Dubbeltraps carburateur: dekselpakking vervangen; hoe vlotters loshalen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Dubbeltraps carburateur: dekselpakking vervangen; hoe vlotters loshalen

Bericht door IVARIO » do 15 nov, 2018 10:38

Ik wil de dekselpakking van mijn dubbeltraps carburateur (Solex, venturimaten 26/18) vervangen.
Daarvoor moet ik eerst de vlotters loshalen door een spietje er uit te halen.
Nu zit deze spie nogal vast en ik vroeg mij het volgende af omdat ik het niet goed kan zien en niets wil forceren: maakt het uit naar welke kant ik hem er uit haal?
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Re: Dubbeltraps carburateur: dekselpakking vervangen; hoe vlotters loshalen

Bericht door RodeEend » do 15 nov, 2018 20:51

Maakte (bij mij) niet uit. Zie foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Dubbeltraps carburateur: dekselpakking vervangen; hoe vlotters loshalen

Bericht door IVARIO » vr 16 nov, 2018 00:22

Bedankt, RodeEend, het is gelukt
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
jackieh
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 7 aug, 2018 17:00

Re: Dubbeltraps carburateur: dekselpakking vervangen; hoe vlotters loshalen

Bericht door jackieh » vr 23 nov, 2018 20:13

Hallo,
Ik heb deze week hetzelfde type carburateur gereviseerd en ik kwam tot de ontdekking dat er bij het schudden met de kunststof vlotters er overduidelijk vloeistof te horen is ! Bij uitgevoerde testen blijken de vlotters wel degelijk te "drijven" op het water in een kommetje. Mijn vraag : is dit normaal ????
Mijn vermoeden was eerst dat dit betekende dat ze lek waren maar er loopt geen vloeistof in noch uit.
Mag ik deze vlotters gerust opnieuw monteren want bijkomend probleem is dat ik ze nergens te koop vind.
Graag jullie geapprecieerde mening.
2 PK CHARLESTON 30/07/1982

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Dubbeltraps carburateur: dekselpakking vervangen; hoe vlotters loshalen

Bericht door André Post » vr 23 nov, 2018 21:17

Een vlotter kan poreus zijn, heb ik een keer gehad bij een BX.
Het heeft best lang geduurd voor ik dat door had.
Het beste test je het drijf vermogen in benzine, een benzine gevulde vlotter zal toch wel drijven in water.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Re: Dubbeltraps carburateur: dekselpakking vervangen; hoe vlotters loshalen

Bericht door RodeEend » za 24 nov, 2018 10:01

De afstelling van de vlotterhoogte komt best nauw. Als er vloeistof in zit dan is de opwaardse kracht minder en is de afstelling niet zo goed. De toevoer zal langer open blijven met kans op overstromende vlotterkamer.

Gebruikersavatar
jackieh
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 7 aug, 2018 17:00

Re: Dubbeltraps carburateur: dekselpakking vervangen; hoe vlotters loshalen

Bericht door jackieh » za 24 nov, 2018 15:35

Ik heb bij een vriend een tweedehandsvlotter gekregen en die maakt geen geluid. Goed om weten misschien : de correcte vlotter weegt 12 gram terwijl de vlotter waarin je vloeistof hoort maar liefst 16 gram weegt dus 33 % méér dan het juiste gewicht. Gelukkig heb ik mijn buikgevoel gevolgd en ga ik een andere vlotter in de carburateur kunnen inbouwen.
Bedankt voor jullie tips !
2 PK CHARLESTON 30/07/1982

Plaats reactie