meer kracht uit (dyane) motor

Plaats reactie
hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

meer kracht uit (dyane) motor

Bericht door hobbes » di 25 sep, 2018 17:38

Sinds een poosje ben ik op zoek naar iets meer kracht uit een dyane motor. Nu zijn er een heleboel tuning sites en gegevens maar die zijn allemaal gebaseerd op snelheid en dat zoek ik juist niet. Ik heb in de dyane het originele AM2A blokje liggen met daar achter een eenden versnellingsbak met schijf remmen. Met het blok is niks mis. Ik heb er een 123 evo ontsteking opzitten. het is startten en lopen en gaan als de brandweer, ook op langere afstanden.

omdat ik er regelmatig een aanhanger achter heb zoek ik dus iets meer kracht

Ik vraag me dus alleen af hoe ik iets meer kracht / koppel /pk eruit kan halen? moet ik dan toch een visa blok erin leggen of zijn er nog andere oplossingen? roept u maar! :lol:
met eendige groeten,

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: meer kracht uit (dyane) motor

Bericht door Thijs » di 25 sep, 2018 19:47

in de dyane het originele AM2A
Een AM2A hoort origineel niet in een Dyane, wel in een Acadiane...
In een Dyane 602CC hoort de AM2 motor,

goofy124
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 26 okt, 2013 18:38
Locatie: mol Belgie

Re: meer kracht uit (dyane) motor

Bericht door goofy124 » di 25 sep, 2018 22:45

Iets meer kracht onder in met een K&N vervang filter
Geel/Zwart Charleston

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Re: meer kracht uit (dyane) motor

Bericht door Kulio » wo 26 sep, 2018 07:34

Ik ben bang dat het niet echt mogelijk is. De 602 motor is inmiddels ruim 40 jaar oud. Wat er niet in zit kan er ook niet uit komen,

Het is ook een bekend probleem bij elektrische auto's. Die halen wel snelheid maar hebben weinig trekkracht over. Daarom komen er nu caravans op de markt met een eigen elektrische voortstuwing. Die volgen met een hoop elektronica de trekhaak en vragen nauwelijks trekkracht van de auto er voor.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: meer kracht uit (dyane) motor

Bericht door schermer » wo 26 sep, 2018 11:13

Tja ik denk niet dat je echt merkbaar veel meer trekkracht uit je motor kan halen. De meest gebruikte en makkelijkste manier is een turbopijp plaatsen, maar die heeft je dyane al standaard. Eventueel kan een betere bobine nog iets doen, maar dat is ook te verwaarlozen. De gemakkelijkste manier is een big bore kit monteren. Veel meer trekkracht en redelijk betaalbaar. Een visa motor is ook een optie, maar is veel meer werk.

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: meer kracht uit (dyane) motor

Bericht door VincentK » wo 26 sep, 2018 13:41

Als we bij het wiel van de auto meer draaimoment willen kunnen leveren (dus meer kracht), dan hebben we eigenlijk 2 opties, buiten de versnellingsbak en drastische veranderingen aan het blok om.

1: Het aantal toeren wat gelopen kan worden verhogen. Dan zullen enkele structurele zaken verstevigd moeten worden en lijkt me niet erg praktisch. Denk dan aan krukas, zuigers, zuigerstangen...

2: De hoeveelheid explosie in de cilinder verhogen. Dit kan door de cilinderinhoud te verhogen, ofwel de eerdergenoemde bigbore. Of door een turbo te plaatsen die benzine en lucht er onder hoge druk inbrengen (effectief dus meer explosie in gelijk volume).

Een andere optie is door te faken, ofwel de wagen zelf lichter te maken, maar wat valt er nog wel te halen aan een dyane?

Buiten bovengenoemde zou ik het ook niet zo snel weten. Ben benieuwd of je een oplossing vindt!
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: meer kracht uit (dyane) motor

Bericht door Thijs » wo 26 sep, 2018 18:51

Heb je er wel een Dyane-carburateur op zitten?

Misschien is het een idee om eens op een vermogensbank te testen. Het zou zomaar kunnen dat met een kleine wijziging in sproeierbezetting er al iets voordeel te behalen is.

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 409
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Re: meer kracht uit (dyane) motor

Bericht door Peter v G » wo 26 sep, 2018 20:54

Kleinere wielen monteren, lagere banden....
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

Re: meer kracht uit (dyane) motor

Bericht door wusten-fuchs » za 29 sep, 2018 08:40

hi

simpel ! big bore kit bij voorkeur met org visa zuigers ! eventueel kan je nog max 1.5 mm vande cilinder afdraaien voor meer compressie , houd wel in dat je op 98 benzine moet gaan rijden ( of hoger of lpg/aardgas ) doen we al jaaaaren met veel succes !

GEEN visa motor erin zetten aleen maar gezeik en big- bore is veel simpeler . meer is er uit een 602 blokje niet te halen zonder echt veel aanpassingen te doen ( compressor/ turbo/ vgs 800 cc enz enz ) de carb op een testbank afstellen / sproeiers aanpassen wil ook wel eens helpen de laatste pk.s eruit te persen

meer trekkracht kan je ook simpel bereiken door met 70 serie,s banden te gaan rijden .
wat niet kan doen we lekker toch

Plaats reactie