Koelfan Dyane

Steenw
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug, 2020 20:02

Koelfan Dyane

Bericht door Steenw » di 18 aug, 2020 21:08

Mijn Dyane moet binnenkort naar de APK. Helaas loopt deze momenteel slecht, vermogensverlies en af en toe een harde puf. Ik verdenk zelf de ontsteking. Dus eerst maar het laaghangend fruit: snel de bobine en bougietjes vervangen, die laatste waren wel flink zwart. Maar dit bracht helaas geen verbetering. Nu moet dus de fan er af en dan blijken de eendrijders enorm in het voordeel. Bij de Dyane zit er nl. van alles
en nog wat in de weg om lekker te kunnen tikken en wrikken (zoals elders op dit forum perfect beschreven), bv. de 'slinger geleider' en de bumper. Ik moet er bij zeggen dat de Dyane in een parkeergarage staat waar je eigenlijk niet mag sleutelen, maar ja ik krijg 'm daar ook niet rijdend weg om elders te gaan sleutelen...
'T is me tot op heden dus niet gelukt om die fan eraf te krijgen. Heeft iemand daar ervaring mee of een verlossende tip voor? Zou ik enorm mee geholpen zijn!

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Koelfan Dyane

Bericht door dimi_v » wo 19 aug, 2020 08:11

ik kan je niet helpen, maar mijn praktisch advies zou zijn: laat de auto dan uit de parkeergarage slepen. Voorkom je waarschijnlijk een hoop gezeik mee.

Succes, en er zijn hier anderen genoeg die vast wel een antwoord hebben voor je :wink:
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Koelfan Dyane

Bericht door VincentK » wo 19 aug, 2020 08:39

Bedoel je dat er nog één en ander in de weg hangt? Of krijg je de fan er niet vanaf?

Die fan is altijd een beetje een gedoe, ik kan het je vertellen maar zien is altijd beter:

phpBB [video]


Niet te voorzichtig tikken, maar ook niet te ruig. Beetje geduld en dan komt ie meestal vanzelf los. Uiteindelijk is het een conische verbinding en die hebben altijd wat overtuiging nodig ;-)

Over die parkeergarage zou ik me niet al te veel zorgen maken, daar staat mijn daily driver ook. Daar heb ik al een keer de bumper van vervangen in de parkeergarage. Alles netje wegbergen als je klaar bent en geen haan die er naar kraait.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Steenw
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug, 2020 20:02

Re: Koelfan Dyane

Bericht door Steenw » wo 19 aug, 2020 19:29

Bedankt voor het meedenken! Ik bedoel inderdaad dat ik de fan er niet af krijg om bij het doosje te komen waar de puntjes in wonen.
Ik had dit soort filmpjes ook al gezien, net als de (ook heel duidelijke) omschrijving hier op het forum. Maar bij de Dyane zit er dus een soort huls aan het chassis vast waar je de slinger doorheen kan steken, mocht je willen slingeren. Die zit dus recht voor het slingergat waardoor je niet fijn kunt wrikken.
Zal bij gelegenheid een fotootje maken, dat is vast duidelijker dan mijn omschrijving.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Koelfan Dyane

Bericht door hobbes » wo 19 aug, 2020 19:40

Om te beginnen heb ik het rooster voor de fan gemodificeerd, ik heb in de bovenste 2 ophangpunten 2 parkers gezet en onderaan heb ik ook 2 parkers in de steun gedraaid maar dan zo dat ik er bij kan zonder de bumper te moeten verwijderen. Het rooster haal ik er zo tussen uit. Steek een lange pijpsleutel of nog beter een lange dop met het langste verlengstuk wat je hebt bij je ratel ( uit mijn hoofd is dat nummer 14 )

Omdat het rooster nu weg is heb je net genoeg ruimte om de dop een tik met de hamer te geven, draai de dop een kwart slag en geef nog een tik. doe dat een paar keer en de fan schrikt los. daarna kun je bij de ontsteking.

Ik weet niet hoeveel je dyane per jaar rijd maar ik ben zeer tevreden over de 123 ontsteking in die van mij. Van de week heb ik de kleppen eens gesteld zonder de spatborden te verwijderen ( ik heb daar een speciale schroevendraaier voor)
succes
met eendige groeten,

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Koelfan Dyane

Bericht door Thijs » wo 19 aug, 2020 21:26

Bij mijn Dyanes verwijder ik meestal het hele frame aan de voorzijde als ik bij de ontsteking moet zijn.
Dit komt zelden voor aangezien ik DGnition heb gemonteerd.
Daarna hoef je er amper meer bij.
Dus de 8 boutjes van de voeten van het frame verwijderen en de 4 bouten tussen de keienvanger en de spatborden.

Kleppen stellen doe ik met de spatborden nog gemonteerd.
Om de bouten tegen te houden gebruik ik een grote carrosseriering, een stripje kan ook.

Steenw
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug, 2020 20:02

Re: Koelfan Dyane

Bericht door Steenw » wo 19 aug, 2020 22:54

De bijlage 20200819_224456.jpg is niet meer beschikbaar
Bij deze wat fototjes. Helaas, wat ik ook doe, ze staan ondersteboven. Ik hoop dat het toch wat duidelijker wordt zo.
Bijlagen
20200819_224456.jpg

Steenw
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug, 2020 20:02

Re: Koelfan Dyane

Bericht door Steenw » wo 19 aug, 2020 22:55

20200819_224423.jpg

Steenw
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug, 2020 20:02

Re: Koelfan Dyane

Bericht door Steenw » wo 19 aug, 2020 23:09

De bout waar de fan mee vast zit heb ik er wel uit, inderdaad maat 14, hobbes. Maar bedoel je nou dat ik dan een pijpsleutel o.i.d door het slinger richt gat (zo noem ik het maar, zie foto) moet steken en dan loodrecht op de fan moet rammen? Voor mijn gevoel sla je hem dan alleen maar vaster.
Voorzijde frame verwijderen is geen optie, in die garage mag ik officieel niet sleutelen. Bovendien zit elke bout waar ik naar kijk volledig vastgerot, had ik al gezegd dat het een ongerestaureerde 1974 Dyane is?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Koelfan Dyane

Bericht door Thijs » wo 19 aug, 2020 23:23

Ah leuk, de mijne is ook van 74.
Is het een 602cc?
De 435 heeft geloof ik dat gaas niet....?

Je stopt na het verwijderen van de bout de pijpsleutel weer in de ventilator en slaat opzij.
Keertje naar links, rechts, boven, onder.
Dan komt ie absoluut los.

Steenw
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug, 2020 20:02

Re: Koelfan Dyane

Bericht door Steenw » do 20 aug, 2020 06:08

Oorspronkelijk was het een 435 maar dat blok is een keer stukgelopen, toen is er een 600 cc ruilblok in gegaan omdat er geen 435 voorhanden was. Is wel prettiger rijden kan ik je zeggen.
Ik zal het proberen met de pijpsleutel. Maar er is weinig plek tussen het slinger gat en de fan, het lijkt me dat die 2e de meeste kracht opvangt. Maar is een poging waard...

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Koelfan Dyane

Bericht door schermer » do 20 aug, 2020 10:36

Ik doe het bij de eend met een lange dop 14, die zit vrij strak in de ventilator pouli. Dan een verlengstuk van de doppenset (hefboom effect) en dan is hij met is 2 tikken links en rechts los. Misschien kun je zoiets ook proberen. Het verlengstuk is niet al te dik, dit geeft wat ruimte om te bewegen bij het slingergat.

Steenw
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug, 2020 20:02

Re: Koelfan Dyane

Bericht door Steenw » do 20 aug, 2020 21:35

Pijpsleutel is geen succes. Zoals gezegd komt het grootste deel van de kracht op het slinger gat. Wrikken is niet mogelijk.
Dop 14 met verlengstuk van de doppenset is net kort genoeg. Hier als een bezetene op zitten rammen. Het doppenset verlengstuk heeft nu redelijk afgeronde hoeken. Maar die fan heeft nog geen milimeter bewogen. Die is gewoon veel te vast aangedraaid destijds. Ik weet het effe niet meer. Ik hoop niet dat ik de krukas lagers aan puin heb geslagen.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Koelfan Dyane

Bericht door Thijs » do 20 aug, 2020 23:18

Je hebt wel steeds naar een andere kant geslagen?
Hij zou echt los moeten komen....
Waar staat die auto? Misschien kan iemand je even op weg helpen....

Steenw
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug, 2020 20:02

Re: Koelfan Dyane

Bericht door Steenw » vr 21 aug, 2020 20:27

Ik heb steeds van rechts naar links geleld. Is de enig mogelijke richting voor een rechtshandige. Wel steeds de fan een kwartslag gedraaid natuurlijk.
Ik kreeg van een vriend de tip om een 2e condensator 'buitenom' te leggen. Tussen massa en de aansluiting op de bobine. Als die dan wel goed loopt kan ik igg naar zijn garage rijden om daar verder te sleutelen en de APK checkup te doen.
Wordt vervolgd!

Plaats reactie