Olie lekkage uit de prise -as

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gesloten
Stieno!

Olie lekkage uit de prise -as

Bericht door Stieno! » za 6 sep, 2003 19:43

Gisteren mijn blok en bak van elkaar gehaald om de koppeling even te inspecteren. Blok en bak meteen goed schoon gemaakt. Het viel me op dat als ik de bak naar achter kantelde (prise as naar beneden, niet op de grond laten komen, schijnt makkelijk te beschadigen) dat er olie langs de as lekte. Drukgroep er af gehaald, blijkt echt langs de as te komen. Ik vond al dat de ruimte er om heen erg gortig was. Er zit ook een beetje speling op de as, maar niet meer als bij de andere bak die ik heb staan.... :?

Er schijnt geen kering in te zitten maar een soort schroefdraad die als pomp werkt. Mijn vraag: Mag dit lekken als de bak niet draait? Zo nee wat kan ik er aan doen? Is het erg dat er een beetje speling op deze as zit?

Het gaat om een bak van een 2cv6 met diafragmakoppeling.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Lekkage

Bericht door Gerard2cv » zo 7 sep, 2003 11:38

Ja als je een stilstaande bak schuin zet zal die labirintkeerring gaan lekken,want draaiend
drait hij de olie naar binnen.Maar zit er op jouw priseas voor de vertanding nog zo'n
glad stukje'dat in je vliegwiel schuift,dan zal er in de krukas in het midden een koper
buslagertje moeten zitten die de piseas dus gecentreerd houdt.Als dat busje versleten
is zal de priseas dus ruimte krijgen,zodat de labirintkeerring zijn werking niet kan doen.

Gebruikersavatar
Stieno
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 14 mar, 2003 18:48
Locatie: Amersfoort

Busje

Bericht door Stieno » zo 7 sep, 2003 14:51

Merci!.. OK, hoe kan ik er achter komen of dit koperen busje versleten is?(zit inderdaad een glad stukje als op de prise as) Ik weet nog niet of deze versnellingsbak lekt bij normaal gebruik, maar ik wil graag dat alles in orde is voor dat ik t inbouw. Kan ik dat busje anders beter preventief vervangen ? (kan nooit duur zijn toch?) :P
Tja.....duzzz

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Priseas lagertje

Bericht door Gerard2cv » zo 7 sep, 2003 15:20

Je zou de koppeling moeten demonteren en het lagertje met een kleine inwendige trekker
eruit moeten halen en daana met een passend stempeltje de nieuwe erin moeten tikken
of met een pen van precies de zelfde maat voelen of hij echt speling heb.Misschien
zoeken we gewoon te ver,maar zekerheid voor alles

Gebruikersavatar
Stieno
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 14 mar, 2003 18:48
Locatie: Amersfoort

Speling

Bericht door Stieno » zo 7 sep, 2003 16:24

:P Ik ben er wel een voorstander van om alles op orde te hebben voorat ik t monteer ja!

Bedankt voor de tips ik zal es kijken of ik speling kan ontdekken. Ik post de resultaten hier zo snel mogelijk.

Het kan volgens mij nl ook zo zijn dat de bak ooit te vol is gegooid met olie, dan lekt het er natuurlijk op een of andere manier uit! Als ik niks vind monteer ik de boel gewoon en dan zullen we er in de paraktijk wel achter komen wat er gebeurt!
Tja.....duzzz

Gesloten