snel visablok

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

snel visablok

Bericht door rusty » wo 4 feb, 2015 13:53

Voor mijn Pick-up loop ik al lang met t idee een snel visablok te gaan samenstellen.

Ik heb inmiddels bijna alles in huis, mijn idee is het volgende:
-V06-630 onderblok (snelle nokkenas)
-V06-644 cilinders (hoge compressie)
-1-2-spark regelbare ontsteking
-dubbele SU HS2 carburateur (32 mm per stuk)
-Sensorflens met metertjes om af te kunnen lezen wat er allemaal gebeurt
-lambdasensor met metertje om het brandstofmengsel in de gaten te kunnen houden
-in eerste instantie wil ik er een versnellingsbak met extra lange overbrenging aan koppelen en in een later stadium een AMI-super bak.

De bedoeling is dat ik rond de 45-50 pk uit kom, eerder met standaard 644 blok en originele visa carb en turbotube en aangepaste sproeiers zat ik op 34 pk (aan de wielen gemeten)

Voorlopig komt t spul in de dyane te liggen om te testen en af te stellen, daarna kan ik t dan makkelijk overhevelen in de Pick-up.

Komend weekend alle onderdelen eens bij elkaar schrapen en kijken of ik t pas kan krijgen

greetzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 4 feb, 2015 20:17

Klinkt leuk! Weer een om te volgen. Ga volgende week ook aan een visa beginnen. Alleen een 644 blokje. Geen 630 nokkenas. Maar met homemade powertube.

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » do 5 feb, 2015 10:52

ik zou zeker voor een ami super bak gaan, wat reed dat fijn zeg. ik ben overgestapt naar een gsa 5 bak omdat ik wel is wat langere afstanden rijdt en het scheelt best wel een hoop nu.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 6 feb, 2015 15:26

@ schermer, met de juiste afstelling en sproeiers rijdt dat ook erg goed hoor! hier mijn uitdraai van de rollenbankdag met zo'n blok, alleen aangepaste sproeiers, turbotube (met speciaal luchtfilter) en dubbele uitlaat:
Afbeelding

@Joey,
voor die amisuper moet ik nog iets meer ombouwen, dat komt nog wel, nu eerst ff het blok met carbs en ontsteking aan de gang krijgen! en jij hebt natuurlijk nog iets meer vermogen ;) en in een dyane heb je in de lengte ook iets meer ruimte. dat scheelt toch net genoeg om een 5 bak kwijt te kunnen.

greetzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 6 feb, 2015 17:34

Wat voor luchtfilter heb je toen gebruikt? Ik wil zelf een gewoon eendenfilter met een spons gebruiken, misschien wel een metalen versie, vind ik leuker staan. Maar ik vraag me af of dat de luchtstroom niet beperkt. Voor de toevoer een stukje van een dyane tunnel, wel iets ingekort anders zit de koplampbeugel in de weg. Stuk rvs pijp 40 mm is geregeld, alleen nog een paar rubberen bochten op de kop tikken.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 6 feb, 2015 17:41

Oh ja ik heb ook nog een afgedraaid vliegwiel liggen. Ik twijfel alleen of ik dit zal gebruiken of niet. Aangezien ik de visa vooral wil gebruiken voor de extra kracht, zodat ik met het hele gezin plus aanhanger nog lekker met het verkeer meekom. Een zwaarder vliegwiel lijkt mij dan eigenlijk beter. moeten er wel een paar ringen tussen motor en bak, of de starterkrans laten verplaatsen.

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » vr 6 feb, 2015 22:01

als je aan een ami super bak begint en je hebt een koppelingshuis + pris as over hoor ik het graag! haha zoek er nog een. sinds ik die van mij heb gebruikt om er een 5 bak in te krijgen. ook de bak moest flink aangepast worden om erin te kunnen.

je zal een nieuw montage punt moeten maken tussen je chassis voor een ami superbak. maar het is het zeker waard!

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 9 feb, 2015 09:30

grrrr ik heb me nou al 3 x aangemeld voor meldingen op dit onderwerp, maar krijg ze nooit :(

eerst maar s ff antwoorden op de vragen: luchtfilter:
Afbeelding

Afbeelding
met dit filter erin:
Afbeelding

dus filter direct op de carburateur, geen extra bochten, later nog met een old skool racemotor tuner gesproken en dit laten zien, hij zij dat er nog meer een kelk vorm maken bij de inlaat nog meer power zou leveren.

o en mijn turbopijp was 50 mm, past gewoon met originele beugel, gewoon onder de juiste hoek boren.

lichter vliegwiel zou ik in jou geval niet doen, ik denk dat je met een goed lopend visablok al heel tevreden bent.

@ Joey, ik heb 2 ami super bakken, daar gaat t koppelingshuis af en komt die van een Visa op, dus dan heb ik er een over. ik neem tegen die tijd wel ff contact op.

goed het project:

t was ff bij elkaar rapen, maar uiteindelijk toch alles kunnen vinden, wel 20 keer op en neer gelopen. ik had alleen t gevoel dat ik nog iets miste....

Afbeelding

opgelost:
Afbeelding

nu nog wel de schijven en de klauwen erop en ook de dynamo en vulpijp maar voor de zekerheid. dat komt de volgende keer.

alvast een voorproefje:

Afbeelding

Afbeelding

greetzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 18 feb, 2015 09:36

1e (en duurste) deel van de goodies zijn binnen :)

Afbeelding

heb de komende weken geen tijd, ff keuken plaatsen bij vriendin...

zit nog wel te kijken naar de positie van de carbs, misschien toch boven de startmotor. naja, eerst maar eens alle andere onderdelen erop schroeven, dan kunnen we weer verder.

greetzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » wo 18 feb, 2015 10:31

Ik zie dat je een geribbelde slang gebruikt naar je luchtfilter.
Als het gaat, vervang deze dan door een gladde, van binnen gepolijste pijp.
Krijg je een betere luchtstroom, schijnt weer te schelen.
Ik heb zelf de vulpijp van de benzinetank gebruikt, die is erg glad van binnen.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » wo 18 feb, 2015 10:46

waarschijnlijk is dit type slang glad aan de binnenzijde - metalen spiraal voor versteviging van deze flexibele slang zit aan de buitenzijde
BARE METAL CAR

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 18 feb, 2015 11:42

de slang is idd vrij glad, spiraal zit voornamelijk aan de buitenkant. hij is iig wel lekker soepel.

o en ik heb me eens verdiept in tuning, het flowen van inlaattrajecten e.d. en er zijn zelfs tuners die het inlaattraject bewust ruw maken en zelfs vernauwingen erin maken om op die manier de lucht te laten wervelen en de snelheid te verhogen van de lucht. hierdoor bereiken ze een betere vulling.

wat iig altijd zin heeft is je uitlaat traject flowen, maar ook hier is (afhankelijk van de motor en nokkenas) een bepaalde tegendruk erg belangrijk (ook weer om optimale vulling te verkrijgen)

greetzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 18 feb, 2015 17:03

Nog een vraagje: aangezien ik deze week een hele zooi spul moet bestellen (pakkingen en keeringen setje bougies olieleiding enz) welke maat sproeiers had je toen in de visa? 125 130 is standaard, maar met powertube mag het iets groter. Kunnen die meteen mee.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 20 feb, 2015 18:52

Sorry voor mijn late antwoord,

ik zou t zo 123 echt niet meer weten. het zou goed ergens in een topic kunnen staan waar ik ooit op gereageerd heb. Im heb ze destijds zelf opgeboord, ik heb op mijn werk boortjes van 0.9 tot 3 mm met 0.05 mm oplopend. Dat maakt t wel wat makkelijker natuurlijk :)

Greetzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » za 21 feb, 2015 17:27

Dus, even zoeken. Nog een vraag, wat heb je toen met de slangetjes van de carburateur gedaan, die normaal gesproken op de rubberen elleboog zitten. Gewoon alles dicht gemaakt?

Plaats reactie