeelding mee van de as.

Alvast bedankt,
Peter Paul Hoogkamer.

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: vr 17 mei, 2019 07:13
door RobM
In Herxen is duckknutsel bezig een werkplaats in te richten voor 2cv-tjes. Ik zal hem vadaag even bellen en vragen hoe ver hij daar mee is. Hij kan dat zeker oplossen.

Net kontakt gehad: om dit weer te monteren moet je met simringen werken. Daar heeft hij geen meetapparatuur voor. En de werkplaars is nog niet af. Ik ga zaterdag helpen de brug aansluiten ( al is die voor deze klus niet nodig)

Gr Rob

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: vr 17 mei, 2019 12:01
door PPH
Rob bedankt voor je reactie. Zodra duckknutsel tijd heeft om het lager en keerring te vervangen (beide aanwezig) dan hoor ik het graag,

Mvg
Peter Paul Hoogkamer
Heino.

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: vr 17 mei, 2019 16:57
door RobM
Hij heeft er de meetapparatuur niet voor. Gaat hem niet worden dus.

By the way: welkom op dit forum. Bezig met een grote restauratie of een enkel klusje?

Gr Rob

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: vr 17 mei, 2019 18:49
door Boudewijn
Omdat het pignonwiel niet los is geweest, heb je geen speciaal afstel gereedschap nodig, enkel een micrometer met magneet houder. Die zijn o.a. bij HBM te koop voor een paar tientjes. Dan moet je met de shimringen de speling tussen je lagers en het differentieel tot 0 mm brengen. Let op hij mag ook niet klemmen. Daarna de speling tussen het pignonwiel en het kroonwiel afstellen op 0.1 tot 0.2 mm gemeten op de buitenzijde van de tand op het kroonwiel. Dit doen d.m.v. de shimringen van links naar rechts te wisselen. Je moet wel de versnellingsbak van het differentieelhuis af halen om te kunnen meten. Heb je andere maten shimringen nodig, dan zou ik niet weten waar die te koop zijn. Misschien bij het Eendenei ?

Het Eendenei heeft regelmatig een versnellingsbak cursus erg leerzaam voor dit soort klussen.

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: za 18 mei, 2019 07:39
door RobM
Voor die cursus heb ik mij wel eens in willen schrijven, maar daarvoor moet je lid zijn van het eende-ei. Gezien de reisafstand zwolle - rotterdam kies ik daar niet voor. Jamme, lijkt me er leuk.

Groetjes, Rob

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: za 18 mei, 2019 20:35
door marcopr
De moerkap krijg je los met een flinke moordenaar.
De moer met een passende pijpsleutel.

Ze zitten allebei geborgd doordat er een hoekje is ingetikt. Uitbuigen oid.

Om eea los te krijgen wel de zaak goed vastzetten in een bankschroef.

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: za 18 mei, 2019 20:57
door André Post
Als de sim ringen nog op de juiste plaats zitten in de bak, zou ik me geen zorgen maken over het afstellen van het differentieel.
Ik moet ook nog eens aan de gang voor deze afdichtingen.

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: do 23 mei, 2019 01:33
door Bachusrooy
Shimringen is niet de vraag van topicstarter. by the way, zorg dat je de ringen van links en rechts apart houdt, dat is ooit goed gemeten. Montage van een nieuw lager in de pignonas veranderd die positie niet. wel de montage van een nieuw pignonlager,
De moer die jij los wilt hebben is maat 29. Je moet een pijpsleutel hebben of vermaken, van die maat. De moer zit gestuikt, beetje naar binnen geslagen op een plek. Met een boortje van 4 a 5 mm ga je dit zo goed mogelijk wegboren. Het gaat erom dat je het gesuikte stukje weg boort, verder niets. Dan klem je de kant waar de remschijf zat, tussen een flinke bankschroef.
Met de eerder genoemde pijpsleutel linksom draaien. vergeet niet wat kruipolie op de moer te doen. Gaat erg zwaar in het begin. Een lagerpers is wel heel fijn om het goed uitelkaar en in elkaar te krijgen. Vergeet de oliekeerring niet, die plaats je voordat het lager er in komt. Succes!!

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: za 25 mei, 2019 10:04
door PPH
Allen bedankt voor de reacties. Samengevat:

Ik heb de moerkap van het lager losgekregen met een filterketting tang (dank Studio 2cv Soest) en gaan nu aan de slag met de moer. Als ik het goed begrijp zal ik de borging in moeten boren voordat ik deze loshaal met steeksleutel 29. Vraag daarbij is natuurlijk wel, hoe ga ik dezelfde moer later weer borgen?? Zie afbeelding.

Antwoord op andere vragen: de gehele motor en versnellingsbak is uit elkaar geweest inclusief de differentieel simringen, deze zal ik opnieuw moeten afstellen. Dank voor de correcte maten.

Het "project" is een complete metamorfose van een niet te redden dyane uit 1972 naar een mehari.

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: za 25 mei, 2019 10:17
door PPH
Toch nog een vraag aan Boudewijn;

- heb je een afbeelding van een micrometer met magneet? En wat meet je precies hiermee?

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: za 25 mei, 2019 18:51
door Boudewijn
Bijgaand een foto.

Afbeelding

Re: Hulp nodig: Lager en keerring differentieel-as vervangen

Geplaatst: ma 27 mei, 2019 07:02
door PPH
Ik heb het kroonwiel strak tegen het pignonwiel geplaatst en vervolgens ruimte aan de rechterkant opgevuld met sync ringen + een ring van 0,1 mm. Daarna de linkerkant opgevuld met de resterende ringen.

Wat moet er gemeten worden met de micrometer?