AZ 12pk slecht lopen

Plaats reactie
pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

AZ 12pk slecht lopen

Bericht door pimvanderheijden » ma 21 apr, 2014 15:37

Beste citrofielen,

Ik ben samen met een vriend een AZ uit 56 aan het opknappen maar Motor loopt onrustig en slecht stationair. Als je het gas loslaat blijft de motor nog enige seconden in hogere toeren hangen.

Motorcode/nummer “AZ” 02621297

Carb 26 cbi

Centr. Koppeling

Carburateur gereviseerd incl. asje gasklep.

Spruitstuk gecontroleerd op lekkages, ook getest met remreiniger, geen resultaat.

Kleppen gesteld

Nieuwe bougie`s

Nieuwe bougiekabels

Nieuwe contactpunten en condensator + afgesteld

Verse benzine

Nieuwe kabelboom

Goede bobine

Nieuwe accu 6v

Wie o wie weet raad..??
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » ma 21 apr, 2014 16:39

Dynamo laadt goed bij?
Uitlaat goed?
Blokje is uit elkaar geweest of niet?

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 21 apr, 2014 16:52

moeten die kleppen niet warm gesteld worden?
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » ma 21 apr, 2014 17:06

Dynamo laadt bij (maar dit heeft toch niets te maken met slecht lopen?); veld is zelfs opnieuw gemagnetiseerd. Spanningsregelaar lijkt ook goed te zijn.
Uitlaat is nieuw en goed, kleppen zijn warm gesteld.

Geen idee of blokje uit elkaar is geweest; het is wel zo dat zowel koppen als cilinders en zuigers er af zijn gehaald en gecontroleerd zijn; daar kunnen we niets raars aan vinden.

Ik weet dat het toerental langzamer terugloopt in vergelijking met een motor met gewone koppeling; maar enkele seconden is mijn inziens niet goed omdat zo niet te schakelen valt.
Motor start wel gewoon, zonder problemen
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 21 apr, 2014 17:16

Ben je het veertje aan de gasstang niet vergeten ?
En anders de carb . nog eens nastellen.
Ik heb er ook lang over gedaan voordat mijn motor goed liep.

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » ma 21 apr, 2014 17:49

Veertje zit aan de gasstang; anders zou hij echt blijven hangen.

Ga nog maar eens proberen met nastellen; blijkbaar is dat nogal moeilijk met een 12pktje
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 21 apr, 2014 18:48

Geen speling op de gasklepasjes en lekkage bij spruitstuk?
Citroén rolls better than a Rolls!

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » zo 27 apr, 2014 16:22

Het is opgelost.
Op advies van Harry uit Apeldoorn hebben we de onderbrekersnok een halve slag gedraaid en de ontsteking opnieuw afgesteld. Loopt als een zonnetje.

Centifugaalkoppeling grijpt nu ook lekker op tijd aan en toerental valt mooi terug als het gaspedaal losgelaten wordt.

Harry, bedankt
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 27 apr, 2014 20:14

????????? Maar dan is de ontsteking vrijwel niet op tijd te stellen zonder het huis op extreme posities te zetten.
Lijkt me dat je dat toch merkt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » zo 27 apr, 2014 20:37

Nee, want je kunt de onderbrekingsnok een halve slag draaien omdat hij 2 uitstulpingen heeft; per omwenteling van de nokkenas waarop de onderbrekersnok is bevestigd (en die met de halve snelheid van de krukas ronddraaid) openen de contactpunten 2 keer.
Eigenlijk draai je de helft van de centrifugaalvervroeging een halve slag; hoogstwaarschijnlijk is in de loop der jaren het veerstaal van de vervroeging wat vervormd en heft het draaien de vervorming (gedeeltelijk) op
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 27 apr, 2014 21:15

Ok
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

harry.2cv
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 30 aug, 2006 20:15
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door harry.2cv » do 29 okt, 2015 17:07

Oud trucje, in Frankrijk geleerd.

Plaats reactie