LPG in een 2cv

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 23 mar, 2008 12:34

Euh Injectie? is gewoon injectie.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 23 mar, 2008 12:59

Ik bedoel kwa prijs :lol:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 23 mar, 2008 17:48

:oops: Daar weet ik niets van Thomaaas, dat zal Pieter moeten vertellen. :D

pieter franck
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: do 31 jan, 2008 21:51
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Bericht door pieter franck » di 25 mar, 2008 14:19

Veel vragen, ik probeer even wat uitleg te geven.

Het vacuum verhaal klopt deels. De lpg wordt niet alleen vacuum geregeld. de onderdruk in je inlaatspruitstuk (collecteur voor de vlamingen) zorgt ervoor dat je 2cv stationair blijft draaien. De auto zou stilvallen als we niet aan de verdamper vertellen dat hij ietwat geforceerd lpg moet blijven geven. Dat doen we middels een klein vacuum slangetje in de inlaatcollector die we met de verdamper verbinden. Die "ziet" dan dat de gasklep dicht is, en de motor draait (veel onderdruk). De luchtsnelheid boven de carb is te traag om lpg aan te zuigen, dus duwt de verdamper gas in de motor.
Van het moment dat je gas gaat geven, krijg je veel minder onderdruk, je gasklep staat namelijk open. de verdamper gaat niet meer geforceerd lpg geven, maar laat de luchtstroom die langs de gasring stroomt, lpg trekken (het systeem van venturi, hetzelfde gebeurd in je carb voor de benzine, en bv een plantenspuit werkt ook via dat systeem).
Om te voorkomen dat je motor veel te veel lpg trekt, zetten we een deel/vollastschroef in de toevoerleiding van de verdamper naar de gasring.
Dit is de simpele normale situatie. Met wel wat nadelen: de gasring "stropt" een beetje de lucht, dus krijg je minder "vulling" in de cilinder, en dat merk je als je op benzine rijdt, maar daarover verder meer. Het 2e nadeel is dat je deel/vollastschroef statisch afgeregeld is. Ze regelt dus dezelfde hoeveelheid gas als je gas geeft, of het nu veel of weinig is. ook wordt er geen rekening gehouden met wisselende weers en temperatuuromstandigheden.
Dus gingen we op zoek naar een oplossing. Via een uitlaatgaszuurstofsensor (lambdasensor) meten we het zuurstofgehalte in de uitlaat. aan de hand daarvan "ziet" een kleine module of er te veel lpg of te weinig lpg wordt doorgelaten.
Die geeft dat door aan een kleine stappenmotor, die dan je deel/vollastschroef afregelt. Gevolg minder verbruik, en betere prestaties. altijd, winter en zomer.
Voor de mensen die electronica niet vertrouwen, er wordt altijd een statische schroef meegegeven, met 2 slagklemmetjes los te draaien kan je zo verwisselen in geval van panne. Wij rijden al meer dan 2 jaar op verschillende auto's met meer dan 250000 km ervaring, zonder problemen.

Maar je gasring blijft natuurlijk nog boven je carb zitten, en die stropt nog altijd de luchtstroom. en dat voel je nog steeds op benzine. Vervelend dus zochten we naar een oplossing.
Geen gasring, dus injectie. en dan maar ineens multipoint.
Degenen die in Zweden waren hebben daar misschien mijn gele 2pk gezien met multipoint installatie.
We installeren in plaats van een gasring 2 injectoren in je inlaatspruitstuk, vlak boven de cilinders. Daar wordt dan de lpg ingespoten. Er wordt oa rekening mee gehouden met temperatuur van de motor en verdamper, lambda, en temperatuur van de injectoren.
Gevolg: minder verbruik, veel meer power en koppel (meer dan benzine) en toch blijf je op benzine rijden zoals ervoor, want de "strop", de gasring erboven is weg.
De verdamper moet uiteraard verwarmd blijven worden, want we injecteren gasvormig lpg, geen vloeistof (of lpi).

Alle installatie's kunnen met een cilindervormige of reservewielvormige (100 euro duurder) tank. Het reservewiel kan bij een 2pk altijd omder de motorkap, als je een "nieuw"model motorkap hebt tenminste.

Alle installatie's zijn in Belgie, Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Engeland, Italie en ga maar verder gekeurd volgens de strengste eisen.
Binnenin krijg je een schakelaar met een keuze tussen benzine en lpg en niets (om je carb leeg te rijden voor je op lpg overschakelt) en een lpgtankmeter op leds.

Prijzen vanaf 1200 euro tot 2350 euro
Voor meer vragen roep maar of 0032476652273
pieter@operation2cv.com

even toch nog dit: alles wat je hier leest heeft ons meer dan 7 jaart gekost om het te optimaliseren. Je kan deze info gebruiken om zelf te beginnen knutselen, maar ik zou het niet aanraden, en ik ben dan ook helemaal niet verantwoordelijk voor de resultaten.
LPG blijft een licht ontvlambaar gas, doe VOORZICHTIG!!!!!!

Voor de geinteresserden nog even het adres van de garage:
Manebruggestraat 389
2100 Deurne, Antwerpen, België

even bellen voor je langskomt helpt om niet voor een gesloten deur te staan ;)

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 25 mar, 2008 15:38

oh daar heb ik nog met je gepraat ja!! Toen was de multipoint nog niet te koop meen ik me te herrineren ;)

Die multipoint zal wel de duurste zijn, maar die was ook gechikt voor euroethanol toch? Moet k nog wel lang, heel lang, sparen ben ik bang :( Bovendien, werkt dit ook met een bigbore set? En als ik het zaakje zelf installeer, is het dan goedkoper of mag dat niet mbt wetgeving? :roll:

Man, dan denk je in n lap tekst antwoord te geven, komen er nog 10 000 vragen bij ;) Sorry :lol:

Thomaaaaaaaaas
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » di 25 mar, 2008 15:51

Lijkt me ook wel wat voor straks in de AK,wel wachten t af :wink:
~:-)~

pieter franck
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: do 31 jan, 2008 21:51
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Bericht door pieter franck » di 25 mar, 2008 16:02

[quote="thomaaas"]oh daar heb ik nog met je gepraat ja!! Toen was de multipoint nog niet te koop meen ik me te herrineren ;)

Klopt, toen was hij nog niet genoeg getest, maar ik ben hem nu aan het inbouwen in de aca, en er rijden er nog 4 anderen rond zonder problemen, dus het is bijna verkoopsklaar.

Die multipoint zal wel de duurste zijn, maar die was ook gechikt voor euroethanol toch? Moet k nog wel lang, heel lang, sparen ben ik bang :(

Nee, wacht even, ik ga nog een multipoint installatie ontwikkelen voor bioethanol. Die komt eraan, tegen tsjechie heb ik iedereen beloofd.

Bovendien, werkt dit ook met een bigbore set?

LPG werkt op elke motor, je bigboreset is geen enkel probleem dus.

En als ik het zaakje zelf installeer, is het dan goedkoper of mag dat niet mbt wetgeving? :roll:

je mag !in nederland, niet in belgie!! zelf je lpg installatie inbouwen. Dan moet je langs de RDW voor de keuring.
MAAR: als je voor de lambda of multipoint gaat moet je afstellen via de laptop.
De software is gratis, maar de hardware key kost 300 euri's!

Man, dan denk je in n lap tekst antwoord te geven, komen er nog 10 000 vragen bij ;) Sorry :lol:

geen probleem, roep maar

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » vr 28 mar, 2008 08:22

als je nu de eenvoudigste lpg installatie wilt inbouwen waar moet ik dan aan denken kwa kosten en installatie?

Mensen gaan zelf hobbyen en prutsen aan LPG installaties omdat de prijzen zo enrom hoog liggen denk ik. En ja het blijft gas dus ik waag me er niet aan.

HEt principe met de ronde tank in reservewielbak bevalt me wel :)
Wil mijn citroen HY ooit ook nog op LPG ombouwen dus werk genoeg.
Citroén rolls better than a Rolls!

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » vr 28 mar, 2008 09:37

Bull Frog Bleu schreef:als je nu de eenvoudigste lpg installatie wilt inbouwen waar moet ik dan aan denken kwa kosten en installatie?
volgens pieter's website vanaf 1.200 euro. lpg kost per liter bijna een euro minder, dus na zo'n 1.200 liter tanken speel je quit.

plus dat je 2cv met lpg-installatie meer waard is dan zonder. ik vind het ook wel interessant.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

pieter franck
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: do 31 jan, 2008 21:51
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Bericht door pieter franck » vr 28 mar, 2008 10:28

als je nu de eenvoudigste lpg installatie wilt inbouwen waar moet ik dan aan denken kwa kosten en installatie?

begint bij 1200 euro

Mensen gaan zelf hobbyen en prutsen aan LPG installaties omdat de prijzen zo enrom hoog liggen denk ik. En ja het blijft gas dus ik waag me er niet aan.

daarom verkoop ik ook geen kits, ik ken collega's gasinbouwers genoeg die geen wenkbrauwen meer hebben ed, je moet met zoveel rekening houden, voor de veiligheid, en dan daarna moet de auto ook nog goed rijden....
maar als het goed gedaan is, dan is een gasinstallatie wel een stuk veiliger dan benzine

HEt principe met de ronde tank in reservewielbak bevalt me wel :)
Wil mijn citroen HY ooit ook nog op LPG ombouwen dus werk genoeg.


dat doen we ook, stuur maar een pm voor meer info daarover

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 28 mar, 2008 12:34

supercees schreef:
Bull Frog Bleu schreef:als je nu de eenvoudigste lpg installatie wilt inbouwen waar moet ik dan aan denken kwa kosten en installatie?
volgens pieter's website vanaf 1.200 euro. lpg kost per liter bijna een euro minder, dus na zo'n 1.200 liter tanken speel je quit.

plus dat je 2cv met lpg-installatie meer waard is dan zonder. ik vind het ook wel interessant.
Okee dat is na zo'n 16 000 km al. Dan zou ik het er half juli al uit hebben :shock:

Maar, ik wil die met multipoint,hehe, das 2350 eu, dat duurt 30 550 km dus. hmmm lastig lastig lastig, want na de zomer ga k ergens anders wonen en rijdt ik niet zoveel meer :cry:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 28 mar, 2008 17:34

mmmh optie bioethanol met turbo is dan ook erg aantrekkelijk ;)

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 28 mar, 2008 19:08

Hoe werkt het in de praktijk?

Omdat je zelf om moet schakelen van lpg naar benzine en vice versa.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 28 mar, 2008 19:42

backfire schreef:mmmh optie bioethanol met turbo is dan ook erg aantrekkelijk ;)
van bioethanol krijg je ook meer Oemph toch? :lol: Dan moet je wel n ziekelijk sterke krukas hebben lijkt me :twisted:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

pieter franck
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: do 31 jan, 2008 21:51
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Bericht door pieter franck » za 29 mar, 2008 10:19

Hoe werkt het in de praktijk?

Omdat je zelf om moet schakelen van lpg naar benzine en vice versa.


In je 2cv heb je een 3 standen schakelaar, waar je kan kiezen voor benzine, LPG of niets.
Die laatste stand heb je nodig om je carb leeg te rijden als je van benzine op lpg wilt overschakelen. anders zou je op 2 brandstoffen rijden.

Ook heb je een tank niveau meter met led'jes.
Je kan dus van in de auto zonder problemen overschakelen.
Die schakelaar, de ledjes en ook je tankdop plaatsen we in overleg. Zo kan je zelf kiezen waar alles geplaatst wordt.

Groet
Pieter

Plaats reactie