2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door shorttrack » do 13 jun, 2019 12:04

Hallo,

Ik heb een 2cv uit 1986. Door omstandigheden gaan we er zeker de komende 2 jaar niet mee rijden. Ik ga hem dus netjes droog wegzetten bij mijn schoonvader die een boerderij heeft.

Wat met ik nu eigenlijk zeker WEL en vooral NIET doen als ik mijn 2cv weg zet.


De achterbanden zijn al versleten dus ik ga die uiteraard niet meer vervangen. (Heb de nieuwe wel al liggen)
Voorbanden kunnen nog wel een paar kilometers mee maar vertonen wel al wat droogte. (Michelin banden)

Er zit nog maar weinig benzine in de tank. (2 á 3 liter schat ik)

De motorolie was ook binnenkort aan vervanging toe. (Laat ik die gewoon zitten?)

Ruitenwissers zijn nieuw. (Op de ruit of juist van de ruit laten?)

Moet ik de motor best insmeren met iets vettig?


Heb geen idee waar ik aan moet denken. Ik ga hem vandaan op zijn plaats zetten. Maar ik kan er nog altijd goed bij. Hij staat zo geparkeerd dat ik hem altijd weg kan rijden als het nodig is.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
2cv special 1986

bonkelaar
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 3 aug, 2015 19:36
Locatie: Laren

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door bonkelaar » di 18 jun, 2019 08:05

Heb zelf een boerderij in het buitengebied en ik stal mijn eend meestal voor de winter vanwege pekel. Ik doe de accu er uit en een laken er over tegen vuil en stof. Wat ons overkomt is dat er soms schimmel ontstaat op de bekleding en het stuur. Muizen vreten de geluidsisolatie onder de motorkap aan. Tussen remblokken en remschijf, en in de remtrommels ontstaat roest die voor een erg schokkerig remgedrag zorgt dat lang aanhoudt in de trommels. Heb mijn trommels dit weekeinde er af gehad en geschuurd. Was na ca. 1000 km rijden nog niet goed. Na de schuurbeurt weer helemaal prima. Misschien is onze garage niet droog genoeg maar een verwarmde droge plek vind je niet gauw. Dampen uit een gierkelder lijken mij ook niet bevorderlijk. Ideale omstandigheden te vinden is niet gemakkelijk.

groet Jos.

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door VincentK » di 18 jun, 2019 08:52

Ruitenwissers van de ruit af is bij opslag altijd handig. Paar kurken tussen glas en wisser zou genoeg moeten zijn. Zo voorkom je verkleven.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door Dirk85 » do 20 jun, 2019 08:37

Ik pomp de banden altijd vrij hard op. Ca 3 bar. Auto staat toch stil, dat voorkomt vierkante banden. In dit geval minder relevant aangezien je ze toch moet vervangen.

Verder is het aan te bevelen verse vloeistoffen (olie en remvloeistof) te gebruiken. Deze twee trekken namelijk vocht aan als ze ouder worden. Verse vloeistoffen hebben daar minder last van.

Tja.. en dan de brandstof. Bij een tank van metaal wordt aanbevolen deze tot de rand toe vol te gooien. Als er namelijk maar een beetje brandstof in de tank zit dan krijg je condens en dus roestvorming. Bij een kunststoftank zou dat niets uit mogen maken denk ik?

In de winterstalling laat ik altijd het ventilatieklepje een beetje open staan en plaats ik een vochtvreter in de auto. Dit bakje gooi ik ééns in de paar weken leeg (zit meestal niet veel in).
Citroën 2CV6 (1988) - Peugeot 203 (1956) - Peugeot 308 GTI270 (2016)

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door Tom Duckpower » do 20 jun, 2019 10:33

Dirk85 schreef: do 20 jun, 2019 08:37 Verder is het aan te bevelen verse vloeistoffen (olie en remvloeistof) te gebruiken. Deze twee trekken namelijk vocht aan als ze ouder worden. Verse vloeistoffen hebben daar minder last van.


LHM (schijfremmen voor) trekt geen vocht aan.
DOT4 (trommelremmen voor) trekt wel vocht aan
Dirk85 schreef: do 20 jun, 2019 08:37 Tja.. en dan de brandstof. Bij een tank van metaal wordt aanbevolen deze tot de rand toe vol te gooien. Als er namelijk maar een beetje brandstof in de tank zit dan krijg je condens en dus roestvorming. Bij een kunststoftank zou dat niets uit mogen maken denk ik?


Benzine van tegenwoordig vergomd veel sneller, dus wellicht beter met een zowat lege tank neer te zetten in beide gevallen..
Kunt anders een volle tank weggooien.
Lopen op oude benzine doen ze vaak wat minder goed.
Weet niet of er middeltjes in de handel zijn die het vergommen verminderen?



Als de auto goed toegankelijk is zou ik zo nu en dan even met de slinger de motor rondgooien (al dan niet met een beetje extra olie via de bougiegaten erin). Blijft alles gangbaar.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door shorttrack » vr 21 jun, 2019 13:33

De auto staat zo op gesteld dat ik er op ieder moment mee kan wegrijden. Ik kan er perfect bij dus. Het is maar voor als we toch nog eens een toertje willen maken.

Ik ga de auto nog eens goed wassen met de hand. Leg ik er daarna best een deken over of toch beter een zeil? of een combinatie van beide?

Ik ga ook een vochtvreter plaatsen in de auto. Dat leek mij sowieso al een goed idee.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door shorttrack » di 30 jul, 2019 16:28

Laat ik best ook een raampje op een kier staan voor verlucting? Of best alles dicbt laten? Heb vandaag een grote vochtvreter erin gezet zodat hij een tijdje vooruit kan.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door AZL57 » wo 31 jul, 2019 21:37

Als je echt lang gaat stil staan een klein beetje olie in de bougiegaten doen en de motor een paar slagen ronddraaien. Dan de bougies weer erin. Zal bij de start later wel even flink roken.
diverse Citroens, wat anders.

Bachusrooy
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 4 mar, 2019 09:25

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door Bachusrooy » zo 29 sep, 2019 11:25

Kleine toevoeging op de andere post, rijdt de tank zover mogelijk leeg, doe er 5 liter acrylaatbenzine in, die verouderd niet en is heel schoon. (kan je bijv bij de boerenbond kopen) laat de motor met de nieuwe benzine even lopen.
Mss is het goed om m juist helemaal te verzegelen, plaats een groot stuk plastic folie op de grond, zet de eend daar bovenop . Een vochtvreter in de eend doen en met nog wat plastic folie de eend helemaal inpakken, naadjes afplakken. Zo zou in theorie de eend volledig droog moeten staan en zouden aggressieve (gierkelder)dampen geen invloed moeten hebben. En uiteraard nieuwe olie in moror, bak en remreservoir lijkt me top.

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door mansvelste » ma 30 sep, 2019 08:32

nooit, nooit, nooit plastic zeil over de eend leggen of de eend met plastic inpakken!!! Plastic zeil op de grond mag wel
Plaats eend liefst daar in de schuur waar het tocht
groet Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door mansvelste » ma 30 sep, 2019 08:56

heeft de schuur een lemen vloer dan zeil op de grond en eend daar bovenop. Als je eend over 2 jaar weer gaat rijden, bougies eruit, olie spuiten in bougiegat, met compressor in bougiegat blazen zodat olie zich verspreid, motor met de hand draaien, rest olie eruit blazen met compressor, motor starten zonder bougies, bougies erin en starten.
Als je motor wegzet: bougies eruit, olie in bougiegat spuiten en met compressor olie verspreiden, bougies erin en auto 2 jaar laten staan.
Auto op bokken zetten, wielen met banden niet te droog opslaan. Auto nooit 2 jaar op banden laten staan.
Nooit zeil over auto leggen of plastic, nog geen maand. Schuur af en toe open zetten, vooral als het waait. Tocht is goed.
groet Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door mansvelste » ma 30 sep, 2019 09:04

wat we ook wel deden vooral als auto in boerenschuur staat. Een lap door kattenpies halen en lap onder motorkap leggen. Ratten en muizen blijven dan weg. Maar je hebt dan wel kans dat je een krolse kater in je eend aantreft.

groet

Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door mansvelste » ma 30 sep, 2019 10:28

hondenpies is ook goed, marters blijven dan ook weg

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door mansvelste » ma 30 sep, 2019 23:42

Algemene tip
Elke klassieker- of oldtimermotor die lang heeft gestaan krijgt best wel wat te verduren als hij dan na zijn winterslaap zomaar zonder voorspel wordt gestart. Niet alleen de 2 CV.
De kenner haalt de bougies eruit en spuit wat olie in het bougiegat, vervolgens spuit hij met de luchtspuit van de compressor in het bougiegat om de olie te verspreiden. Een nachtje wachten en dan de motor eerst eens met de hand ronddraaien en daarna heel even starten zonder bougies, heel even maar. leg wat losse doeken op de motor om uit de bougiegaten spuitende olie op te vangen. De oliepomp krijgt dan de gelegenheid om alle draaiende delen grondig te smeren terwijl er nog geen grote druk op staat. Wat denk je wat er voor 'n druk komt te staan op de krukaslagers en verdere draaiende delen als je het voorspel weglaat en de motor meteen start. En als je dan weet dat de oliefilm hier en daar veel te dun is of zelfs helemaal is weggezakt door het staan, dan snap je dat er schade kan ontstaan die je niet ziet, maar er wel degelijk is.
Als je weet dat je auto heel lang wordt weggezet, zet dan olie op de zuigers, draai de motor met de hand een paar keer rond en spuit met het luchtspuitje van de compressor even in de bougiegaten. Als je helemaal zeker wil zijn laat je iemand met het luchtpistooltje een voor een in de bougiegaten spuiten(afdekken met doek) terwijl jij de motor ronddraait totdat alle kleppen open zijn geweest en zijn volgespat met olie. Dit om roestvorming tegen te gaan. Maar deze methode is misschien wel wat overdreven, ik weet dat ze het doen met Ferrarimotoren. Wij deden het met 50er jaren Mercedessen en wij niet alleen.

Misschien kom ik wel met klassiekerweetjes die hier al lang bekend zijn, omdat ze al voorbij zijn gekomen. Laat me het dan weten, dan stop ik voordat ik me belachelijk maak met belegen tips.

veel overwintergeluk
Theo

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Re: 2cv klaarmaken voor een serieus lange slaap

Bericht door Kulio » wo 2 okt, 2019 09:36

Accupool los maken. Dat voorkomt dat bij eventuele kortsluiting de kabelboom gaat fikken.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Plaats reactie