Vreemd geluid Acadiane (incl opname)

Plaats reactie
Jupijn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 11:08

Vreemd geluid Acadiane (incl opname)

Bericht door Jupijn » ma 1 jun, 2020 22:00

Allen,

Onlangs heb ik een Acadiane gekocht, vandaag de eerste echt lange tocht ermee gemaakt en hij doet een beetje gek. Af en toe, dus niet constant, komt er een gek geluid bij het schakelen. Soms echt continu, soms helemaal niet (kan hier geen constante in ontdekken, zowel bij warme koude motor, stilstand / rijden).

Er is echter wel een andere constante factor; zodra het koppelingspedaal ingedrukt is en ik zet hem vanuit neutraal in welke versnelling dan ook (met het koppelingspedaal continu ingedrukt) dan treedt het geluid op. In neutraal is het er niet. Beluister het volgende fragment; dit is het verschil tussen vrij / versnelling met het koppelingspedaal ingedrukt:

https://sndup.net/84zf/Motorgeluid.ogg

Zodra ik het koppelingspedaal laat opkomen gaat het geluid ook weg, je hoort het dus niet tijdens het rijden (volgens mij want ik denk dat het weg zou vallen tegen het motorgeluid). Enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Zelf dacht ik dat mogelijk de koppeling niet genoeg vrijkomt, de auto begint namelijk ook lichtjes te trillen (soms) en hij leek op enig moment ook een beetje naar voren te komen, al kan dat ook aan een (hele lichte) helling gelegen hebben (kon dat effect niet reproduceren). Viavia heb ik wat wegenwachtconnecties en die had het over het druklager, dat zou wel de minst gunstige optie zijn.

In eerste instantie dacht ik de koppelingskabel wat strakker zetten?

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Vreemd geluid Acadiane (incl opname)

Bericht door Geert » di 2 jun, 2020 07:33

Ik denk ook dat het het druklager is.
Je komt er op één manier achter : Motor uitbouwen en koppeling bekijken .
Dan weet je ook of er overmatige speling op de prise-as zou kunnen zijn.
Maar ik verdenk het druklager.

Jupijn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 11:08

Re: Vreemd geluid Acadiane (incl opname)

Bericht door Jupijn » di 2 jun, 2020 08:53

Fuck... was ik al bang voor.. Koppeling aandraaien heeft geen enkele zin? Ik vind het gek dat het niet constant is..

Gebruikersavatar
Citroen_95
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: di 7 jul, 2015 12:09
Locatie: Amsterdam

Re: Vreemd geluid Acadiane (incl opname)

Bericht door Citroen_95 » di 2 jun, 2020 09:27

Hoi.
Zou ook het druklager verdenken. Helaas. Aandraaien heeft geen zin.
Az 1955
Az 1968
Tangara
Van Clee

Jupijn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 11:08

Re: Vreemd geluid Acadiane (incl opname)

Bericht door Jupijn » di 2 jun, 2020 10:15

Net nog even ermee zitten spelen, als je de koppeling langzaam op laat komen (in maakt niet uit welke versnelling) dan smoort het geluid ook, voordat de auto daadwerkelijk in beweging komt. Het is dus geluid - geen geluid - auto in beweging.

In het geval van de druklager, hoe lang is er nog mee te rijden? Hij doet het dus prima in z'n versnelling alleen bij het schakelen (soms) geluid zonder echt effect te merken op het rijgedrag. Is dat iets dat accuut moet worden aangepakt?

(ik denk het haast wel als een andere mogelijke verklaring speling op de prise-as is)

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Vreemd geluid Acadiane (incl opname)

Bericht door Geert » di 2 jun, 2020 10:38

Dat moet je meteen repareren.
Mijn zoon is met een defect druklager blijven doorrijden, uiteindelijk liep de zaak vast en heeft hij de auto onderweg ergens moeten laten staan.
Bij uitbouw bleek dat de hele drukgroep vastgelopen was op onderdelen van het defecte druklager dat dus uit elkaar gebroken was. Hij kan nog van geluk spreken dat de priseas niet beschadigd was. Behalve druklager, drukgroep en koppelingsplaat was ook het vliegwiel beschadigd, dat hebben we dus ook moeten vervangen.

Plaats reactie