Snel achteruitrijden

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Snel achteruitrijden

Bericht door Joos » vr 26 mar, 2004 20:36

Ik las ergens dat je met een eend niet te snel achteruit mag rijden,
omdat er in de bak een bout/moer zit die zichzelf dan zou kunnen losdraaien.

Ik rijd toch wel wat achteruit door de eerder beperkte ruimte waar ik mag rijden,
en vind het dus wel leuk om te weten:
Klopt dit?
wat doe ik om het te voorkomen? (van bakken ken ik niets...)
1977 Mehari

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » vr 26 mar, 2004 22:03

Dit klopt, en om het te voorkomen moet je gewoon niet als een achterlijke achteruit gaan gassen...

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 26 mar, 2004 22:06

Ik neem aan dat je ook voorzichtig moet doen als je achteruit ergens bij omhoog rijdt en/of achteruit door het gras (of een andere ondergrond met een hoge rijweerstand) rijdt?
Afblijven.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » za 27 mar, 2004 10:29

ik denk dat het hier niet de kracht, maar de snelheid is die het hem doet.
bij hoog toerental in achteruit dus,
ook als je niet snel gaat in de modder.
dan draaien je wielen ook snel tenslotte
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » za 27 mar, 2004 11:32

helemaal zeker weten doe ik niet, maar ik heb ook begrepen dat als je wat harder achteruit rijdt, dat je dan niet op de motor moet afremmen, maar de koppeling en dan remmen.

Dit alles ook om te voorkomen dat je je bak naar yoghurt rijdt

Marcel

Kees-Jan Smit
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 15 dec, 2003 12:17
Locatie: Spaarndam

Bericht door Kees-Jan Smit » do 1 apr, 2004 17:17

ook schijnt er een tandwiel te zijn dat in tegenovergestelde richting over een asje draait. De as draait dus rechtsom en het tandwiel linksom. Je kan je voorstellen dat het dunne filmpje olie dat voor de smering moet zorgen het snel te warm krijgt als alles maximaal draait. Het is vanuit het standpunt van het tandwiel begrijpelijk dat die kan vastlopen op dat asje (en jou in dat geval noodzaakt tot tool-time).

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 1 apr, 2004 23:30

BlueDuck schreef:Dit klopt, en om het te voorkomen moet je gewoon niet als een achterlijke achteruit gaan gassen...
Niet als een achterlijke vooruit gassen voorkomt ook een hoop gedonder :wink:
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gast

Bericht door Gast » wo 7 apr, 2004 17:28

maar het belangrijkste is niet op de motor afremmen in de achteruit

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 24 mei, 2004 09:13

Klopt, van snel achteruit gaat je versnellingsbak stuk.

Op Citromobile gaven twee jongens een presentatie over hun reis door Afrika. Ze hebben toen hun versnellingsbak naar de Filistijnen geholpen door flink gas te geven in z'n achteruit toen de eend vast stond in de modder.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 4 aug, 2004 21:50

Mag je achteruit rijdend trouwens wel veel kracht zetten ? Dus langzaam achteruit door de blubber terwijl je (achteruit rijdend dus) een zware aanhanger drukt ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » wo 4 aug, 2004 22:49

Lelijke Eend schreef:Mag je achteruit rijdend trouwens wel veel kracht zetten ? Dus langzaam achteruit door de blubber terwijl je (achteruit rijdend dus) een zware aanhanger drukt ?
Ik las in, geloof ik, dat Brussel Kaapstad 2cv-boek, dat ze dat probeerden en daarmee de bak naar de klo&%# hebben geholpen. Niet doen dus, lijkt mij.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 4 aug, 2004 23:29

Ik meende (weet het dus niet zeker) dat ze dat volgas deden (dus met hoge snelheid, al stonden ze stil).
Afblijven.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » do 5 aug, 2004 10:31

In dat boek kwam dat -volgens mij- door de snelheid van de wielen, en niet door de kracht (de wielen draaiden door -> motor+ bak op volle toeren)
1977 Mehari

Freek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 21 mei, 2004 00:09

Bericht door Freek » di 17 aug, 2004 17:59

het lijkt mij uberhaupt dat versnellingsbakken die gemaakt zijn voor het voortbewegen van 560 kilo, minder geschikt dienen te worden geacht voor het door de stront schuiven van 1100 kilo zware sleurhutten!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 17 aug, 2004 21:11

Freek schreef:het lijkt mij uberhaupt dat versnellingsbakken die gemaakt zijn voor het voortbewegen van 560 kilo, minder geschikt dienen te worden geacht voor het door de stront schuiven van 1100 kilo zware sleurhutten!
Ik bedoelde dus dat ik mij afvroeg of de achteruit-versnelling slecht tegen grote krachten kan of slecht tegen hoge snelheden.
Afblijven.

Gesloten