Cilinderkop flowen

Plaats reactie
rkuipers
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 15 mar, 2020 19:29

Cilinderkop flowen

Bericht door rkuipers » zo 2 mei, 2021 22:30

Heeft er iemand ervaring met geflowde koppen? Is er een merkbaar verschil? En zelf gedaan of door een bedrijf?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Cilinderkop flowen

Bericht door Punky » zo 2 mei, 2021 23:19

Geen ervaring mee. Maar het zal iets doen, maar of het echt merkbaar is. Volgens mij is dit ook één stap van een geheel aan stappen om meer pk's te krijgen.
Een bigbore setje zal duidelijk meer zoden aan de dijk zetten.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Cilinderkop flowen

Bericht door Erikjan » ma 3 mei, 2021 08:20

Ik maak ze altijd wel glad als het uit toch elkaar ligt gewoon voor het idee. Er zit vaak wel een gietnaad in de poorten.
Met een dremel en en een slijpding op lucht krijg je het wel mooi glad. Ik haal nooit veel materiaal weg alleen de bobbels en oneffenheden.

Ook als je wel veel materiaal weg haalt, denk ik niet dat je voor gewoon gebruik er iets van gaat merken. Voor een race blok wat aan allekanten is aangepast en op de top van zn kunnen wordt belast zal het niet die extra paar % winst kunnen zijn.

Wat punky ook zegt, een bigbore kit merk je wel goed. Dat rijdt echt lekker. Voor mij het verschil een vrachtwagen in kunnen halen met tegenwind en een weg die iets omhoog loopt, of er weer achter moeten om dat je er niet voor bij komt.

rkuipers
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 15 mar, 2020 19:29

Re: Cilinderkop flowen

Bericht door rkuipers » ma 3 mei, 2021 16:55

Bedankt voor de reacties.

Het plan is om de motor te voorzien van een 720CC kit. Daarbij ben ik aan het zoeken naar zoveel mogelijk kleine verbeteringen die uiteindelijk een winst van 1 á 2 pk kunnen opbrengen.

Geflowde koppen met speciale racing kleppen ben ik mij in aan het verdiepen. Bedrijven die dit doen zijn nogal prijzig, ik denk dat ik zelf aan de slag ga met de dremel :D

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Cilinderkop flowen

Bericht door Punky » ma 3 mei, 2021 17:00

Gezien je een 720cc gaat monteren, zou ik eens in gesprek gaan met VGS. Die zijn aardig bedreven in deze materie. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Cilinderkop flowen

Bericht door Erikjan » di 4 mei, 2021 18:00

Ik zou wel goed uitzoeken hoe en wat. Als je het verkeerd doet en wervelingen creeert werkt het misschien averechts. Met een dremel en zelf doen zou ik niet verder gaan als mooi glad maken.

Vroeger met de bromfietsen werdt het ook niet perse beter als je ging vijlen aan het spruitstuk.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Cilinderkop flowen

Bericht door hobbes » di 4 mei, 2021 21:11

Ik zou dan eerder een gewone temperatuur en een olie temperatuur meter monteren en een elektrische ventilator met een thermosstaat schakeling monteren in plaats van de ventilator op de poelie, dat schijnt ook een pk op te leveren :D
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Cilinderkop flowen

Bericht door AZL57 » wo 5 mei, 2021 12:22

In Luik was iemand van de 2cv club die prepareerde eenden voor 24 uurs race van francorchamps. Hij zette kleppen van een CX erin. Er was nog net genoeg metaal over om de bougie erin te zetten... :mrgreen:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Cilinderkop flowen

Bericht door Data58 » do 6 mei, 2021 21:58

Lees je van te voren goed in over flowen en kijk de vele youtube video's over dit onderwerp. Je moet juist niet de wand glad maken maar effenen. Dus de wanden moeten nog wel enig sinds ruw blijven. Dat heeft te maken begreep ik met condensatie op het te gepolijste vlak van je poorten. Dat je de gietfouten en de bochten meer stroomlijnt is genoeg. Met het effect heb ik met de 2CV geen ervaring ook alleen maar van vroeger met de bromfietsjes.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Plaats reactie