BMW 1100 conversies?

Basvdheijden
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31

BMW 1100 conversies?

Bericht door Basvdheijden » za 2 nov, 2024 14:54

Er is in het verleden al veel over geschreven, maar ik ben benieuwd of er bedrijfjes in Nederland zijn (gelijk aan http://www.sparrowautomotive.co.uk/citroen2cvbmw.html) die conversies/implementaties doen van BMW 1100 blokjes in een 2cv? Ik denk dat ik zoiets wel een keer zou willen proberen, maar niet technisch genoeg en onvoldoende tijd om het wiel helemaal zelf uit te gaan vinden. Hoor graag!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door RobM » za 2 nov, 2024 19:31

Hallo Bas,

de hele inbouw niet. Een deel wel.

niet:
-uitlaat lassen
-adapterbus draaien

wel:
-kabelboom aanpassen, oliekoeler aanpassen,, adapterplaat met bouten en moeren, tekening van adapterbus mailen, benzine retourleiding in de tank maken, aanpassing voor gas/benzineverdeler/bobine

Ik heb er nu zes aan het draaien gemaakt waarvan drie omgebouwd/ingebouwd.
Op https://roerenentechniek.nl/ zie je wat beelden.

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Mehaarlem
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 3 jan, 2024 19:45

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door Mehaarlem » za 2 nov, 2024 19:36

Ha Rob,
Zou zo’n 1100 in een Mehari passen?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door RobM » za 2 nov, 2024 19:47

Als je aan de voorkant genoeg ruimte hebt voor de oliekoeler wel. Het BMW blok komt net drie cm op de voorste dwarsbalk van het chassis. ik weet niet hoeveel ruimte een mehari daar nog vóór heeft.

heb een BMW blok met adapter verkocht aan iemand op Palma de Mallorca die hem in een mehari gaat bouwen. De auto is bijna klaar, inbouw gaat binnenkort beginnen.

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door RobM » zo 3 nov, 2024 15:38

Staat een 850 op mp voor 200 euro. Waarschijnlijk incl papieren. Die zijn handig als je de grotere motor op kenteken wil zetten

Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op zo 3 nov, 2024 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Basvdheijden
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door Basvdheijden » zo 3 nov, 2024 19:56

Dank! Is dat niet zonde van het potentieel tov 1100?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door RobM » zo 3 nov, 2024 20:50

Het is ook een beetje net wat je wilt. Heb in Kerkrade wel eens meegereden met forumlid 'laagvlieger'. Die had er meen ik een 1200 in zitten. Dat rijdt als een kermisattractie; geen vijf meter vooruit zonder wielspin. In jaren niet zo veel pret gehad maar ik zou dat niet als daily driver willen

De grap is: al die blokken zijn nagenoeg hetzelfde. Zeker de 850 en 1150. Als je nu voor bijna niets een blok met toebehoren kan kopen dan is dat een aardige manier op in te stappen. brandstof. adapter, motorsteunen, allemaal hetzelfde. Uitlaat waarschijnlijk ook. Zoek maar eens op wat een rijdbaar 1150 blok kost met blok, injectorhuizen, ecu, kabelboom, gaskabels, bobine, brandstofrail. Dat is een veelvoud van 200 euro

Bij de 850 kan je met een schakelaar het vermogen terug zetten naar wat de eend normaal heeft. Op de motorfiets is dat met een codec plug ivm beginnersrijbewijs. Bij de ombouw kan je daar een schakelaar van maken.

Het is en blijft wel een beetje een project. Maar sommige mensen rijden er al jaren mee. Als ik ruimte had zou ik naast mijn mooie rooie een hobbyeend zetten om zo'n blok in te bouwen.

zit je op facebook?
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... cale=nl_NL

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

magnamaniac
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 4 nov, 2022 16:50

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door magnamaniac » zo 3 nov, 2024 21:41

Basvdheijden schreef: zo 3 nov, 2024 19:56 Dank! Is dat niet zonde van het potentieel tov 1100?
Ook met een 850 heb je al een bult meer vermogen dan origineel, VEEL meer dan je nodig hebt.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door RobM » wo 6 nov, 2024 23:10

2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5124
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door AZL57 » do 7 nov, 2024 09:20

Ik meen wel dat de RDW tegenwoordig ook de papieren van de motor wil hebben. Om de herkomst zeker te stellen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1885
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door deusjevo » do 7 nov, 2024 09:39

Ik dacht dat een aankoopbewijs met het kenteken waar de motor uit komt voldoende is?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door RobM » do 7 nov, 2024 11:06

AZL57 schreef: do 7 nov, 2024 09:20 Ik meen wel dat de RDW tegenwoordig ook de papieren van de motor wil hebben. Om de herkomst zeker te stellen.
Klopt. Aankoopbewijs en het chassisdeel waar het nummer in staat.

Kocht een 850 in belgie. Ben naar de rdw gereden voor evt import. "Importeren hoeft niet, de herkomst is zo erg duidelijk".

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door RobM » za 9 nov, 2024 12:51

RobM schreef: wo 6 nov, 2024 23:10 [https://www.marktplaats.nl/v/motoren/on ... ellingsbak]
Ook niet duur

Gr Rob
Zie 'te koop'

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Eendjekwek
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 12 jun, 2023 12:02
Locatie: Eindhoven

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door Eendjekwek » wo 13 nov, 2024 19:32

Na al die inbouw van bmw motoren, hoe presteert de standaard 2cv of dyane bak? Of is een gs bak echt een must? Bij de 24hr races rijden de meesten met een gs bak dacht ik
EENDJES!!!

magnamaniac
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 4 nov, 2022 16:50

Re: BMW 1100 conversies?

Bericht door magnamaniac » wo 13 nov, 2024 20:48

Eendjekwek schreef: wo 13 nov, 2024 19:32 Na al die inbouw van bmw motoren, hoe presteert de standaard 2cv of dyane bak? Of is een gs bak echt een must? Bij de 24hr races rijden de meesten met een gs bak dacht ik
volgens mij heeft een GS bak een (veel) langere eindoverbrenging, da's natuurlijk wel prettig als je hogere topsnelheden wil bereiken.

Plaats reactie