Kleppen stellen bij warme motor

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 22 feb, 2009 10:26

Even met een schroevendraaier tegen je oor luisteren waar het vandaan komt.
Ik denk dat je nu 1 of 2 nokvolgers hoort.
Deze hebben door de geringe klepspeling extra slijtage gehad.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 22 feb, 2009 21:25

kan je dan je kleppen niet wat strakker zetten totdat je de nokvolger niet meer hoort!?

nokvolgers hoor je vaak bij stationair draaien van de motor.

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » zo 22 feb, 2009 22:00

Ramon schreef:kan je dan je kleppen niet wat strakker zetten totdat je de nokvolger niet meer hoort!?

nokvolgers hoor je vaak bij stationair draaien van de motor.
Wat ik weet is dat het geluid beter hoorbaar werd bij wat meer toeren. Maar dat van die nokvolgers zou kunnen, dan moeten we de koppen er eens afhalen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 22 feb, 2009 22:04

Wat natuurlijk ook kan zijn is dat de nokvolger door de te strakke afstelling iets vervormt is en een beetje klemt. Maar ja om daar bij te komen moet je cilinder er af. Of de nokkenas is ingevreten door de te strakke afstelling.

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » zo 22 feb, 2009 22:08

De cilinders kunnen toch blijven zitten? Alleen de kop en daarmee de stoterstangbuizen eraf halen en je kan bij de nokvolgers, toch?
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 22 feb, 2009 22:32

jep!

maar als het je niet stoort zou ik ik gewoon blijven rijden!

succes

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 22 feb, 2009 22:53

yep sorry heb nog visa cilinder in mijn beeld zitten.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 23 feb, 2009 13:36

Een tikje is misschien niet fijn om te horen, maar zolang die goed loopt en kracht genoeg heeft, lekker rijden ermee.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

tha pip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: za 8 dec, 2007 14:17
Locatie: hilversum

Bericht door tha pip » ma 23 feb, 2009 19:50

ik irriteer me aan de tik. het is ook meer een klapje dan een tik.ik ga die nokvolgers eens checken.

vanochtend deed ie ook raar: rijden ging prima maar stationair viel ie uit... dus ik me carb weer bekeken...nix mis. stationair afstelling opnieuw gedaan...nog steeds viel ie uit. bougies bekeken of ze goed vonkten...jep deed het prima..beetje zwart..dus wat meer lucht erbij. maar nog steeds viel ie uit. ik ben maar gewoon naar huis gereden, want het eten stond te wachten. eenmaal thuis aangekomen liep ie weer stationair...vreemd, maar beter dat ei et weer doet
i feel as fit as ten men, 9 dead and one dying

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 23 feb, 2009 20:37

dat heb ik ook een keer gehad met een eend echt iiritant soms wel soms niet en als je wil sleutelen doet ie het gewoon weer

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 23 feb, 2009 22:20

Stationair sproeier verstopt.
Kan een druppeltje water zijn.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Neliz
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 20:08

Bericht door Neliz » vr 3 apr, 2009 19:57

Terugkomend op het harde getik waar jullie over schrijven: daar heb ik ook last van, nadat ik 1 cilinderkop had vervangen en de klepspeling heb afgesteld.

Ik hoor ze tijdens het rijden, maar alleen als de motor warm gedraaid is. Stationair hoor je ze ook, maar veel minder dan wanneer ik rijd. Ik vind het een irritant geluid en luister liever naar het mooie geluidje zoals het eerder was!

Resonantie lijkt mij niet het probleem, want het klinkt echt metaalachtig.

Het gaat om een 2cv6 motor. 1980 is bouwjaar.

Iemand??

Neliz
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 20:08

Bericht door Neliz » ma 6 apr, 2009 19:48

De tik komt van de linkercilinderkop die ik laatst heb vervangne heb ik vandaag duidelijk gehoord.

Daar baal ik wel een beetje van..

Maar goed, wat kan het dan zijn? Ik heb eerder welleens een hangende klep gehad, m.a.w. de klepsteel (een beetje) bleef hangen , zodat de afstand tussen tuimelaar en klepsteel groter werd: dus veel meer getik..

Het gekke is dat het niet altijd gebeurd: dat getik.. misschien een vuiltje in die omgeving, of tussen de veer?

Kan iemand meegaan in die theorie?

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 7 apr, 2009 00:02

Het zal wel niet maar misschien de kleppendeksels te strak aangedraaid. Ik heb pas een eend van iemand na gekeken daar waren de kleppendeksels zo vast gezet dat de tuimelaars tegen het deksel kwamen. Zo erg zelfs dat er al putten aan de binnenkant van de deksel zitten. Die deksels kon ik gelijk weg gooien. Ik doe ze altijd handvast en dan nog een slag met de sleutel. Dan is het meestal lekvrij. Als er toch een drupje olie aan komt nog een kwartslag. Helpt dat niet pakking vervangen.

Neliz
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 20:08

Bericht door Neliz » do 9 apr, 2009 13:03

Hm, een mogelijke oorzaak, zoiets simpels wil ik niet uitsluiten. Ik ga het controleren!

Plaats reactie