smering aandrijfassen en koppelstukken

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

smering aandrijfassen en koppelstukken

Bericht door bartvds » zo 25 apr, 2010 23:30

Hallo, nog enkele vraagjes:

Ik ga alle stofhoezen van mijn aandrijfassen vervangen, daar zit vet bij dat in die koppelstukken moet (homokineten?), mag ik die koppelstukken eerst grondig reinigen en ontvetten zodat al het oude smeer eruit is voor ik het nieuwe vet er in doe of is dit beter van niet en veeg ik er gewoon het meeste oud smeer af en doe er dan het nieuwe vet op?

Die smeernippel aan de aandrijfassen, wat smeert die dan eigenlijk? Is dat het schuifstuk? graag wat uitleg aub.

Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4971
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 26 apr, 2010 18:38

Mag allebei, de nippel op de as smeert inderdaad d schuifstukken.
diverse Citroens, wat anders.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 27 apr, 2010 09:49

ik zou t oude vet gewoon laten zitten en reraf vegen, niet met remmenreiniger werken
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » wo 28 apr, 2010 10:29

Want?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 28 apr, 2010 12:33

omdat dat vet er lekker ver in zit! Lekker laten zitten daar :p En ik remmenreiniger daar eng spul vindt!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1920
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » wo 28 apr, 2010 13:06

Het vet in de homokineet is onderhoudsvrij, maw je hoeft het niet te vervangen. Als ik een nieuwe stofhoes erop zette, veegde ik het oude vet een beetje weg met een lap en deed dan het nieuwe vet erin.

Op de schuifstukken veeg ik bij een nieuw rubber ook altijd het vet weg met een lap. En na het monteren van het rubber gewoon via het vetnippel lekker vet erin.
tweeceevees zijn leuk!

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » wo 28 apr, 2010 13:41

marcopr schreef:Het vet in de homokineet is onderhoudsvrij, maw je hoeft het niet te vervangen. Als ik een nieuwe stofhoes erop zette, veegde ik het oude vet een beetje weg met een lap en deed dan het nieuwe vet erin.

Op de schuifstukken veeg ik bij een nieuw rubber ook altijd het vet weg met een lap. En na het monteren van het rubber gewoon via het vetnippel lekker vet erin.
Doe ik ook zo, was alleen benieuwd waarom remmenreiniger niet gewenst was. Altijd handig als er redenen bij genoemd worden.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

outlaw1845
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 12:32
Locatie: den haag
Contacteer:

Bericht door outlaw1845 » wo 28 apr, 2010 16:19

het lijkt mij dat je remmenreiniger .....dus een ontvetter, niet wil hebben op een plek die je juist vet wil hebben...nu zit het vet er lekker dik in

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5832
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 28 apr, 2010 18:17

remmenreiniger is helemaal geen probleem, ja het is een ontvetter, maar het vervliegt erg snel, als je daarna de juiste hoeveelheid vet gebruikt is er helemaal niets aan de hand.

Ik heb die van mij met diesel schoongemaakt en daarna met remmenreiniger, zo kun je beter controlleren of er geen beschadigingen zitten. Op de schuifstukken zou je die zelfs met een wetsteen kunnen corrigeren, bij de homokineet kun je meteen de keuze maken of je een revisie koopt of verder rijdt met de huidige.

Dus mijn advies, als je toch wilt schoonmaken, gewoon lekker doen en daarna gewoon weer goed invetten.

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » do 29 apr, 2010 12:41

Bij de nieuwe rubberhoezen aan bak-) en wielzijde zit een tube vet bij, maar hoeveel vet spuit je dan in die nippel?
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1920
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » do 29 apr, 2010 12:50

In de nippel spuit ik 3 tot 4 slagen vet. DIt moet voldoende zijn.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 29 apr, 2010 13:11

Als onderhoud is dat voldoende,maar als hij open is geweest pompte ik tot de auto iets door het vet opgedrukt werd,dan wist je dat hij vol zat.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5832
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 29 apr, 2010 13:41

Ik wel meer slagen, maar ik heb dan ook maar een kleine hand vetspuit. Je kunt hem ook gewoon volspuiten met vet, maar dan met je daarna wel even de vetnippel er uit draaien en een keer de auto laten inveren. Dan zit de as in ieder geval niet te vol.

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » do 29 apr, 2010 17:24

'Als onderhoud is dat voldoende,maar als hij open is geweest pompte ik tot de auto iets door het vet opgedrukt werd,dan wist je dat hij vol zat.'

Opgedrukt? wat bedoel je daar juist mee?
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5832
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 29 apr, 2010 17:41

Als je vet in de steekas pompt zal bij voldoende vet de eend omhoog gedrukt worden, soort pompeffect van je steekas.

Plaats reactie