Zelfbouw carter ontluchting - toch maar DIY vulpijp revisie

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Zelfbouw carter ontluchting - toch maar DIY vulpijp revisie

Bericht door Rossero » zo 5 feb, 2017 11:23

Ik heb ooit bij Burton geëxperimenteerd met een extern ventiel in de carterontluchtingsslang naar het luchtfilter om op deze wijze de onderdruk in het blok te handhaven. Dit project is uiteindelijk op niets uitgelopen omdat je hiermee het probleem niet bij de kern aanpakt (nieuwe/gereviseerde olievulpijp). Maar in mijn ogen is het altijd nog een goede oplossing gebleven omdat het een stuk makkelijker en goedkoper te implementeren is.

Ik had het hier vrijdag met mijn eendengarage over en hij had nog een aantal diesel terugslag ventielen liggen waarvan ik er wel één mocht hebben onder voorwaarde dat ik hem op de hoogte hield. Gisteren heb ik deze aangepast en gemonteerd.

Deze terugslagventielen zijn eigenlijk voor een brandstofslang en de aansluiting is dus veel te klein, vandaar dat ik twee aluminium busjes heb gedraaid en deze op de behuizing van het ventiel gelast heb:
Afbeelding

En uiteindelijk zit hij dan zo in de slang van de vulpijp naar het luchtfilter:
Afbeelding

Ik moet de onderdruk nog testen en daarvoor ga ik zo snel mogelijk weer even langs bij de eendengarage, maar tot die tijd heb ik er wel vertrouwen in! Ik weet dat ecas iets vergelijkbaars verkoopt, alleen dan veel duurder en groter. Heeft iemand anders toevallig nog ervaring met een vergelijkbaar systeem?
Laatst gewijzigd door Rossero op di 4 jul, 2017 08:51, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 5 feb, 2017 13:58

Een kennis heeft een soortgelijk ventiel van een smart in zijn ami. Het schijnt goed te werken.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 5 feb, 2017 18:35

Aliexpress:

https://nl.aliexpress.com/item/Newest-1 ... 70194.html

Ik heb jaren geleden zo'n ECAS ding gekocht. Onderdruk nooit getest, maar blokje bleef er droog mee....
Eendracht maakt macht.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 5 feb, 2017 21:45

Ik heb zelf wel eens geknutseld met een inlaatmembraam van een brommer
Afbeelding

Dit was het resultaat bij stationair toerental, bij gasgeven zoog hij al het water het carter in :shock:

Resultaat was een flink olieverbruikend blok, omdat ie de olie als het ware door de vulpijp omhoog zoog en het luchtfilter in blies. Ik hoop dat jouw systeem beter (of minder goed :lol: ) werkt
Eend voor allen, allen voor eend..

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » ma 6 feb, 2017 08:41

Jeetje, haha, ik ben benieuwd inderdaad... Ik denk dat ik het woensdag ga opmeten

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 6 feb, 2017 17:13

Het punt is dat bij de originele vulpijp een voorziening is aangebracht om meekomende olie retour te laten stromen het carter in.
Als nu de klep verderop aangebracht is werkt de retour flow niet zo goed.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » ma 6 feb, 2017 20:22

Hallo,

de diameter van de leiding tussen vulpijp en luchtfilterhuis heeft ook zo zijn belang.
Maak je die diameter kleiner (in jouw geval wel denk ik omdat het ventiel vernauwt) dan maak je het de vulpijp moeilijker om te ontluchten, je creeert een overdruk...

Ik vind het heel vreemd dat je zo handig knutselt en nog geen testbuis (onderdrukmeter) gemaakt hebt, aanpassen van de vulbuis gebeurt steeds met een onderdrukmeter bij de hand. Zo'n meter ord in 10 minuten gemaakt en blijft voor eeuwig handig en kost amper drie euro..

Test voor de lol eens het volgende : staionair draaien en langzaam de buis die van vulbuis naar luchtfilter loopt dichtknijpen...de druk in je carter zou moeten stijgen...

Nog een tip om de tester te maken : neem de lengte van de doorzichtige slang zeker lang genoeg opdat je beide uiteinden kunt gebruiken, één voor in het buisje van de peilstok te steken, en het andere uiteinde lang genoeg om in een bidon gekleurde vloeistof te steken en aan te zuigen

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 7 feb, 2017 12:09

ami6 schreef: het andere uiteinde lang genoeg om in een bidon gekleurde vloeistof te steken en aan te zuigen

Zo werkt het niet Ami6..

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » di 7 feb, 2017 12:29

Héhé, ik werd verkeerd begrepen denk ik, :D

ik bedoel niet dat je "tijdens" de test het ene uiteinde in een bidon moet steken hé! Enkel voor het "vullen " van het buisje is het interessant om lange uiteinden te hebben...misverstandje? :D

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 7 feb, 2017 16:27

Wat LPGo bedoelt is denk ik dat de waterkolom wordt bepaald door het niveau verschil tussen de carter kant en de open kant, als je één kant in een bidon steekt hangt het van de hoogte van de bidon af of er dan wel niets gebeurt of dat hij de hele bidon leeg zuigt.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » di 7 feb, 2017 16:39

Hey,

blijkbaar ben ik opnieuw verkeerd begrepen, er lijkt dus toch een taalbariere tussen ons Belgenlandje en Holland :D

Je steekt het uiteinde enkel in de bidon om de vloeistof op te zuigen in het buisje, en NIET tijdens de test zelf!

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 7 feb, 2017 18:01

Ahja, ik begrijp het! Excuus! (of excuse om misverstanden te voorkomen ;) ) Ik ben net op zoek gegaan naar een slang maar zowel bij de Gamma als de Welkoop niet kunnen vinden. Ik weet dat ik nog ergens een stuk tuinslang heb liggen, maar volgens mij is die niet doorzichtig

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 7 feb, 2017 18:09

Rossero schreef:Ahja, ik begrijp het! Excuus! (of excuse om misverstanden te voorkomen ;) ) Ik ben net op zoek gegaan naar een slang maar zowel bij de Gamma als de Welkoop niet kunnen vinden. Ik weet dat ik nog ergens een stuk tuinslang heb liggen, maar volgens mij is die niet doorzichtig
Dierenwinkel....Aquarium-zuurstofslang

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 7 feb, 2017 18:11

doorzichtige benzineslang.....

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » wo 8 feb, 2017 08:35

inderdaad, aquariumshop....

Plaats reactie