Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
https://www.youtube.com/watch?v=51JGmTcjimA
in dit filmpje zie je dus een motor die stationair wel onder druk heeft maar als je gas geeft niet meer dat is dus niet goed.
in dit filmpje zie je dus een motor die stationair wel onder druk heeft maar als je gas geeft niet meer dat is dus niet goed.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 965
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Ik zou er gewoon een gebruikt blokje in zetten, hier in Holland kostten die zo rond de 4-500 euro, met alle nieuwe spulletjes erop. Ben je geen lid van Apua? kijk dan eens in het Apua-help boekje naar een mede 2cv rijder. Het omhangen van een blokje is wel te doen op een middag ( ik heb wel eens op een camping in Polen een koppelingsplaat moeten vervangen.)
Dan kun je het oude blokje op je gemak eens uit elkaar halen ( als je de ruimte hebt) en kijken wat het probleem is
Dan kun je het oude blokje op je gemak eens uit elkaar halen ( als je de ruimte hebt) en kijken wat het probleem is
met eendige groeten,
-
- Addicted user
- Berichten: 5828
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Ik heb hier een beetje mee zitten lezen en lees iets van op de ene 7 bar en op de andere 8 bar. Dan vermoed ik dat men het over de compressie heeft van de cilinders. Als je het mij vraagt is het gewoon een kwestie van een nieuwe set zuigers. Dan klopt de druk ook weer en heb je weer een beetje kracht, handig voor die heuvels.
Setje zuigers met cilinders kost ongeveer 200 Euro, wat extra pakkingen meteen meenemen, zoals brilrubber en kleppendeksel. Zo moeilijk is het ook weer niet om te vervangen. Enige lastige kan zijn de bouten / moeren van het spruitstuk, die kunnen behoorlijk vast roesten.
Setje zuigers met cilinders kost ongeveer 200 Euro, wat extra pakkingen meteen meenemen, zoals brilrubber en kleppendeksel. Zo moeilijk is het ook weer niet om te vervangen. Enige lastige kan zijn de bouten / moeren van het spruitstuk, die kunnen behoorlijk vast roesten.
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 261
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
ik dacht ook aan de compressie van de zuigers toen ik dat las. Eventueel een big bore alhoewel ze vroeger natuurlijk in de Franse heuvels prima uit de voeten konden met een 2CV (alleen je medeweggebruikers nu niet meer )
Je foto's doen het overigens niet, ik denk dat je ze niet openbaar gedeeld hebt? Je kunt niet 'zomaar' een link maken, Google Photo gaat dan een openbaar album maken (beetje gedoe allemaal). Als je niet erg vind dat de foto ergens op een server staat waar je hem nooit meer vanaf krijgt kun je hem snel uploaden op https://nl.imgbb.com/ Als je jezelf registreert heb je meer controle en kun je ze ook weer verwijderen. Tja, erg lastig in tegen stelling tot die social media platforms waar je zo vanaf je telefoon een foto online gooit en een vraag kunt stellen, maar het is niet anders.
Welke regio van Frankrijk zitten jullie?
Je foto's doen het overigens niet, ik denk dat je ze niet openbaar gedeeld hebt? Je kunt niet 'zomaar' een link maken, Google Photo gaat dan een openbaar album maken (beetje gedoe allemaal). Als je niet erg vind dat de foto ergens op een server staat waar je hem nooit meer vanaf krijgt kun je hem snel uploaden op https://nl.imgbb.com/ Als je jezelf registreert heb je meer controle en kun je ze ook weer verwijderen. Tja, erg lastig in tegen stelling tot die social media platforms waar je zo vanaf je telefoon een foto online gooit en een vraag kunt stellen, maar het is niet anders.
Welke regio van Frankrijk zitten jullie?
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Ik had inderdaad al een topic gemaakt over het weinig trekkracht. Ondertussen is de motor eruit geweest en zitten er nieuwe zuiger en nieuwe zuigerveren in, plus een nieuwe oliepomp. Alle joints zijn vervangen en hij gebruikt nu echt zo goed als geen olie meer! Hij sproeide ook de. hele motorkap onder de olie als ik vol gas gaf, en die blijft nu ook lekker schoon.
Dus we zijn bezig met het inrijden van de motor en dat doe ik rustig aan. Ik heb ondertussen wel een probleempje gehad want door een vastgelopen kogellager kon ik niet meet schakelen en heb ik hem deze keer laten repareren.
Dit weekend ruim 200km gereden maar als je een heuvel op gaat, dan voel je gewoon echt erg weinig kracht. Heeeeel soms, als de motor echt goed warm is, trap ik hem even 8 seconden helemaal in ( gaspedaal) en daarna laat ik hem weer los. Als je op vlakke weg rijd dan voel je wel wat meer kracht, maar heuvel op niet echt. Ik moet nog 200km en dan heb ik 1000km gedaan en ververs ik de olie.
Ik weet wel dat ik een groot ( of heet het dik?) vliegwiel heb, dus dat dat ook wel wat inlevert op kracht/snelheid.
Het is een AZKA uit 1980
Dus we zijn bezig met het inrijden van de motor en dat doe ik rustig aan. Ik heb ondertussen wel een probleempje gehad want door een vastgelopen kogellager kon ik niet meet schakelen en heb ik hem deze keer laten repareren.
Dit weekend ruim 200km gereden maar als je een heuvel op gaat, dan voel je gewoon echt erg weinig kracht. Heeeeel soms, als de motor echt goed warm is, trap ik hem even 8 seconden helemaal in ( gaspedaal) en daarna laat ik hem weer los. Als je op vlakke weg rijd dan voel je wel wat meer kracht, maar heuvel op niet echt. Ik moet nog 200km en dan heb ik 1000km gedaan en ververs ik de olie.
Ik weet wel dat ik een groot ( of heet het dik?) vliegwiel heb, dus dat dat ook wel wat inlevert op kracht/snelheid.
Het is een AZKA uit 1980
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Vliegwiel maakt niets uit, helpt eerder nog met berg op rijden. Is je ontstekings tijdstip ok?Er wordt soms geadviseerd bij het inrijden iets van mengsmering olie in de benzine te doen.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Ik heb een 123 ontsteking, die moet dan toch goed zijn? Kun je die stellen?
Ik zat te denken om zo'n 123 met bluetooth erin te zetten, zodat ik ook mn touren kan zien en een beetje de temp...
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Ja 123 moet je ook stellen de 1e keer met het groene ledje. Weet je zeker of die nog goed staat om dat je motor uit elkaar is geweest? Ik neem aan dat je frans kunt...
http://forum.2cv-legende.com/viewtopic.php?t=1969
http://forum.2cv-legende.com/viewtopic.php?t=1969
diverse Citroens, wat anders.
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
de 123 is wel gecheckt weer voordat de motor er terug in ging is mij gezegd..
Maar ik heb wat anders, op mijn club dashboard gaat het linkerlampje aan als je de sleutel in het contact omdraait. So far so good, maar ik heb net een rondje gereden en het lampje blijft aan.
Betekend dat mijn oliedruk niet goed is? Er zit genoeg olie in namelijk...
Wat ook gebeurd is dat als ik vol gas geef, het lampje uitgaat, maar de motor wel trekkracht verliest. Op een of andere manier heeft hij meer 'kracht' als het lampje aan is.
Eigenlijk valt het me nu pas op dat het lampje constant aan is, volgens mij was het voorheen niet.
Ziet iemand een verband? En wat kan ik het beste doen?
Er zit een nieuwe krukas in en ik ben de motor nog aan het inrijden vanwege nieuwe zuigers en zuigerveren. Nwe oliepomp erin ook...
Over 200km moet ik mmijn olie verversen en nieuwe oliefilter erin. Misschien anders nu al doen?
Maar ik heb wat anders, op mijn club dashboard gaat het linkerlampje aan als je de sleutel in het contact omdraait. So far so good, maar ik heb net een rondje gereden en het lampje blijft aan.
Betekend dat mijn oliedruk niet goed is? Er zit genoeg olie in namelijk...
Wat ook gebeurd is dat als ik vol gas geef, het lampje uitgaat, maar de motor wel trekkracht verliest. Op een of andere manier heeft hij meer 'kracht' als het lampje aan is.
Eigenlijk valt het me nu pas op dat het lampje constant aan is, volgens mij was het voorheen niet.
Ziet iemand een verband? En wat kan ik het beste doen?
Er zit een nieuwe krukas in en ik ben de motor nog aan het inrijden vanwege nieuwe zuigers en zuigerveren. Nwe oliepomp erin ook...
Over 200km moet ik mmijn olie verversen en nieuwe oliefilter erin. Misschien anders nu al doen?
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Check eens of de stekker van de oliedruk sensor niet los hangt en ergens tegenaan komt dan gaat het lampje ook aan. De sensor zit rechts onder de cylinder als je voor de auto staat. Het is niet het lampje van de remvloeistof? Die zitten naast elkaar.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Ik ga morgen toch even wat olie bijvullen. En mkisschien iets dunnere, volgens mij zit er 20w50 in. Niet zeker
En dan check ik het stekkertje maar hij gaat wel uit als ik gas geef, das toch gek?
Ik wil naar de A-markt dus ik wil wel aankomen ( met de auto dan )
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Ja dat is inderdaad vreemd. Mogelijk is de druksensor defect. Ik heb een keer een druksensor gehad die lekte. In een ritje van 1km naar de bakker in het dorp was ik alle olie kwijt. Heb nog lang moeten zoeken op een andere te vinden. Gelukkig had de hoofddealer in Chalons sur Saone er nog een liggen.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Ga ik even opzoeken waar de druksensor zit
Re: Motor weinig trekkracht en olie verbruik ( en lekkage)
Niet het remvloeistof controle lampje?
Die is ook gevoelig voor beweging..
Kan je makkelijk controleren
Die is ook gevoelig voor beweging..
Kan je makkelijk controleren
onder druk wordt alles vloeibaar