stationair toerental

Plaats reactie
2cv1988
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 31 dec, 2008 13:51

stationair toerental

Bericht door 2cv1988 » di 27 okt, 2009 20:11

onlangs ben ik meegereden in een andere 2cv, wat me opviel was hoe hij stationair draaide, hij draaide vrij snel, hij moest meestal geen choke na het koud starten.. als ik de choke bij mijn 2cv inschuif, dan is dat pas na 10 min, want anders valt ze gewoon stil.. het stationair toerental is heel laag, je hoort de motor ongeveer 1x ploffen per seconde (als je snapt wat ik bedoel) .. ofwel blijft ze draaien, ofwel valt ze stil.. als er niet teveel rumoer is op de weg, dan laat ik ze draaien zonder choke of gas, af en toe eens een tikje gas om in gang te houden.. maar als ik mijn motor niet hoor draaien, dan geef ik gewoon een beetje gas om het toerental iets op te jagen. ik had onlangs nog voor dat ik aan een tankstation moest vertrekken, ik start ze, beetje gas, en ik laat ze voor ongeveer 10 sec draaien, ik wil vertrekken, maar mijn motor doet niet echt veel :) terug starten en ik ben weer vertrokken.. is mijn 2cv nu slecht afgesteld?
groetjes

neend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 13:24
Locatie: Gelderland

Bericht door neend » wo 28 okt, 2009 07:39

Ik start met een klein beetje choke en volgas. na een paar 100 meter haal ik de choke eraf. ze rijdt dan prima. Stationair is dan even spannend, bleeft ze lopen of niet. Bij het eerste stoplicht evt een beetje choke erbij. Daarna geen choke meer nodig.

Mogelijk staat ze een beetje rijk afgesteld maar ach ze rijdt verder prima!

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » wo 28 okt, 2009 10:08

Klinkt in mijn oren inderdaad als verkeerd afgesteld, speel eens een beetje met de stationairinstelling en kijk wat er gebeurd.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 28 okt, 2009 13:29

idd eerst even iets meer toeren afstellen hiervoor zit een schroefje aan die beugel waar de gaskabel aan vast zit. doe dit met warme motor!

vervolgens kun je evt kijken of de co schroef verdraait moet worden, maar dit is een secuur werkje. twijfel je aan je kunnen? blijf er dan van af! maar als je onthoud in welke stand ie stond kun je altijd weer terug naar de originele afstelling. de co schroef is dat schroefje aan de voorkant van de carb met dat a-symetrische sleufje. draai hieraan tot de motor de meeste toeren maakt. stel dan het stationaire toerental af tot ie weer mooi rustig loopt en herhaal dit tot er niets meer te stellen valt.

als je dan nog steeds 10 minuten lang je choke moet gebruiken vooral als het niet echt koud is, dan denk ik dat je je primaire sproeier voor een iets grotere zou kunnen vervangen. dan trekt ie (in de eerste trap) ook iets sneller op
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » wo 28 okt, 2009 19:51

Onze Lomax heeft eigenlijk enorm weinig choke nodig... meestal start ze wel gewoon... stationair draait ze dan ff onregelmatig, maar na een klein minuutje loopt ze heerlijk...
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 28 okt, 2009 21:29

die van mij geef ik met dit weer wel even vol choke bij het starten en dan slaat ie eigenlijk in 1 keer af, dan kan de choke naar 1/3de en na ca 500 m. rijden gaat ie uit. behalve als ik veel stoplichten tegenkom, dan laat ik m ca 1,5 km aan staan, maar dan ook meer uit "gemakzucht" en dat ie altijd lekker vlot optrekt, dan dat ie anders af zou slaan. vandaar: 10 min. choke? dan kan er iets beter afgesteld worden.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » do 29 okt, 2009 08:38

een 2cv blok is een hoogtoerige motor,
(de kruk as van een 2 cilinder moet net zo vaak rond gaan om de motor loopent te houden dan de krukas van een vier cilinder, maar maar heeft wel de helft cilinders dus moeten die sneller werken om in de zelfde tijd meer arbeid verigten om het zelfde toerental te krijgen)

een 2 cilinder moet dus vaker een slag maken dan een 4 cilinder.

(zeg ik dit zo goed?)


wat ik bedoel is: het is gezond voor een eenden blok om iets meer toeren stationair te hebben dan een gemiddelde moderne auto.
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 29 okt, 2009 08:56

In de burton heb ik een toerenteller en de stationair toerental heb ik op ongeveer 1000 toeren staan. Maar dat wisselt nog wel is. Dan is hij zijn stationair stand "kwijt".
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Plaats reactie