benzinemeter stuk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

benzinemeter stuk

Bericht door Marianneke58 » di 23 jun, 2020 14:47

Als de benzinemeter het niet meer doet, kan dat te maken hebben met de benzinesoort?
En kan er dan méér aan de hand zijn?
Wat is de beste benzine voor een 2CV? Ik lees terug een topic van 2019 waarin men het niet met elkaar eens is maar wellicht is er nu in 2020 voortschrijdend inzicht.
Superblij met mijn 2CV Special wit 1987, waarschijnlijk mijn mooiste en laatste.
Zwaai nu nog naar mijn vorige zwart-met-roze-flowerpower eend die inmiddels een zwarte jas aan heeft.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: benzinemeter stuk

Bericht door Erikjan » di 23 jun, 2020 15:15

Dat kan 3 dingen zijn.

1. De vlotter in de tank
2. De bedrading
3. De meter zelf.

Welke benzine maakt die meter niets uit. Als de vlotter er maar in drijft.

Euro 98 is altijd goed en de veilige keuze.
Euro 95 doen de meeste het ook wel op maar ik tank zo veel mogelijk 98. Als je hogere compressie zuigers hebt of bigbore zeker 98 kiezen.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: benzinemeter stuk

Bericht door AZL57 » di 23 jun, 2020 16:47

Bij mijn meter was na lang niet gebruik de weerstandsbaan geoxydeerd. Voorzichtig gepoetst en met perslucht schoongeblazen en hij deed het weer.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

Re: benzinemeter stuk

Bericht door Marianneke58 » di 23 jun, 2020 18:23

Ik las in dat eerdere topic veel gedoe over bio-ethanol. Welke invloed heeft dat in dit verband? Kan dat ook een oorzaak zijn hiervoor?
Superblij met mijn 2CV Special wit 1987, waarschijnlijk mijn mooiste en laatste.
Zwaai nu nog naar mijn vorige zwart-met-roze-flowerpower eend die inmiddels een zwarte jas aan heeft.

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: benzinemeter stuk

Bericht door dimi_v » di 23 jun, 2020 18:55

Onwaarschijnlijk. Zou gewoon een nieuwe vlotter halen. Mocht bij demonteren toch blijken dat anders te verhelpen is kun je hem altijd terugbrengen. Al kan vervanging nooit kwaad gezien de leeftijd. Mijne bleef ook mechanisch hangen, meeste werk ik tank verwijderen
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: benzinemeter stuk

Bericht door Thijs » di 23 jun, 2020 22:09

Vervang ook meteen het rubberen slangetje op de tank.

Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

Re: benzinemeter stuk

Bericht door Marianneke58 » di 23 jun, 2020 23:14

Ok, jullie reacties zijn duidelijk. Waarvoor dank.
Helaas kan ik t niet zelf, ga op zoek naar iemand die t voor me kan doen 👍
Superblij met mijn 2CV Special wit 1987, waarschijnlijk mijn mooiste en laatste.
Zwaai nu nog naar mijn vorige zwart-met-roze-flowerpower eend die inmiddels een zwarte jas aan heeft.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: benzinemeter stuk

Bericht door RobM » wo 24 jun, 2020 08:51

ik kan wel even eea voor je doormeten. Met een meter kan je vaststellen waar de schoen wingt zonder iets te demonteren.

Soms is de opnemer stuk. Als je die moet vervangen moet de tank er onderuit. Dat zou ik even aan duckknutsel vragen hier op het forum, die heeft een werkplaats met brug.

Ik heb ergens wel een schema met meetwaarden, Met een universeelmeter van de action van 4 euro kan je eea nameten. Of je rijdt naar zwolle, 10 minuten werk
Afbeelding

Het zou kunnen zijn dat door bio-ethanol de opnemers sneller gaan roesten. Nu zien die dingen er na 30 jaar toch al niet meer uit, dus om nu de benzine de schuld te geven. Je kan de oude vaak oplappen maar ze kosten weinig en als de tank er toch onder vandaan moet dan zou ik er een nieuwe in zetten.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: benzinemeter stuk

Bericht door VincentK » wo 24 jun, 2020 11:48

@RobM, dank naar zo'n schema was ik precies op zoek.

Wat betreft oxidatie en bio-ethanol, het kan maar alleen onder bijzondere omstandigheden. De ethanol neemt inderdaad wat water op wat je contacten kan oxideren, maar alleen als je het lang laat staan. En dan moet er ook nog eens water bij je tank kunnen komen en dan heb je toch andere problemen.

Voor wat ik op dit moment uit de literatuur heb begrepen is het voor de meeste eenden met een s6 motor niet zo'n probleem om op e10 te rijden. Onder voorwaarde dat je de brandstof vaak genoeg ververst, oftewel veel rijden. Rijd je minder vaak dan is het inderdaad beter om euro 98 te tanken.

De vlotter zou inderdaad niet beïnvloed moeten worden door het type vloeistof in de tank, hij drijft ook prima op water, melk of motorolie.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: benzinemeter stuk

Bericht door RobM » wo 24 jun, 2020 16:33

Erikjan schreef: di 23 jun, 2020 15:15 1. De vlotter in de tank
2. De bedrading
3. De meter zelf.
4. de massa achterop het dashbord.

heb net drie vlotters gekregen om weer gangbaar te maken. Een eendenreparateur levert hier wel wat elektrisch werk af.
Die dingen werken met een weerstandsdraadje wat rond een halfrond plasticje is gewikkeld. De drijver beweegt een metalen stripje langs het halfrondje. Dat geeft een veranderende weerstandswaarde.
Het stripje slijt. Daardoor wordt het dunner, en na zoveel jaar is er dan wat metaal weg en het kontakt tussen stripje en weerstandsdraad slecht geworden. Je kan hem openmaken, stripje bijbuigen en weer monteren. Werkt weer een poos.
De bovenkant waar de elektrische aansluitingen zitten is altijd totaal verroest. massa-aansluiting één grote berg roest. Je kan dat allemaal met dremeltjes en roterende staalborsteltjes opleuken. Maar in mijn eend zit een nieuwe. Kost nog geen drie tientjes. Als je de volgende keer weer de tank leeg staat te hevelen en los te draaien denk je: waarom?

Maar ieder zijn eend.

hier nog even de binnenkant van de tankwijzer in het dashboard.
Afbeelding

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: benzinemeter stuk

Bericht door dimi_v » wo 24 jun, 2020 17:06

Nog een leuk artikel over de benzine meter van de kitcar club https://www.2cvkitcarclub.nl/calibreren-benzinemeters/

Op zich grappig maar heb het niet gedaan. Zag wel dat na vervanging de meter weer iets omhoog kwam, echter wel onder het leeg niveau (is dan ook vooral indicatief). Toen ik ging tanken paste er vervolgens 20 liter in dus zal er met die waarneming een liter of 5 ingezeten hebben. Ben je wat perfectionistisch aangelegd zou je dat dus kunnen verbeteren :extra_cool:
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

Re: benzinemeter stuk

Bericht door Marianneke58 » vr 26 jun, 2020 20:11

Mooi aanbod weer, Rob.
Ik kom erop terug met een pb.
Heb ook nog een andere vraag (snelheidsmeter) maar open daarvoor een ander topic om deze niet te vervuilen.
Superblij met mijn 2CV Special wit 1987, waarschijnlijk mijn mooiste en laatste.
Zwaai nu nog naar mijn vorige zwart-met-roze-flowerpower eend die inmiddels een zwarte jas aan heeft.

Plaats reactie