Pagina 8 van 8

Geplaatst: ma 8 sep, 2014 20:48
door Thijs
Grappig dat er veel eendrijders menen dat het gegalvaniseerde chassis niet zonder behandeling kan.
Er rijden miljoenen aanhangers rond met ongeverfde verzinkte chassis en die roesten ook niet.
Mijn caravannetje is uit 1984 en heeft geen spatje roest op het chassis.

Overigens vind ik een verzinkt chassis onder een Eend niet heel mooi en zou ik het wel van een zwart kleurtje voorzien maar alleen voor het oog.

Geplaatst: ma 8 sep, 2014 21:27
door CitroënAZAM
Ik ben even dit topic doorgescrolld maar kan het niet vinden. Wat is het gewicht van een gemiddeld chassis en hoeveel kilo komt hier bovenop als het een gegalvaniseerd chassis is?

Hoor het wel,
Lars

Geplaatst: ma 8 sep, 2014 22:06
door verkuilm
Een aanhanger heeft een eenvoudig koker chassis, kan je prima galvaniseren. Gaat eeuwig goed.
Een eend heeft een gevouwen chassis met felsnaden. Das heel ander verhaal.
Die constructie is niet meteen geschikt.

Ik heb eens een achterbalk open gevouwen van een galavaniseerd chasis. Gewoon blank staal.

Vandaar dat nabehandelen.

Geplaatst: ma 8 sep, 2014 22:30
door Thijs
Een aanhanger heeft een eenvoudig koker chassis, kan je prima galvaniseren. Gaat eeuwig goed.
Een eend heeft een gevouwen chassis met felsnaden. Das heel ander verhaal.
Oh, inderdaad kan een 'origineel' chassis ook worden verzinkt maar ik ging in mijn reactie uit van een kokerchassis.
Daarbij zie ik voor wat betreft roest geen noodzaak, wel voor het zicht.

Geplaatst: ma 15 sep, 2014 09:36
door Captain Krimson
verkuilm schreef: Hoe goed verzinken helpt weten over 10 jaar 8)
Die mensen net over de grens hebben al wat meer dan tien jaar ervaring met verzinkte eenden, ik zou zeggen bel ze even ;-)

Geplaatst: ma 7 mei, 2018 11:32
door Twécévé
Ik begin zo langzamerhand steeds meer te zien in een verzinkte koets. Elke keer moet ik weer laten lassen aan de eend. Afgelopen 10 jaar zeker het bedrag van een verzinkte koets uitgegeven aan laswerk.

Maar ja 5.000 - 5.500 in 1 x voor zo'n koets is best een bedrag.

Geplaatst: ma 7 mei, 2018 11:39
door dyane_maniac
maar zo te lezen kun je zelf lassen. Ik heb een koets gekocht, opgeknapt en laten verzinken. dat verzinken is in totaal een 1900-2000 euro. ik was 500 voor een koets (eigenlijk verder een bijna complete eend zonder motor en verroest chassis, maar met goed plaatwerk) en laten we zeggen 500 euro aan materiaal kosten kwijt. okay, het heeft mij wel veel tijd gekost voor de koets goed was maar dat heeft er ook mee te maken dat mijn sleutelplek een dik half uur rijden van huis is.

op die manier bespaar je geld en wat ik nog belangrijker vind je hebt uiteindelijk een koets die je zelf hebt opgeknapt

Geplaatst: ma 7 mei, 2018 12:50
door Twécévé
Ik kan zelf niet lassen. Mn broer doet af en toe een dorpel voor me maar afgelopen apk voor dikke 1.000 moeten laten lassen bij 2cv boer. Wel voor 2 jaar apk nu maar over twee jaar gaat eend weer niet door APK komen. Ik zie nu plekken op:
- motorkapscharnier van de koets
- ventilatieklep
- onder voorruit
- op de hoeken boven de voorruit
- onder de derde zijruitjes
- binnenscherm
- hoeken van bak onder de achterbank
- bodemplaten waar stoelen bevestigd zijn.
- de staartstukken

Op de website van Duckservice zie ik twee soorten informatie over koetsen. Namelijk verhaal over donorkoetsen en die laten verzinken maar ook (nieuwere?) informatie dat donorkoetsen steeds zeldzamer worden en ze sinds 2016 koetsen helemaal niet laten maken en die verzinken. Prijzen vanaf 4.400. Dat loont de moeite!

Geplaatst: ma 7 mei, 2018 14:18
door Thijs
Ik heb recent mijn Dyane laten verzinken en heb alle stappen in eigen beheer uitgevoerd waardoor je de kosten wat meer in de hand hebt en meer kunt spreiden.

Het laswerk e.d. heb ik zelf uitgevoerd, toen zelf de boel naar een ontlakker gebracht en opgehaald.
Daarna zelf de koets en andere delen naar een verzinkerij gebracht en opgehaald.
Alles wat je zelf doet en regelt hoef je immers niet te betalen.

Als je auto nu nog wel op de weg is zou je een donor-koets op de kop kunnen tikken en deze herstellen+verzinken.
Een andere mogelijkheid is een gloednieuwe koets kopen die bij diverse eendenboeren wordt aangeboden. Daarna laat je deze verzinken, laswerk en ontlakken zijn dan immers niet nodig.