Ervaringen?: Olievulpijp van 2cv shop of van Burton2cvshop

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Ervaringen?: Olievulpijp van 2cv shop of van Burton2cvshop

Bericht door Dirk85 » do 21 aug, 2014 16:18

Hallo,

Naar aanleiding van wat lekkage van olie bij de motor van mijn 'nieuwe' eend (ik heb 'm net een royale week) ben ik gaan zoeken. Uiteindelijk vanochtend de auto eens goed warm laten lopen en een stukje snelweg gereden. 105 á 110 was wel een beetje de max (2cv6 uit 1988), maar daarna bleek het luchtfilter los te liggen.

Uiteindelijk nog een stukje gereden en toen lag luchtfilter ook bijna los.

Kortom. Het lijkt er dus op dat de olievulpijp vervangen moet worden.

Maar welke? Op het forum lees ik echt allerlei verhalen. Ik weet het daarom even niet meer.

Nu vond ik op 2cv shop de volgende: http://www.2cv-shop.nl/index.php/2cv-on ... e-2cv.html

€ 89,99 en een pakking van € 2,75.

Op Burton2cvparts.com vond ik deze: http://www.burton2cvparts.com/olievulpi ... -4514.html

€ 68,99 en een pakking voor € 0.75.

Ik neig dus ernstig naar het bestellen van de onderdelen bij Burton.

Maar zit er nu werkelijk zo'n groot verschil in? Ik zou bijna denken dat ik die olievulpijp gewoon standaard om de paar jaar ga vervangen. Dan kun je toch aan € 70,- geen buil vallen?

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » do 21 aug, 2014 16:26

Of natuurlijk een revisiesetje...?

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » do 21 aug, 2014 18:10

Ik zou zeggen, beide niet, Blijkbaar (kunnen anderen misschien bevestigen) zijn de rubbers van deze 'nieuwe' vulpijpen tocch niet zo goed. Ik heb een nieuw ontwerp vervang vulpijp gekocht http://www.burton2cvparts.com/olievulpi ... -6473.html Maar dat is prijzig. Schijnt wel goed te zijn, en eenvoudig schoon te maken.
Als 't revisie setje op de markt was geweest toen ik dat nieuw ontwerp pijpje kocht, had ik daarvoor gekozen. Niet te duur, en je behoudt originele onderdelen.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » do 21 aug, 2014 18:39

Ik zal mijn ervaring hier ook zetten.

De motor van de dyane heb ik deze winter gereviseerd. Ik had toen gezien dat er veel olie in het luchtfilter zat. Dus ik bestelde samen met veel onderdelen ook een nieuwe (goedkoopste imitatie) vulpijp.
Na een ritje heb ik nu altijd een paar druppeltjes olie onder aan de motor. Hij lekt niet als hij een week stilstaat. Nu de motor bijna ingereden is durf ik al eens wat langer in hogere toeren rijden en nu merk ik dat er olie ligt in de luchtfilter.
Ik heb eerder deze week ze een waterkolommeter gemaakt en nu blijkt dat er helemaal geen onderdruk is. Er is zelfs een lichte overdruk die nog hoger wordt als het blokje in toeren gaat.

Ik heb de originele vulpijp nog dus ik heb mij een revisiesetje besteld bij Burton. Ik koos ervoor op de rand niet open te vijlen of slijpen maar om de rand open te plooien. Op die manier heb je de extra ring niet nodig. Dus met net 30€ ben ik besteld.

Als alles meezit komt het setje morgen toe en kan zaterdag de vulpijp herstellen (de oude is gedemonteerd en gekuist) en zondag testen.

Ik hoop dat ik de oude vulpijp goed kan herstellen en anders ga ik toch op zoek naar een (duurder) alternatief.

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » do 21 aug, 2014 19:06

Ik heb zelf het revisiesetje van VGS erin zitten. Deze heeft hetzelfde rubber als Burton maar heeft als extra een 'te veel uitslag' ring. Deze zit met schroefjes vast ipv de rubber stopjes.
Voordeel hiervan is dat bij volle toeren de rubberring niet te ver opklapt en daardoor is het sneller weer dicht.
Iets anders is de klemring, deze werkt simpeler met een slangenklem, voordeel is wel dat je weet dat het dicht zit. Die van Burton draai je mbv van een ring, deze geeft geen blik of de beide helften aan elkaar zitten.
http://www.vgs2cv.be/index.php/nl/revisie
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 21 aug, 2014 19:49

vanVeller schreef:Ik heb zelf het revisiesetje van VGS erin zitten. Deze heeft hetzelfde rubber als Burton maar heeft als extra een 'te veel uitslag' ring. Deze zit met schroefjes vast ipv de rubber stopjes.
Voordeel hiervan is dat bij volle toeren de rubberring niet te ver opklapt en daardoor is het sneller weer dicht.
Iets anders is de klemring, deze werkt simpeler met een slangenklem, voordeel is wel dat je weet dat het dicht zit. Die van Burton draai je mbv van een ring, deze geeft geen blik of de beide helften aan elkaar zitten.
http://www.vgs2cv.be/index.php/nl/revisie
Dat setje heb ik ook gemonteerd nadat ik een tijd had lopen lekken.. en het bevalt me heel goed. Als ik iets moet adviseren zou ik deze doen! Is niet het goedkoopste setje en het is wat werk om je pijp te reviseren, maar afgezien daarvan top!

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » vr 22 aug, 2014 21:13

vandaag kwam de revisiekit toe.
De nieuwe rubbers waren vlot te plaatsen en alles was min of meer duidelijk.
Het punt om de 2 helften terug samen te krijgen was wat sukkelen. Maar uiteindelijk is dit ook min of meer gelukt. De tijd zal uitwijzen als ze voldoende dicht zijn.

De waterkolom komt nu ook aan de goede kant omhoog.

Mijn conclusie.
Dit revisiesetje werkt goed maar ik zou de volgende keer toch kijken voor een set waar een extra ring inzit om de helften bij elkaar te houden.

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » vr 22 aug, 2014 22:55

Ik heb vandaag ook zitten meten. In plaats van omhoog komen blaast de motor. Kortom. Werkt niet.

Nu zit er op mijn auto al een imitatie vulpijp. Ik denk dat ik dus eerst maar eens een fatsoenlijke bestel. Kan ik die de volgende keer alsnog reviseren.

deusjefoo
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 23:51
Locatie: Dronrijp

Bericht door deusjefoo » zo 24 aug, 2014 12:43

Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar waaruit kan ik zien of er onderdruk of overdruk heeft?
Officiele eigenaar van een deusjefoo

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 24 aug, 2014 15:56

Helemaal niet dom hoor. Je meet het met een waterkolom. Dat is een lang stuk doorzichtige slang dat in een diepe U-vorm gebogen is. Je giet er een laagje water in en je hebt een primitieve vacuummeter. Eén eind sluit je aan op de peilstokbuis. je laat de motor draaien. Als het goed is, wordt het water in het been van de U dat op de peilbuis is aangesloten, iets omhoog gezogen. Dan is er dus onderdruk in je carter. Als het goed is, zie je een onderdruk van minstens 8 cm waterkolom. Bij overdruk stijgt het water in het open deel van de U en daalt het in de aangesloten kant,

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 1 sep, 2014 21:29

Ik heb twee van die imi dingen liggen, beiden niet goed.

Ik heb er zelf zo een andere vulpijp op, zwart met schroefdop. Gekocht via een grote Duitse firma. Kost wel wat. Geen olie in luchtfilter, maar dat bereik je ook met zo een revisiesetje.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 12 jul, 2010 13:32
Locatie: Alkmaar

Bericht door Dabdriver » ma 1 sep, 2014 21:52

Hier even een voorbeeld van zo'n manometer.

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 5fb64d89c3

De rode pijl gaf aan van m'n oude vulpijp.
De groene die van de nieuwe ( imitatie ).
Heb nergens meer last.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 3 okt, 2014 20:24

Ik heb gisteren een nieuwe vulpijp open gemaakt.
Dat is het type van Burton en de 2CV shop (zijn dezelfde namelijk, zelfde leverancier).
Ik had ook een revisiesetje aangeschaft om eea te kunnen vergelijken.

Eigenlijk was ik verbaasd over de kwaliteit, echt uitstekend!
Ik heb eerder een nieuwe vulpijp van de Graaf opengeslepen, een zwarte vulpijp.
Die was ronduit bagger.
Dat rubber met de gleufjes erin was een stuk fietsband met een paar gaten erin.
Echt superslechte kwaliteit. Niet te geloven, ronduit bagger.
Dat verwachtte ik ik van die van Burton ook.
Maar die is gewoon goed.

Ik heb foto's van alles gemaakt, maar weet even niet meer hoe ik die moet plaatsen.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » vr 3 okt, 2014 20:42

hoi David, dat vind ik nou interessant nieuws !- vergelijkend warenonderzoek !! alle eendrijders lopen vroeg of laat aan tegen het fenomeen van een versleten olievulpijp en als je dan de keuze moet maken tussen reviseren of een nieuwe, zo ja welke, is dat een lastige keuze. De informatie van een leverancier kan moeilijk objectief genoemd worden en dan is een klein warenonderzoek zoals jij dat bedacht EN uitgevoerd hebt een lovenswaardig initiatief, Door de olievulpijp te openen en de gebruikte materialen te bekijken is de eerste stap genomen.

Nog mooier zou zijn als dit vervolgd zou worden met meetwaarden van de gecreeerde onderdruk bij diverse toerentallen , gemeten op één en dezelfde eend (dyane, ami etc) met één en dezelfde meetopstelling - dan kom je tot praktijkresultaten waar je wat mee kunt. Zou je dan ook nog dezelfde metingen kunnen verrichten na (pakembeet ) 50.00 km dan heb je een langeduurtest die nog meer zegt over de kwaliteit ...

goed initiatief !! ga zo door - ik (en ik denk velen met mij) lees het met interesse :)
BARE METAL CAR

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 3 okt, 2014 21:39

Ik zal even zo'n meetsetje bestellen.
Dan laat ik het wel horen.
Ik heb op mijn eigen auto nu een NOS vulpijp.
Origineel dus.

Maar ik ben oprecht verrast door de kwaliteit van de vulpijp van Burton en de 2cvonline site.

Plaats reactie