vacuumvervroeging

Plaats reactie
rkuipers
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 15 mar, 2020 19:29

vacuumvervroeging

Bericht door rkuipers » do 24 sep, 2020 22:15

Sinds kort is er door HubNut een video gepubliceerd over een eend met een 720cc conversie en een 1-2-3 ignition die ook beschikt over bluetooth en vacuumvervroeging. Hoewel de 720cc conversie iets te duur is, leek mij zo'n vacuumvervroeging best interessant. Volgens meerdere websites heeft vacuumvervroeging alleen maar voordelen (afgezien van de prijs), zoals verbeterde brandstof consumptie en een snellere reactie wanneer je het gas indrukt. Burton bied die 1-2-3 ignition aan, met bijbehorende pakking voor onder de carburateur.

Heeft iemand op dit forum ervaring met vacuumvervroeging, en is dit te adviseren of zal het op de lange duur slechte gevolgen hebben voor de motor?

Gebruikersavatar
Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Erikjan » do 24 sep, 2020 22:27

Het zal geen slechte gevolgen hebben, als hij goed staat afgesteld. 123 heeft al jaren ervaring met onstekingen voor 2cv. die bleutooth is leuk om het toerental en andere info te zien op je telefoon.

De vacuum merk ik niet veel van. Het zit bij mij op een ander merk ontsteking maar verwacht er geen wonderen van. Ik merk er vrij weinig van en ik heb ook niet het idee dat hij veel zuiniger is maar dat heb ik niet gementen.

Je krijgt er niet op eens een aantal pks bij ten opzichte van een goed afgestelde andere ontsteking.

Maar de app is wel leuk natuurljik.

rkuipers
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 15 mar, 2020 19:29

Re: vacuumvervroeging

Bericht door rkuipers » do 24 sep, 2020 22:28

Erikjan schreef:
do 24 sep, 2020 22:27
Het zal geen slechte gevolgen hebben, als hij goed staat afgesteld. 123 heeft al jaren ervaring met onstekingen voor 2cv. die bleutooth is leuk om het toerental en andere info te zien op je telefoon.

De vacuum merk ik niet veel van. Het zit bij mij op een ander merk ontsteking maar verwacht er geen wonderen van. Ik merk er vrij weinig van en ik heb ook niet het idee dat hij veel zuiniger is maar dat heb ik niet gementen.

Je krijgt er niet op eens een aantal pks bij ten opzichte van een goed afgestelde andere ontsteking.

Maar de app is wel leuk natuurljik.
Zou je er meer profeit van hebben als je zoiets toch met een kit combineerd zoals de big bore of 720cc?

Gebruikersavatar
Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Erikjan » do 24 sep, 2020 22:42

Het doet met een normaal blok ook wel zn werk.

Normaal wordt de vervroeging alleen geregeld op toerental doormiddel van een centrifugaal gewichtje in de mechanische ontsteking of door de software in een elektronische ontsteking.

Door de vacuum aansluiting kan de ontsteking ook meten hoeveel gas je geeft en de waarde daar op bijregelen waardoor hij in theorie wat zuiniger zou kunnen zijn. In praktijk merk ik er niet zo veel van. Heb een 650cc bigbore set. Maar het is wel leuk om mee te spelen.

rkuipers
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 15 mar, 2020 19:29

Re: vacuumvervroeging

Bericht door rkuipers » do 24 sep, 2020 22:59

Merk je ook nog dat de motor warmer loopt bij langdurig rijden?

Gebruikersavatar
Erikjan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Erikjan » do 24 sep, 2020 23:06

Ik heb geen temp meter tijdens het rijden maar we zijn met een minicaravan achter de pickup in Spanje de pirineen over gereden met een buiten temperatuur van 40+ graden. Soms km achterelkaar plakgas in de 1e en 2e versnelling omhoog en het is heel gebleven.

Nu meer als 50.000 km met de bigbore en ontsteking met vacuum vervroeging Geeft geen krimp.

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: vacuumvervroeging

Bericht door dimi_v » za 26 sep, 2020 09:40

Inderdaad, in theorie iets zuiniger bij half gas en de respons zou wat beter zijn als je ineens volgas geeft. Nu is het al geen strepentrekker en ik denk dat een big bore vele malen meer effectief is, maar het is wel geinig als je kunt regelen. Meeste winst met ontsteking is te halen met meer vaste vooronsteking, maar dat moet je wel durven en het moet kunnen. Daar gaat je koppel wel merkbaar van omhoog. In de tijd dat deze blokjes werden ontworpen was de kwaliteit van de meeste brandstof heel wat minder en met ouderwetse normaal benzine RON91 (of misschien vroeger in sommige landen nog wel lager) moet je heel wat meer uitkijken dan met de supers van nu (98 of zelfs hoger). Compressie van moderne benzine motoren is eigenlijk altijd hoger dan 10:1, daar komt een A type echt nooit aan, zeker niet als je blokje al veel ervaring heeft.

Ik zou met zo'n bluetooth 123 best eens willen spelen en experimenteren. Met de gewone contactpuntjes is dat toch net ff wat minder praktisch te realiseren :lol:
2CV6 - 206cc - Megane estate
Frans triootje :lol:

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 809
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: vacuumvervroeging

Bericht door hobbes » za 26 sep, 2020 11:26

Ik heb bij de dyane ook al jaren een vacuum vervroeging op het verder standaard blok zitten. Ik rij ook vaak ( bijna) plankgas, met of zonder aanhanger. Merk er niet zo heel veel van maar misschien ben ik er al aan gewend geraakt :D Ik heb er ook al jaren een 123 evo ontsteking opzitten waar ik zeer tevreden over ben
met eendige groeten,

Plaats reactie