big bore of niet??

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » wo 30 mei, 2007 18:25

@backfire en André
Ik rij nu al weer een tijdje met de Burton en het motortje begint nu beter te lopen. De top ligt nu op 130km/h. Binnenkort gaat de neus eraf om de kleppen te stellen. En ander kleine dingetjes. Want hij rijdt heerlijk alleen verbruik is hoog. Er zit nog steeds een standaard eendbak in. Wat is anders een aanrader als bak? Ik heb geen idee. Ik heb al ergens is iets gelezen over visa bak of gsa bak. Is dat voor een student ook te doen?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 30 mei, 2007 18:59

goedkoopste oplossing is een combi bak van dyane eindoverbrenging met standaard eend bak, scheelt 8%. Verder kun je ook nog spelen met de bandenmaat, alhoewel onder een burton past achter niet zo'n brede band.

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » wo 30 mei, 2007 19:18

En wat win ik daarmee? Als ik mijn bak aanpas. Dan moet ik mijn versnellingsbak aanpassen? Of zie ik dat verkeerd? Want hoe zit dat dan?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 31 mei, 2007 13:50

Wat win je er mee? 8% zeg ik toch, wel bij de les blijven Bas ;)

Nee de versnellingsbak blijft onaangetast, alleen wordt de eindoverbrengen gebruikt van de Dyane bak, dit is een lagere overbrenging

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » do 31 mei, 2007 14:41

100 km/h bij 5000 rpm wordt dan 108 km/h bij 5000 rpm. ofnie?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 31 mei, 2007 15:13

Ohh zo, dat maakt het duidelijker. En waar kan ik zoiets laten doen? Of kan je dat ook zelf? Ik weet het niet. Bedankt voor de tip!
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 31 mei, 2007 15:27

100 km/h bij 5000 rpm wordt dan 108 km/h bij 5000 rpm. ofnie?
In princiepe ja, al moet je motor bij 5000rpm wel het vermogen hebben om de auto 108 km/h te laten rijden....
Weet zelf overigens niet 100% zeker of een 8% langere bak zich zo vertaald, maar het princiepe klopt zeker.

Groetjes Bart
Laatst gewijzigd door Bartje op ma 11 jun, 2007 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 31 mei, 2007 15:32

Zoals bartje vermeld houdt rekening met extra benodigd vermogen. Ja 8% vertaald zich zo, dus bij top 130 zal hij dan theoretisch 140 lopen.

Daar een burton een veel lager gewicht, maar vooral luchtweerstand heeft zal dit met een Visa motor zeker moeten lukken, mits je Visa motor ook de toeren kan maken.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 31 mei, 2007 16:02

voor een burton oid met visamotor lijkt me dit een goede oplossing, ik heb nu zo'n bak in m'n eend, en dan issie wel erg lang.... eend heeft best wel hoge CW waarde, (lees: hoge luchtweerstand) in 1-2 en 3 issie goed bij de les, en in 4 loopt ie een stuk rustiger en harder, maar je moet idd wel genoeg vermogen hebben op hoge toeren, een visablok heeft het maximum vermogen bij een lager toerental dan een eenden/dyane blok en dat wordt nogal eens vergeten!

een visablok zal de topsnelheid zal niet echt opvoeren.

en wat betreft zelf doen, kan wel, maar je hebt best wel wat speciaal gereedschap nodig en verschillende vulringen om het geheel op elkaar pas te maken. Alle spelingen in de bak moeten in principe opnieuw afgesteld worden.

greetzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 11 jun, 2007 10:38

fff een update ik heb het zooitje nu z'n 6000 km er in zitten en ik moet zeggen dat ie elke dag lekkerder gaat rijden. de tik zit er nog steeds als de moter koud is.

als het een slecht lager is in de krukas, was deze er dan al niet uitgeklapt?

kan er ook nog ergens anders speling op zitten die die tik veroorzaakt? moeilijk bepalen maar wat komt vaker voor?


ik denk dat ik gewoon met dit blok naar zweden ga, maar ben nog steeds niet zeker. stel je voor dat de tik in een keer erger word en dan sta je daar. moter er in in niet moielijk maar meer de zoektocht naar een moter!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 11 jun, 2007 11:28

reserve meenmen in de kofferbak.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » ma 11 jun, 2007 11:39

Hoi Ramon,
Kan je niet met een slangetje aan je oor de plaats waar de tik ongeveer vandaan komt opsporen?

Groetjes, Bart

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 11 jun, 2007 15:11

ja het lijkt uit de basis te komen!!
maarja het is toch raar dat ie koud vet hard tikt maar warm helemaal niks

als de tik nou erger word zet ik mijn andere blok erin, kan het proberen om de moter in de koffebak te krijgen samen met de vakantie spullen,


als er iemand nou wist wat dat kan zijn, dan ben je toch een stuk geruster ofzo.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 11 jun, 2007 15:32

Nou het zou ook heel eenvoudig de nokvolger kunnen zijn.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 11 jun, 2007 15:47

kan jij dat horen dan????

maar klopt mijn theorie dat als de krukas slecht was geweest dat dan allang 1 van de lagers er uit had moeten liggen??
na 6000 km 13,5 compressie vol op zijn dak!

Plaats reactie