Pagina 1 van 2

Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: wo 22 aug, 2018 22:51
door TrickyEend
Beste allemaal!

Mijn vader heeft vroeger rondgereden in een Citroën 2cv6 uit 1984, in ons bezit gekomen in 1994. Helaas is deze mooie wagen (lange tijd gebruikt als iconische bestelwagen in de omgeving) ongeveer 10/15 jaar geleden stilgezet, dit zonder enig mankement. Hij heeft lange tijd gesproken over het herstellen van deze mooie kar, maar is daar nooit aan toe gekomen.

Nu ben ik in overleg gegaan met twee vrienden, beiden autoliefhebbers met aardig wat verstand van zaken en een voorliefde voor sleutelen aan (oudere) wagens. Zij werden, en ik ook, enthousiast van het opknappen van deze oude Citroën. We hebben al wat onderzoek gedaan, en willen eerst kijken of we de auto kunnen laten draaien door de bougies, olie, oliefilter en accu te vervangen.

Helaas is de informatie die we tot nu toe hebben gevonden vrij algemeen wat betreft de olie en het oliefilter, laat staan wat betreft de accu en durven nog geen aankopen te doen zonder de input van experts/liefhebbers. Vandaar deze post: wellicht dat jullie ons in de goede richting kunnen helpen.

Kort samengevat:
Het gaat om een Citroën 2CV6 uit 1984. Staat een jaar of 10/15 stil in een droge schuur. We zijn op zoek naar:
- de juiste olie;
- het juiste oliefilter;
- de juiste bougies;
- de juiste accu.

Hopelijk kunnen jullie ons uit de brand helpen! Mocht ik dit op de verkeerde plek hebben geplaatst omdat ik niet goed uit mijn doppen heb gekeken, dan hoor ik dat graag. Alvast hartelijk dank!

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: wo 22 aug, 2018 23:10
door Thijs
Het is niet aan te raden om een blok dat zo lang stil staat zomaar weer te starten.
Bij stilstand valt er altijd roest uit het spruitstuk en dit komt in de cilinderkop terecht, tussen de kleppen.

Je zou, als je de motor nog niet met de hand hebt gedraaid misschien het spruitstuk kunnen verwijderen en dan met een compressor de in- en uitlaatpoort schoon kunnen blazen.
Als je al wel aan het blok hebt gedraaid kan het al tussen de kleppen zitten en zou ik de kop demonteren.

Natuurlijk zijn er ook mensen die er benzine ingooien en gewoon gaan starten maar daar kun je dus de boel mee beschadigen.

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: do 23 aug, 2018 09:56
door AZL57
Je benodigde onderdelen kun je normaal bij iedere automaterialen zaak krijgen. Die hebben waarschijnlijk nog wel in hun computer staan.

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: do 23 aug, 2018 10:52
door nielsemans
Ik ben een van die twee vrienden en heb een inlogcode voor WM. Daar heb ik het kenteken ingevoerd en kreeg ik twee verschillende diameter oliefilters. 76 mm en 80 mm. Daarom vragen we naar het juiste filter. Verder weet ik dat de vanuit de fabrikant aangeraden olie niet altijd meer gebruikt wordt door liefhebbers omdat hun ervaring hun geleerd heeft dat een andere olie beter werkt. Dan bedoel ik vooral de viscositeit waarden. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: do 23 aug, 2018 11:46
door André Post
Mijn ervaring is ook dat de meer algemene automaterialen webshops er nogal eens naast zitten, al fout filter en handrem blokjes ontvangen..
Laatste keer bij de Brezan een goed filter gekregen.
Meeste materialen bestel ik bij 2CV gespecialiseerde webshops.
Wat olie betreft zijn er veel verschillende meningen.
Zelf gebruik ik nu 5W40 volsynthetisch maar de meesten gebruiken 15W50 of 10W40 halfsyntheet.
Voor een motor met oliefilter zou ik geen zg klassieke olie gebruiken, moderne oliën zijn veel beter geworden sinds de uitgave van de instructie boekjes.

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: do 23 aug, 2018 12:32
door AZL57
Heb je geen lekkages met 5w40? Ik kocht een 57er eend en die had overal olie lekken. Toen het blik olie dat erbij was leeg was en ik een andere olie erin deed was het lekken meteen opgelost. Mogelijk zat er een te dunne olie in het reserve blik.

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: do 23 aug, 2018 12:47
door TrickyEend
André Post schreef: do 23 aug, 2018 11:46 Laatste keer bij de Brezan een goed filter gekregen.
Meeste materialen bestel ik bij 2CV gespecialiseerde webshops.
Wat olie betreft zijn er veel verschillende meningen.
Zelf gebruik ik nu 5W40 volsynthetisch maar de meesten gebruiken 15W50 of 10W40 halfsyntheet.
Voor een motor met oliefilter zou ik geen zg klassieke olie gebruiken, moderne oliën zijn veel beter geworden sinds de uitgave van de instructie boekjes.
Bedankt voor de tip wat betreft de olie!

Heb je links naar een aantal van de gespecialiseerde webshops waar je goede ervaringen mee hebt?

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: do 23 aug, 2018 17:16
door André Post
AZL57 schreef: do 23 aug, 2018 12:32 Heb je geen lekkages met 5w40? Ik kocht een 57er eend en die had overal olie lekken. Toen het blik olie dat erbij was leeg was en ik een andere olie erin deed was het lekken meteen opgelost. Mogelijk zat er een te dunne olie in het reserve blik.
Een oudere eend heeft geen olie filter en kan beter geen moderne olie hebben.
Moderne oliën houden het vuil in de olie, bij de oude minerale olie zakt het onder in het carter.
Een dikkere olie dan W40 geeft wel start problemen met de 18pk in de winter.

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: do 23 aug, 2018 17:31
door André Post
TrickyEend schreef: do 23 aug, 2018 12:47
Bedankt voor de tip wat betreft de olie!

Heb je links naar een aantal van de gespecialiseerde webshops waar je goede ervaringen mee hebt?
Zelf bestel ik bij Der Franzose, 2CV shop.nl, Burton car, 2CV parts.nl, Stichting behoud 2CV, net wat ze hebben en wat het kost.

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: do 23 aug, 2018 18:05
door Boudewijn
Ik koop mijn spullen voornamelijk bij een kleine onderdelen handel hier in het dorp. De man heeft nog liefde voor oude auto's en geeft goede tips. Bij hem koop ik ook altijd het olie filter, de Mann W 712/9 die je in jouw post hebt staan.
Olie is bij mij gewoon de goedkoopste minerale olie 15W40. Ik heb één keer synthetische olie gebruikt, maar zowel de eend als mijn Opel gingen er van lekken.
Start de motor niet. Haal eerst de koppen er af en maak alles goed schoon. De pakkingen die je nodig hebt bij het weer monteren zijn bij de diverse handelaren te koop. Zie hiervoor de advertenties op deze website.
Koop ook een technische handleiding van de 2cv. De vraagbaak of Haynes. Deze worden vaak op marktplaats.nl aangeboden. Met wat zoeken kun je ze ook digitaal downloaden.
Voor vragen kun je altijd hier op het forum terecht. Succes met de restauratie.

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: do 23 aug, 2018 20:34
door Thijs
Je hebt dus 2 inlaatpakkingen en 2 uitlaatpakkingen nodig.
Bestel ook meteen kleppendekselpakkingen. Je zult de kleppen moeten stellen en als je de deksels loshaalt zal het niet meer afsluiten met zulke oude pakkingen.

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: vr 24 aug, 2018 18:08
door Boudewijn
Thijs schreef: do 23 aug, 2018 20:34 Je hebt dus 2 inlaatpakkingen en 2 uitlaatpakkingen nodig.
Bestel ook meteen kleppendekselpakkingen. Je zult de kleppen moeten stellen en als je de deksels loshaalt zal het niet meer afsluiten met zulke oude pakkingen.
Thijs, je vergeet de brilrubbers. Het beste kun je de Viton rubbers nemen.

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: vr 31 aug, 2018 08:54
door Dirk85
Ik gebruik altijd 20w50 minerale olie. Meestal zo'n blik van Castrol, maar bij de Heuts hebben ze ook MPM. Naar mijn idee prima spul. Je moet 'm toch ieder jaar verversen. In mijn geval zijn er dan net 1000 km mee gereden.

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: vr 31 aug, 2018 09:54
door Boudewijn
Dirk85 schreef: vr 31 aug, 2018 08:54 Ik gebruik altijd 20w50 minerale olie. Meestal zo'n blik van Castrol, maar bij de Heuts hebben ze ook MPM. Naar mijn idee prima spul. Je moet 'm toch ieder jaar verversen. In mijn geval zijn er dan net 1000 km mee gereden.
Dirk, verversen kun je het beste vóór de winterstop doen. Als je met de auto rijdt, vormen er zich zuren in de olie. Als er dan oude olie tijdens de winterstop in zit dan gaan die zuren de motor aantasten.

Re: Opknapbeurt stilstaande 2cv6 uit 1984

Geplaatst: do 13 sep, 2018 13:11
door Dirk85
Boudewijn schreef: vr 31 aug, 2018 09:54
Dirk, verversen kun je het beste vóór de winterstop doen. Als je met de auto rijdt, vormen er zich zuren in de olie. Als er dan oude olie tijdens de winterstop in zit dan gaan die zuren de motor aantasten.
Thanks. Goede tip. Wist ik niet.