motor wil niet meer uit

Plaats reactie
Hans T
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: do 9 mei, 2024 10:32

motor wil niet meer uit

Bericht door Hans T » do 9 mei, 2024 10:48

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een probleem met mijn eend. Onlangs heb ik een Visa Dynamo geplaatst. Geen probleem zou je zeggen, echter de motor start prima en de de dynamo laadt bij, maar ik krijg hem niet meer uit. (althans niet op de normale manier :roll: ) Nu heb ik de dynamo al helemaal losgekoppeld en dan loopt hij gewoon. Ik heb de accuklem + losgehaald en dan blijft ie ook gewoon doorlopen. Nu heb ik een raceeendbobine (oorspronkelijk Harley Davidson, volgens mij) en die haal ik dan los om de motor te stoppen. Mijn eend start d.m.v. 2 vlinder schakelaars. 1 voor contact en 1 voor starten. Deze heb ik al vervangen.
Een heel verhaal, maar heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Gr. Hans T

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: motor wil niet meer uit

Bericht door hobbes » vr 10 mei, 2024 19:16

Ik krijg het idee dat je ergens een plusdaad hebt lopen en dat daardoor de motor gewoon blijft lopen. Ik zou zeggen pak een multimeter en meet al je draden naar de bobine en motor eens na. Normaal zou je 1 plus draad moeten hebben en zodra die door het contact verbroken word moet de motor uitvallen. Kijk ook eens of de draden van het contact wel goed zitten. Voordat je die bobine monteerde had je toen dat probleem ook al?
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: motor wil niet meer uit

Bericht door schermer » vr 10 mei, 2024 19:53

Een visa dynamo heeft een ingebouwde spanningsregelaar. Er zit er ook een in de eend, meestal ergens aan of rond de accu. 2 spanningsregelaars werkt niet, is een bekend probleem bij het inbouwen van een visa motor. Je krijgt dan het vreemde effect dat je motor niet meer uit wil. Dus, de spanningsregelaar van de eend moet weg en de bedrading moet geloof ik iets worden aangepast. Makkelijker is gewoon een 2cv dynamo plaatsen. Heb ik ook op mijn visa blok. Bij een visa dynamo hoort trouwens ook de ventilatorpully van een visa.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: motor wil niet meer uit

Bericht door backfire » za 11 mei, 2024 13:52

Je moet gewoon dynamo lampje in de bedrading opnemen, die zorgt ervoor dat de dynamo bij uitschakelen van je contact zijn laadspanning kwijt raakt en geen stroom meer opwekt. Ik heb hetzelfde gehad met mijn 2cv met visa motor en visa dynamo. Onder de motorkap in de draadboom het laadlampje opgenomen, natuurlijk kan je die ook ergens in het dashboard kwijt.

Laagvlieger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: di 14 dec, 2021 20:18

Re: motor wil niet meer uit

Bericht door Laagvlieger » za 11 mei, 2024 17:33

Allemaal onzin dit. De bobine heeft 2 aansluitingen + en -. Als je 1 van beide onderbreekt stopt je motor. De min wordt al onderbroken door je contactpuntjes, 123 dg enz. Blijft over de plus. Die komt normaliter van je contactslot, maar bij jouw nu dus niet.. Er blijft bij jouw dus op 1 of andere manier stroom op je bobine staan. Begin maar eens met je schakelaar die de stroom zou moeten onderbreken daar zit de fout denk ik, of wellicht wordt er toch nog ergens via een draad continu plus gegeven. Makelijk te controleren. Sluit de + draad aan op een knipperlicht en zet het contact uit. Het knipperlicht moet nu uitgaan zoniet is er iets mis met de bedrading. Succes.

Hans T
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: do 9 mei, 2024 10:32

Re: motor wil niet meer uit

Bericht door Hans T » vr 17 mei, 2024 15:50

Hallo Hobbes, Schermer, Backfire en Laagvlieger,

Bedankt voor jullie reacties. Ik kon niet eerder reageren, vandaar dat het wat laat is.

Ik ga met jullie adviezen aan de slag.

@hobbes: De bobine zit er al een tijd op en functioneert prima. Het probleem is ontstaan na montage van de Visa dynamo.

@schermer: Omdat de Visa dynamo idd zelf een spanningsregelaar heeft, heb ik de spanningsregelaar van de eend losgekoppeld. Met de 3 draden heb ik niks gedaan. Dus daar moet ik iets mee. De 2cv dynamo, die erop zat, functioneerde goed. Ik heb 2 verstralers erop zitten en die nemen nogal wat stroom, dus vandaar de Visa dynamo.

Zoals ik aangaf ga ik met jullie adviezen aan de slag. Nogmaals bedankt.

Gr. Hans T

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 509
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: motor wil niet meer uit

Bericht door verkuilm » za 18 mei, 2024 09:47

Een visa dyanamo werkt niet zomaar op een eend. Je moet inderdaad de losse spannings regelaar los halen.
Echter je moet ook een lampje van 2watt inbouwen op de losse plus draad naar de dynamo.
Doe je dat niet dan wordt de dyanamo niet bekrachtigd. En doet die het haast niet. Je meet wel iets aan laad spanning maar er wordt heel slecht geladen. Alleen met heel veel toeren doet ie wat.
Dus of dat inbouwen erg eenvoudig of 2cv dynamo nemen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4983
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: motor wil niet meer uit

Bericht door AZL57 » za 18 mei, 2024 14:49

Een kennis had ook een motor die niet meer uit wilde. In het stukje kabelboom tussen carrosserie en bobine waren 2 kabels tegen elkaar door gesleten en maakten contact. Ik meen de gele naar de plus op de startmotor en de plusdraad van de bobine. Heb het hele stuk afgewikkeld en gerepareerd.
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1874
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: motor wil niet meer uit

Bericht door RobM » zo 19 mei, 2024 20:54

Als je langskomt in zwolle lossen we dit op. Leuke storing!

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie