Bergop met licht vliegwiel

Plaats reactie
guido
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 1 mar, 2007 14:54
Locatie: Leopoldsburg

Bergop met licht vliegwiel

Bericht door guido » za 7 mar, 2020 10:41

Ik verneem dat de prestaties bergop (nog meer dan anders) sterk verminderen wanneer een licht vliegwiel is gemonteerd.
Betreft een vliegwiel dat bij Burton afgedraaid is dus geen EML, en zou moeten komen op een 652.
Graag jullie ervaringen voordat ik de boel monteer.
Mehari '78

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Bergop met licht vliegwiel

Bericht door schermer » zo 8 mar, 2020 09:17

Ik heb zelf een afgedraaid vliegwiel op mijn visa blokje zitten. Dat rijd nog steeds prima. Met een aanhanger erachter en 4 personen, of alleen met een lege auto, ik kan niet merken dat de motor minder lekker draait dan met een standaard vliegwiel. Loopt mooi stationair en ook op snelheid blijft het toerental mooi gelijk. Het enige moment dat ik er iets van merk is bij het optrekken. Het motortje pakt door het lichtere vliegwiel lekker pittig op. En het was voor mij gemakkelijker om te monteren. Nu moesten er geen ringen tussen motor en versnellingsbak.

Verstuurd vanaf mijn SM-J600FN met Tapatalk



dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Re: Bergop met licht vliegwiel

Bericht door dyane_maniac » ma 9 mar, 2020 10:05

Ik heb geen ervaring met een afgedraaid vliegwiel. Ik heb wel laatst mijn dunne vliegwiel vervangen voor een dikke (ivm een bakwissel) en het verschil is niet heel groot, maar ik vind het dikke vliegwiel eigenlijk iets fijner. het "draait" allemaal iets mooier. Ik kan het niet goed uitleggen maar het voelt wat meer solide aan. Het gaat gewoon. Nog geen ervaringen in de heuvels maar ik kan me goed voorstellen dat je met een dik vliegwiel wat minder snel snelheid verliest. theoretisch zou dit ook alleen in het begin zijn wanneer je nog echt gebruik maakt van het momentum van het vliegwiel. optrekken gaat een fractie minder "snel" maar ik vind het optrekken dus wel lekkerder gaan.

ik denk dat het een beetje om het even is wat voor vliegwiel je gebruikt en het zal persoonlijk zijn wat je fijn vind. Ik was aangenaam verrast door het dikke vliegwiel (was namelijk ban voor een slome eend)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Bergop met licht vliegwiel

Bericht door AZL57 » di 10 mar, 2020 18:51

Een kennis in Luik had een extreem licht vliegwiel. Uitgeboord exemplaar die Dyane trok super snel op. In de hellingen merkte je er niet veel van. We waren met vier man in de wagen.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie