Motor 10 jaar zonder olie

Plaats reactie
tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Motor 10 jaar zonder olie

Bericht door tweeceevee » ma 13 dec, 2010 12:59

Hallo,

Ik ga een eend van een kennis opbouwen die 10jaar geleden is gedemonteerd, maar die een beetje vergeten in een hoekje is geraakt.

Nu is dat blok van die eend 10 jaar geleden gereviseerd, maar die revisie boer heeft er destijds geen druppel olie ingedaan.
Het blok is los, maar de carburateur asjes zaten al vast.
Is het raadzaam om dit blok gewoon te vullen met olie, en te gaan starten, of kunnen de lagers verroest zijn oid ?

de eend staat in een vochtige halfsteens garage, zit vliegroest op het blok, en al het andere kale metaal.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5832
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 13 dec, 2010 13:46

als er roest op het blok zit, dan zou ik hem zeker uit elkaar gaan halen, want het blok is van aluminium. Maar zonder gekheid, kans is zeer groot dat er overal wat vliegroest zit. Cilinders, nokkenas en oliepomp met schotchbrite lichtjes poetsen met wat olie om de vliegroest er af te halen. Daarna alles monteren met een scheut verse olie. Dan pas gaan denken aan starten. Maar goed, dat zou ik doen.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 13 dec, 2010 14:15

Je kunt natuurlijk niet nagaan of ze destijds olie hebben gebruikt tijdens het monteren, want je moet de delen nat aanbrengen. Als dit gebeurt is zal het met de nokkenas en lager wel meevallen vermoed ik.

Ik zou zelf de cilinders eraf halen en dan kun je in het blok kijken hoe bijvoorbeeld de nokkenas eruit ziet. Is deze bruin van de vliegroest, dan kun je er vanuit gaan dat de rest niet beter is.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » wo 15 dec, 2010 16:57

Bedankt voor de info.

Ik haal hem toch maar helemaal uit elkaar.
Zou zonde zijn van het blok als die in elkaar zou draaien.

De bak staat trouwens ook droog, al 10 jaar, en is bij dezelfde revisieboer gereviseerd. (voorzien van nieuwe lagers enz.)
Hij draait wel rond, maar klinkt een beetje schraperig.( in uitgebouwde staat met de hand rondgedraaid in de versnelling)
Zelfde doen als hierboven beschreven?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 16 dec, 2010 11:42

Ik denk dat je het beste de deksel van de bak kunt halen. Dan kun je er in kijken hoe het er uit ziet.

Even over het motorblok. Zat er ook een spruitstuk op? Want die willen lekker roesten en roest komt dan in de cilinderkoppen terecht. In dat geval altijd even demonteren. Zeker de cilinderkoppen.
Hopelijk is alles gemonteerd met olie dan zal het nog wel gangbaar zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » do 16 dec, 2010 12:55

Spruitstuk wist ik al, heb daar zelf 15 jaar geleden een 30dkm oud blok mee om zeep geholpen.

Het spruitstuk van dit blok heb ik er af gehaald, en er zit totaal geen rommel in, en ook niet in de koppen.

Inwendige van de bak ziet er bruinig/roestig uit, maar heb nog geen idee hoe ik dit moet verwijderen zonder de bak te opereren.

Olie erin en een poosje laten draaien en dan weer verversen?

Ga van het weekeind het blok uit elkaar halen, dan zien we wel weer verder.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 17 dec, 2010 11:07

Met die bak zou ik het niet aandurven er gewoon olie in te mieteren en die heel snel weer te vervangen. Ik heb zo een GSA bak na 80 km al in de soep gedraaid. Was 't zelfde verhaal. Gereviseerd, geen olie erin, twee jaar weggelegd, toen op de auto schroeven (wel gekeken, beetje vliegroest). Kwam een takkeherrie van die bak af en was binnen no time kapot, de bak werd ook gigantisch heet trouwens.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie