gegalvaniseerde koets is dat nuttig of overbodig?

Alles in, over, rond en op de koets.
Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 25 jan, 2012 18:11

Ik heb laatst in een artikel gelezen (de auteur is hiet op het forum actief en laat zijn koets momenteel ook verzinken) dat alleen de koets al na het verzinken 90 kilo zwaarder is, hoe veel word de eend in totaal dan wel niet zwaarder als alles is verzonken en of gegalvaniseerd?
En hoe rijd dat dan nog?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 25 jan, 2012 18:18

euh ik zou zeggen probeer het uit bert!
Elke dag bij de snackbar aan en over enkele weken weet je het als je in je eigen eend rijd :D :D :D :D
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 25 jan, 2012 18:35

ik heb mijn eend aan de buitenkant bekleed met hoogpolig tapijt en zeker als het regent is dat heel wat zwaarder, ik schat aan de motorkap en achterklep dat het gewicht zomaar verdubbelt is. met rijden merk ik daar helemaal niets van.

is een veel goedkopere oplossing dan verzinken trouwens, 150 euro aan tapijt en 250 euro aan lijm...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 25 jan, 2012 18:41

@ Siemen, dat lukt me niet, ik blijf een bezemsteel :lol: :lol:

@Supercees, en je ziet de roest ook niet, hoeft nooit meer te poetsen, alleen
even stof zuigen, alleen maar voordelen :lol: wat raar dat we het niet allemaal doen :roll: :roll:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 25 jan, 2012 19:56

Bertje Beige schreef: wat raar dat we het niet allemaal doen :roll: :roll:
ja, dat begrijp ik ook niet...

Afbeelding
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » wo 25 jan, 2012 20:01

ff offtopic;

Supercees: gaat dat niet ontzettend stinken????
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

Gebruikersavatar
Peter Parker
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
Locatie: Purmerend

Bericht door Peter Parker » wo 25 jan, 2012 20:18

2cv-charleston schreef:ik heb eind 2011 mijn gehele eend ook verzinkt. hiermee bedoel ik de spatborden, motorbepalting chassis charosserie, deuren achterklep lampenboom 9 velgen uitlaat spruitstuk kachelpotten bumpers bumpersteunen motorsteunen, verder achterspatborden en motorkap polyester alle sierlijsten RVS idem ventilatieklep alles is gespoten in de orginele kleuren
zie hieronder het eind resultaat.

eendje voor altijd..
Afbeelding[/url]
Dat ziet er wel heel gaaf en sterk uit.

2cv-charleston
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 dec, 2009 13:52

Bericht door 2cv-charleston » vr 3 feb, 2012 21:07

dank u.. het was wel erg veel werk om deze klus te klaren maar was zeker de moeite.. bij vragen of als je nog wat andere foto wil zien van het project stuur me maar een pm..
2cv charleston "total verzinkt"

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » vr 3 feb, 2012 21:41

In het tijdschrift Klassiek en Techniek nummer moet ik even opzoeken (erg, heb het zelf geschreven) volgens mij oktober nummer, stond een heel artikel over thermisch verzinken, want zo heet het officieel.

Daar staan de voor en nadelen goed opgezet, kromtrekken, extra gewicht en niet originaliteit zijn de grootste bezwaren.

Grootste voordelen, nooit mee roesten, hoeft allemaal niet superstrak te zijn en het is super praktisch. Reden waarom mijn koets op dit moment ook wordt gegalvaniseerd. Prijzen? Tja, je kunt misschien met je eigen koets bezig als deze nog niet te rot is, dan zijn de kosten wel beneden de 5000 euro.

Ik dacht bijvoorbeeld dat mijn koets ook wel redelijk goed was, laatste jaren veel aan gelast, nu bodemplaat, voetenbak en een paar kleine gaatjes in het vooruitframe, maar die kleine gaten bleken niet het enige te zijn, uiteindelijk is het hele vooruitframe vervangen. Ik wacht nu tot hij terug is van de ontlakker, dan komt er nog veel meer roest naar voren.

Originaliteit vind ik echter ook zwaar wegen. Als mijn auto nog 100% origineel was en ik had er een andere band mee dan ik nu heb, gewoon voor erbij en de lol, dan had i khet zeker niet gedaan, maar ik heb hem al 14 jaar en veel meegemaakt, dus voor de originaliteit maakt het mij niet meer uit. Maar ik zou nooit een jaren 50 of 60-er eend galvaniseren.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 5 feb, 2012 00:34

@Flying Duckman
Ben het helemaal eens met je, als je voor 100% origineel gaat, niet doen.
Als je voor veel onderhoudsvrij gebruik gaat, doen.

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » zo 5 feb, 2012 10:12

hoorde laatst een leuke:

'roest is ook niet orgineel'

:-D

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 5 feb, 2012 11:54

Is idd een leuke :lol:

Ik weet nog wel dat ik in 89 nog een nieuwe eend wilde kopen en ging kijken in de showroom.

Ik tilde de rubber mat op en daaronderwas het zeiknat, de boutjes waarmee de koets aan het chassis vastzit waren al aan het roesten.
Die eend had nog geen kilometer gereden.......

Kun je nagaan hoe dat er na 3 jaar uitziet.

Dus beetje origineel was het misschien toch wel :wink: :wink:

Greetz David :P

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 5 feb, 2012 12:41

David schreef:@Flying Duckman
Ben het helemaal eens met je, als je voor 100% origineel gaat, niet doen.
Als je voor veel onderhoudsvrij gebruik gaat, doen.
als je tenminste even 5500 euro op je spaarrekening hebt staan :shock:

er is wel even wat veranderd in de tijd dat ik eend rij... de hoeveelheid mensen die zonder blikken en blozen 5500 euro neer kunnen tellen... :wink:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » zo 5 feb, 2012 12:46

da's bij mij ook het probleem, als ik het kon betalen had Frunobulax al lang een gegalvaniseerde koets gehad...

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 5 feb, 2012 14:15

Charlie schreef:ff offtopic;

Supercees: gaat dat niet ontzettend stinken????
nee hoor, is polyester tapijt, kan dus niet rotten. wordt wel groen van algen, maar dan spuit ik 'm weer schoon met de tuinslang.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Plaats reactie