Geen euro 95 maar wel euro 95 E10. Lust mijn 2cv dat wel?

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Geen euro 95 maar wel euro 95 E10. Lust mijn 2cv dat wel?

Bericht door shorttrack » do 18 aug, 2016 17:10

Ik hoorde vandaag op het nieuws dat vanaf 1 januari 2017 er geen euro 95 meer te vinden is aan de pomp in België. In de plaats daarvan komt er euro 95 E10.

Wat betekent dat voor onze 2cv's? kan ik dit gewoon in mijn auto tanken of moet ik nu weer overstappen naar euro 98 die wel verkrijgbaar blijft?
Ik lees namelijk op veel websites dat de E10 benzine niet goed is voor auto's van voor het jaar 2000.

Momenteel tank ik gewoon euro 95 en dat gaat zeer goed. Ik denk dat meer mensen met deze vraag zullen zitten.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » do 18 aug, 2016 17:37

Geen E10, daar zit te veel ethanol in. Tast rubberen leidingen, de pomp en carburateur aan. (en je hebt ook nog eens vermogensverlies)
Dus beter 98 tanken!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » do 18 aug, 2016 22:54

hier staat een kort stukje over de E10 benzine. Het gaat over motoren maar wat er staat telt evengoed voor onze 2 cilindertjes.

http://www.motornieuws.be/nl/nieuws/her ... dstof-3961

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » do 18 aug, 2016 23:07

Bij Firezone kun je 102 tanken, het is wel VEEL duurder dan euro 95. Bij de pomp staat aangegeven dat er geen ethanol is bijgemengd wat een voordeel is voor oldtimers.

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » vr 19 aug, 2016 10:53

Ik tank meestal gewoon Euro 98.. gisteren nog.. 1,34 euro de liter.. prima. 2CV vindt het merkbaar heerlijk! Daarnaast ben ik slechts hobbyrijder dus voor die paar tankbeurten per jaar ben ik een paar euro duurder uit.. heb ik er graag voor over.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » vr 19 aug, 2016 11:27

Er rijden op het forum toch ook enkele mensen op e85. Hoe is de slijtage van de carburator/ benzinepomp bij deze autos?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 19 aug, 2016 11:57

Ik vraag me wel eens af wat er nou werkelijk niet tegen die E10 kan bij een Eendachtige.
Er wordt vanalles geroepen maar wie heeft er nou echt iets kapot gehad door dat spul?

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » vr 19 aug, 2016 14:26

Ik.

1 tank E10 getankt, en voor de tank leeg was hield de auto ermee op. Let wel, dit was na een reastauratie, alles was schoon en gereviseerd , en eerder werd op 95 en 98 gereden.
Ik heb alles schoon gespoeld met een tank 98, en sindsdien geen problemen meer. Maar E10 komt er niet meer in.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 19 aug, 2016 15:00

Ja maar wat was het probleem nou?

Gebruikersavatar
Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 695
Lid geworden op: zo 9 apr, 2006 20:44
Contacteer:

Bericht door Dyane » vr 19 aug, 2016 19:29

Super 95 verdwijnt aan de pomp in België

Vanaf 1 januari zal het in België niet meer mogelijk zijn om Super 95 te tanken. Super 95 staat in Nederland bekend als Euro95. De brandstof wordt aan de pomp vervangen door E10, op basis van (bio-)ethanol. Oude wagens zullen Super 98 moeten tanken.

België volgt het voorbeeld van Frankrijk en Duitsland en vervangt Super 95 met SP95-E10, kortweg E10, een brandstof die voor tien procent bestaat uit (bio-)ethanol.

Normaal gezien zijn benzinemotoren compatibel met E10, maar bij wagens ouder dan 2010 (en ook bepaalde nieuwere modellen) kunnen er problemen opduiken. De bestuurders tanken in dat geval beter Super 98. Al is nog niet zeker dat die brandstof nog een toekomst heeft.

Duurder
Tegen het einde van dit jaar komt er een lijst uit die duidelijkheid moet scheppen over welke modellen al dan niet compatibel zijn met E10. Geschat wordt dat zo’n tien procent van het huidige wagenpark niet-compatibel is. Verwacht wordt dat E10 ook duurder zal uitvallen aan de pomp. Het is nog niet bekend hoeveel duurder, al doen er al schattingen van één tot drie cent per liter de ronde.

Het besluit past in het kader van de doelstelling om tegen 2020 tien procent hernieuwbare energie aan te bieden in de transportsector.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » vr 19 aug, 2016 22:22

Thijs schreef:Er wordt vanalles geroepen maar wie heeft er nou echt iets kapot gehad door dat spul?
Ik iig niet.
Ik heb jaren lang in Duitsland gewoont en af en toe E10 getankt, nooit iets kapot gegaan. Tegenwoordig tank ik in Zweden en het gerucht gaat dat er hier ook een aanzienlijk percentage Ethanol in de normale benzine zit (>10%).. Tot nu toe na bijna een jaar, geen probleem. Van het voojaar hat ik water in de carb en tank en heb toen een paar keer een liter E85 getankt om het water te binden, geen probleem.. Moet mogelijk afkloppen, maar ik denk zelf dat als 5% Ethanol (wat in normale benzine zit) goed gaat, waarom zou dan 10% Ethanol E10 niet goed gaan?
1 tank E10 getankt, en voor de tank leeg was hield de auto ermee op.
Ik wil nite zeiken maar ben je er zeker van dat er echt een verband was tussen E10 en het feit dat de auto ermee op hield?

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » vr 19 aug, 2016 22:52

Ik denk dat door de ethanol zaken zijn opgelost, en de carb hebben verstopt. Ik heb geen andere verklaring dan het gebruik van ethanol. Daarvoor en daarna nooit meer last gehad. Anyway, t kan toeval zijn. Maar ik denk t niet.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 19 aug, 2016 23:30

Maar ik wil ook niet zeggen dat het niet waar is maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat er daadwerkelijk iets opgelost was of weggevreten.

Nu zeg jij dat door de ethanol iets is opgelost maar als je dan andere benzine tankt, groeit het dan vanzelf weer aan? :shock:

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 19 aug, 2016 23:59

Je hebt speciale brandstofleiding nodig die er tegen kan.
In de jaren negentig begon de ellende in Duitsland.
Honderden Nederlandse auto's kregen tijdens vakantiereizen grote problemen.
Ook auto's die gloednieuw waren.
Het bleek dat het rubber niet bestand was tegen de brandstoffen in Duitsland......
Aangezien 2cv's van voor die datum zijn, en nog niet alles door iedereen vervangen is.....

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » za 20 aug, 2016 00:10

Euh, nee, Thijs, dat zeg ik niet, dat t weer aangroeit. Ik denkt dat andere benzine verder oplossen heeft gestopt, doordat ik er geen e10 in ben blijven gooien. Ik heb t bij 1x gelaten. Anyway. Dit was mijn conclusie, ik ben er blijmee, want geen problemen meer. Fijne avond.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Plaats reactie