E5 of E10?

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

E5 of E10?

Bericht door hobbes » wo 16 okt, 2019 21:11

Tja alles voor het miljeu, maar ik vraag me af welke van de 2 ik nu moet kiezen? Ik rij met de dyane zo'n 13000 kilometer per jaar. het blokje stamt uit 72 maar de rest van de wagen is natuurlijk allang een keer aangepakt. Het blokje heeft de 123 evo ontsteking en het is eigenlijk altijd starten en lopen, zelfs nu ze buiten staat.

Moet ik nu alle horror verhalen geloven en dure benzine tanken of kan die E10 meuk ook? Ik ben ooit eens met een oostblok ferrari naar Roemenië geweest en die liep ook op benzine met een octaan van 76 :roll:
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: E5 of E10?

Bericht door RobertF » wo 16 okt, 2019 21:42

Het gaat om de bijmenging met alcohol die de rubber leidingen en pakkingen aan vreet. Benzine met 5% bij menging is nog oke maar E10 niet. Uitkijken in Belgie want daar is E5 10% bijmenging. Dus de euro 95 tanken en is die er niet dan naar de super plus.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Menno.2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 21 jun, 2018 15:53
Locatie: 033

Re: E5 of E10?

Bericht door Menno.2cv » wo 16 okt, 2019 22:55

Inderdaad, gaat om het aanvreten door de ethanol ...
Bij mijn eendje komt die rommel er iig niet in.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën Pluriël 1.4 Soleil 2008 Noir Obsidien
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: E5 of E10?

Bericht door Thijs » wo 16 okt, 2019 23:40

Er wordt zoveel geschreven over dat spul maar welk onderdeel in een Eend kan er nou écht niet tegen die ethanol?

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: E5 of E10?

Bericht door deusjevo » wo 16 okt, 2019 23:50

Volgens mij in ieder geval de rubber benzineslangen en het membraan in de benzinepomp?
Zou je allebei kunnen ondervangen door de benzineslangen jaarlijks te vervangen en wellicht een elektrische benzinepomp te plaatsen?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: E5 of E10?

Bericht door Thijs » do 17 okt, 2019 00:07

Ja maar het zijn altijd van die vage verhalen.
Je brandstofslang hoef je maar 1x te vervangen want dan heb je al slang te pakken die er wel tegen kan.

En als je nu een brandstofpomp koopt kan die niet tegen ethanol?
Dat lijkt me vreemd..


VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: E5 of E10?

Bericht door VincentK » do 17 okt, 2019 09:53

Het octaan getal (98, 95 of 76 in Roemenië) zegt iets over hoe makkelijk het brandstofmengsel ontbrand. Het is een schaal tussen n-heptaan (ontbrand makkelijke = octaan getal 0) en iso-octaan (ontbrand moeilijk = octaan getal 100). Waarom wil je een hoog octaan getal? Om het bekende kloppen te voorkomen, ofwel dat je brandstofmengsel eerder ontbrand dan dat er een vonk komt van je bougie.

De 'nieuwe' E aanduiding geeft aan hoeveel ethanol er is bijgemengd. E5 = 5% ethanol, E10 = 10% ethanol.

Benzine met E5 of E10 kan aangeboden worden met de octaan getallen 95, 98 en, maar dit is een vermoeden, ook 76 in Roemenië :wink:. Volgt u hem nog?

Het grote probleem voor ons klassieker rijder is dat ethanol bij hogere temperaturen behoorlijk corrosief wordt, het vreet dus letterlijk je motorblok en leidingen op (voornamelijk aluminium onderdelen hebben pech).

De meeste van ons die de afgelopen jaren euro 95 hebben getankt, tanken al jaren E5. Dat is in principe geen probleem en behoeft vaak geen aanpassingen, de Ethanol is relatief verdund aanwezig (slechts 1 van elke 20 moleculen is ethanol*).

Bij E10 wordt het wat lastiger, er kan niet meer gesteld worden dat de ethanol in verdunde toestand aanwezig is. Op dit moment zul je zien dat plekken waar de vloeistof stil kan staan sneller aangetast kunnen worden. Er wordt terecht gesteld dat de benzine leiding en het membraan in de benzine pomp zijn. Voor de verbranding zou het geen probleem moeten zijn, maar ik laat me graag overtuigen.

Dus als je de leidingen vervangen hebt voor moderne variant kan alleen de benzine pomp een probleem opleveren. Of moderne varianten van dat membraan bestand zijn tegen de ethanol, dat weet ik niet.

* dit klopt niet helemaal, maar ik had geen zin om de berekening te maken 8)
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: E5 of E10?

Bericht door André Post » do 17 okt, 2019 10:11

Er zijn in het verleden ervaringen van eendrijders met E85.
Dat is wat stilgevallen vanwege slechte verkrijgbaarheid meen ik maar niet vanwege problemen met de auto.
Voorlopig tank ik waar het me uitkomt, E5, E10 of 98.
Proefkonijn hier, ook al synthetische 5W40 in de motor.
Ik merk met E10 wel dat het mengsel wat arm lijkt.
De carburateur van een eend is geen aluminium voor zover ik weet maar een zinklegering.
Het is vooral aluminium wat kwetsbaar is volgens de verhalen.
Brandstofpomp weet ik niet, daar is zoveel aftermarket spul voor.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: E5 of E10?

Bericht door VincentK » do 17 okt, 2019 10:20

André Post schreef: do 17 okt, 2019 10:11
Ik merk met E10 wel dat het mengsel wat arm lijkt.

De carburateur van een eend is geen aluminium voor zover ik weet maar een zinklegering.
Klopt helemaal André, ethanol heeft een lagere energiedichtheid dan benzine.

Een nieuwe fijn afstelling van de carburateur lijkt me dan ook op zijn plaats bij het overstappen op de nieuwe E.... benzines.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: E5 of E10?

Bericht door dimi_v » do 17 okt, 2019 11:07

Ik vind dat aluminium kwetsbaar zou zijn ook maar twijfelachtig. Bijna alle 'modernere' motoren zitten volgebouwd met aluminium onderdelen, dan zouden alle auto's dikke problemen gaan ondervinden.

ALs de auto regelmatig gebrukkt wordt zal het allemaal wel los lopen met extra slijtage en opvreten van onderdelen. Dat de brandstof wat makkelijker kan 'schiften' kan ik mij wel wat bij voorstellen. Maar ook dat zou voor alle auto's even problematisch moeten zijn, wanneer ze lang stil staan/niet meer getankt hebben.

Ik heb nog een fles Dry Fuel van Wynn's staan, misschien moet ik dat toevoegen voor het stallen. Verder geloof ik het wel.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: E5 of E10?

Bericht door Thijs » do 17 okt, 2019 13:00

Als het allemaal zo erg is zou ik ook trammelant moeten hebben met m'n Honda grasmaaier, Honda buitenboordmotor en Puch maxi bromfiets....
Nergens lekkerij of andere narigheid....

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: E5 of E10?

Bericht door VincentK » do 17 okt, 2019 14:39

Tja, het hangt ook af van de formulering van de benzine. Zit er 0.5 % water in E10, dan merk je heel veel minder tot niks van de corrosieve eigenschappen op aluminium.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Re: E5 of E10?

Bericht door dyane_maniac » do 17 okt, 2019 16:00

Ik ben 1 van die mensen die 2-3 jaar op bio-ethanol E85 hebben gereden. geen centje pijn gehad in die tijd.

wat hier al eerder is gezegd:

vervang je benzineleiding. Maar ik mag hopen dat je dit toch ca elke 5 jaar doet en als je dit recent hebt vervangen zou je leiding tegen bio ethanol moeten kunnen.

wat ik verder hoor is dat het niet zo goed zou zijn als je de brandstof langer laat staan. dat zou kunnen want daar heb ik geen ervaringen mee. ik rij gewoon met enige regelmaat. Kan ook niet anders het is mijn dagelijkse auto.

Ik hoor heel vaak van mensen dat "die troep" niet in hun eend komt en dat er zoveel problemen zouden zijn door het tanken van E5 of nu E10 (overigens was deze discussie er dus jaren terug met de komst van E5 er ook en nu dus met de komst van E10 weer) maar ik heb nog nooit uit eerste hand van iemand gehoord dat er echt problemen waren die ook echt veroorzaakt zijn door E5 / E10.

Ik heb het idee dat men hun 2cv een beetje teveel als een of andere exotische oldtimer (wil) zien. ik zou me er niet te druk over maken. en als er iets stuk gaat dan is het maar de leiding of pomp. wat mij betreft zou de E85 weer terugkomen. Stonk een stuk minder.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

spank
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: za 22 apr, 2017 21:20

Re: E5 of E10?

Bericht door spank » do 17 okt, 2019 16:28

Ik deel Thijs' opvatting. Ik heb nog nooit een verhaal gelezen of iemand gesproken die problemen heeft gehad met z'n eigen auto als gevolg van E10.

De grens wordt nu bij 1-1-2020 gelegd. Dus een auto van 31-12-1999 verdraagt geen E10? 8)

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: E5 of E10?

Bericht door RobertF » do 17 okt, 2019 20:08

Neem een jampotje met E10 en gooi daar een stukje benzineslang in, de volgende dag is het 3x zo dik geworden, zelfs slang waar fuel-line opstaat.
De gasschuiven in mijn SU carburateurs zaten vast na de winterstop heb ik nog nooit in 40 jaar gehad en dat met E5.
Bij mijn chevy zit de benzinepomp in de tank met een kort slangetje verbonden aan de metalen leiding. Hij rijdt normaal op LPG maar toen ik wilde omschakelen naar benzine deed die het niet en kwam geen benzine bij de carburateur hoewel de pomp liep. Tank uitgebouwd en deksel geopend, onderin op de bodem van de tank lag een hoopje zwarte drap, de verbindingsslang was gewoon helemaal opgelost. Bij de automaterialenzaak een meter fuel-line gehaald en een stukje in een jampotje gedaan en je raadt het al.
Alleen de test met een kunststof geweven luchtslang was positief en dat was met 5% alcohol bijmenging.
Er wordt dus rubber en pakkingen aangetast maar ook sommige metaallegeringen vertonen corrosie na langer staan.
E10 is al vele jaren in Duitsland verkrijgbaar en 3 cent goedkoper dan E5 en mijn autos zijn er ook geschikt voor maar ik tank geen E10, ik denk er over na om zelfs de E5 te laten staan.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Plaats reactie