Motor versleten?

gewatte
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Motor versleten?

Bericht door gewatte » za 18 jul, 2020 23:23

Ik ben te straks de geit gaan depanneren . Benzinetoevoer was ok, filtertje niet vuil maar vonk kwam er niet. Na wat friemelen met de bedrading en bougie terug geplugd te hebben, vlammen uit de carburator(2 X ontsteking/2 tr). En motor deed het dan terug goed.
Wel gestart zoals een verzopen motor, gas max. En daar was die uitleg dat de choke soms zichzelf op zette.
Dat luchtfilter, de mousse was deels weg, olieachtig onderaan, teveel benzine ?
Maar er is nog zoiets, na volgas zakt het toerental nogal traag. Een versleten motor?
Compressietest is er al zeker bij. Of slikt die motor mousse van het luchtfilter.
Dank voor eventuele stappen.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Motor versleten?

Bericht door Geert » zo 19 jul, 2020 07:37

Dat de motor versleten is lijkt me sterk, na wat je erover gepost hebt.
Heb je de werking van de olievulpijp c.q. de onderdruk in het carter al eens gemeten ?
Vlammen uit de carburateur wijzen er volgens mij op dat er een inlaat klep open ( blijft) staan .
En als hij langzaam terug gaat in het stationair toerental , zou de as van de gasklep dan niet krom kunnen zijn ? Heb je geen andere carburateur om te testen ?
Ik weet niet hoeveel sleutel ervaring je hebt, maar het zou misschien een hulp zijn als je iemand ,die ervaren is met 2CV motoren er naar zou laten kijken.
Misschien woont er iemand van het forum bij jou in de buurt.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Motor versleten?

Bericht door Thijs » zo 19 jul, 2020 08:48

Volgens mij moet je eerst eens gewoon onderhoud uitvoeren aan de motor en dan eens kijken wat er nog van de storing over is.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Motor versleten?

Bericht door Erikjan » zo 19 jul, 2020 13:21

Als je filter uitelkaar valt dan is er al een poosje niet meer naar de motor gekeken denk ik.

Eerst nieuwe bougies,olie oliefilter luchtfilter als dat niet recent is gedaan.
Dan kleppen stellen, ontsteking afstellen.

Dan onderdruk meten. (kan simpel met een stuk slang kost niets) als die goed is niets doen anders vulpijp reviseren of vervangen.

Als dat allemaal goed is is de kans groot dat alles weer gewoon werkt. Enige is misschien nog versleten asjes of gebroken veertjes bij de carburateur.

gewatte
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Re: Motor versleten?

Bericht door gewatte » zo 19 jul, 2020 21:35

Dat is meer dan 30 geleden dat we een Dyane hadden. Daar was iets met die rubber pijp op de carburator. Als die te diep erop zat dan bleef de choke hangen of zoiets.
Compressie ga ik zeker meten.
Ik vermoed bij de pech onderweg dat hij verzopen was. Toen ik ging zien was er geen vonk. 1 Cm vonkoverslag zou je toch moeten hebben, en was niet.
Wel 2 maal een mooie vlam bovenaan de carburator gezien.
Bijkomende is, zit daar een voorschakelweerstand op die bobijn?

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Motor versleten?

Bericht door Geert » ma 20 jul, 2020 08:32

Thijs schreef: zo 19 jul, 2020 08:48 Volgens mij moet je eerst eens gewoon onderhoud uitvoeren aan de motor en dan eens kijken wat er nog van de storing over is.
Daarmee moet je beginnen !

gewatte
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Re: Motor versleten?

Bericht door gewatte » di 21 jul, 2020 14:54

Ja onderhoud ken ik, en met de gauwte bevindingen doen?(als leerjongen begonnen en goedkoop zo)
-Laadcontrolelampje was niet geplugd
-R bougiekabel is rot, vonkt niet/wel
Bij de depannage onderweg ook de rechtse bougiekabel benut om te checken of er vonk was en er was geen. Bij inpluggen wel toen omdat de motor toch erdoor kwam( remmenreiniger en vuurspuwen).
Tijdens de test nu had ik de 2 bougiekabels voorzien van een bougie. De rechtse wou niet, onderling verwisseld en nogmaals de rechtse geen vonk. Bij herpluggen aan bobijn had ik wel vonk maar is onregelmatiger dan de linkse.(blote oog)
Ik verdenk de linkse slechte bougiekabel ervan dat het mousse van de luchtfilter opgevreten is door benzine.
Dra de compressiemeting nog, een knellend gaspedaal bij intrappen en de puffende bicoon van de uitlaat rechts, je voelt het tegen je hand blazen.
Even verder doen.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Motor versleten?

Bericht door Erikjan » di 21 jul, 2020 23:57

Ik snap niet zo veel van je verhaal alleen dat je bougiekabels rot zijn. Daar door gaat je luchtfilter niet stuk.
Dat is gewoon veel te lang niet vervangen net als de bougiekabels.

Als er olie in je luchtfilter komt is waarschijnlijk je vulpijp niet meer goed dat is simpel te checken zo als eerder vermeld.

Een eend heeft echt niet zo veel onderhoud nodig en alles is prima zelf te doen maar je moet het wel doen anders gaat het echt stuk.

onderhoud deel 1.PNG
onderhoud deel 2.PNG

gewatte
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Re: Motor versleten?

Bericht door gewatte » wo 22 jul, 2020 11:06

Die kabels zijn 2 j oud werd me gezegd. Er kan te hard aan getrokken zijn geweest of is de bobijn wel goed. Is vernieuwd geweest? (ik geloof daar weinig van, roofbouw bestaat ook)
Er ligt een rood boekje in, Autovraagbaak van PH Oliving, weinig data. Meer, daarvoor moet ik googelen, Soort, wellicht 2 secundaire spoelen. Ohm, wellicht speciale meter nodig. Een stroboscooplamp heb ik, met blote oog zal ook wel gaan om vonken te zien..
Dat van die luchtfilter, wordt die mousse niet licht ingeolied?-Die zou toch olie moeten verdragen dan.
Ik laat nog wel iets weten.

gewatte
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Re: Motor versleten?

Bericht door gewatte » wo 22 jul, 2020 16:58

Updates en zelfstudie: 2 CV en z'n Wasted spark systeem waarbij de 2 bougies elk een uiteinde van de secundaire spoel hebben. En stroom zoekt de gemakkelijkste weg. Bij deze geit zat ter hoogte van de kabelbinder een doorgebrand plekje op de linkse bougie kabel.
Test je met 'n ander type bougie en andere (onstorings) weerstand, dan gaat de vonk naar die bougie met de minste weerstand of in mijn geval defecte bougiekabel. Wellicht bij het gefriemel op die plek aldaar dat de geit terug startte op 1 piston. Dus met 1 los gekoppelde bougiekabel krijgt de aangekoppelde bougie extra spanning.
Voorts heb je verhalen over slechte nieuwe spoelen, men blijft bezig. En 'n beetje geluk moet je ook hebben, een rechtse bougiekabel bestellen ipv een een linkse.
Raar systeem tov andere auto's, dus 't beste is , ze er alle 2 uitdraaien en testen op vonk en goeie massa geven.
Zou het nu kunnen zijn dat de bougiekabel zo hard geplet werd dat er vonkoverslag was?
Compressie is rechts 750kPa en de linkse had meer moeite met z"n 700 kPa. Ongeveer is dat kg/cm. En of het voldoende is?
De uitgedraaide bougies MCC 15011 in opstelling gaven nu wel een regelmatig vonkje. We geraken verder.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Motor versleten?

Bericht door Thijs » wo 22 jul, 2020 17:35

Als een bougiekabel of een bougie niet gemonteerd is en je probeert toch te starten kan deze doorslaan naar een metalen deel van de auto.
Bougiekabels kosten 15 per setje. Je vervangt ze eigenlijk nooit per stuk om storingen uit te sluiten.

Die compressie lijkt me vrij laag. Heb je wel getest met volledig geopende gaskleppen?
Stroom naar de bobine even losmaken om doorslag van de bougiekabels te voorkomen.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Motor versleten?

Bericht door Erikjan » wo 22 jul, 2020 23:58

Zet er nou gewoon 2 nieuwe bougies in van het type wat er in hoort. Elke keer de bougies er uit halen wordt de schroefdraad in je koppen niet beter van. Als die stuk is ben je verder van huis.

2 nieuwe kabels er op anders blijft het ellende.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Motor versleten?

Bericht door Geert » do 23 jul, 2020 09:04

Bij mijn 2CV was de mousse van het luchtfilter helemaal verdwenen, op een paar stukjes na.
Je snapt wel waar de rest gebleven is.
Dus dat lijkt me niet zo vreemd dat de mousse vergaan is in jouw geval , oud en droog. Ik heb hem nu ook licht ingeolied .
Mijn bougiekabels heb ik licht vastgezet met een tiewrap, de origineel aandoende namaak rommel van die rubber bandjes trek je zo kapot .

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Motor versleten?

Bericht door Boudewijn » do 23 jul, 2020 20:22

Bougiekabel hoort toch met zo een ding vast te zitten.

Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Motor versleten?

Bericht door Geert » do 23 jul, 2020 20:46

Ja, als je ˝zo´n ding ˝nog kunt krijgen.
Kun je me er een paar opsturen ?

Plaats reactie