Ademende bekleding - Voorbank af!

Alles in, over, rond en op de koets.

Zou je interesse hebben in een dergelijke bekleding?

Nee, ik ga voor origineel en dit doet afbreuk aan de eend
8
35%
Neuh, de originele bekleding is voor mij goed genoeg
4
17%
Mwah, het maakt mij niet zoveel uit waar ik op zit
2
9%
Misschien wel, eerst zien, dan kijk ik wel verder...
6
26%
Jazeker, ik heb hetzelfde probleem en dit lijkt mij een goede oplossing!
3
13%
 
Totaal aantal stemmen: 23

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Ademende bekleding - Voorbank af!

Bericht door Rossero » di 10 nov, 2015 21:19

Vrijwel iedere vakantie dat ik met mijn eend in Frankrijk rond rij heb ik hetzelfde probleem: een plakkerige rug van de kunststof bekleding. Maar ook op korte ritjes op warme zomerdagen, of bij het instappen als de eend met open dakje in de zon heeft gestaan, krijg ik snel last van de broeierige originele bekleding.

Nu ben ik al een tijdje van plan in mijn 2cv zelf bekleding te maken van "spacer fabric", een 3D gaas waar bijvoorbeeld kussentjes voor ligfietsen van worden gemaakt. Het idee is om een bekleding set te maken in 'oude stijl', dus alleen een enkele laag óver de matjes en rubbers, dus geen afwerking aan de zij- of achterkant (een beetje het tuinstoelkussen idee). Het grote voordeel is dat het niet zo plakt als de skai of jeans bekleding, niet vies wordt en uiteraard ademt waardoor het op lange (vakantie) ritten gewoon lekker comfortabel blijft!

Nu had ik vanmiddag toevallig een gesprek met de Nederlandse fabrikant van dit product en hij zij wel interesse te hebben in het maken van een dergelijke set. Ofwel eenmalig voor mij, maar ook meerdere als er meer interesse in zou zijn. Dus vandaar mijn vraag, zijn er mensen die oren zouden hebben naar dit product? De kleur is zwart, het gaas is mooi afgewerkt en de toplaag voelt zacht aan. Qua prijs verwacht ik dat het in de regio van de huidige bekleding sets zijn, zo rond de 200 euro (dus 100 euro voor alleen voor), maar hier durf ik nog geen uitspraken over te doen.
Laatst gewijzigd door Rossero op za 23 nov, 2019 18:42, 4 keer totaal gewijzigd.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 10 nov, 2015 21:23

Dit is het materiaal waar het om gaat, maar dan dus in het zwart:

Afbeelding

Er komt als afwerking een fijner en zachter gaas als toplaag overheen, deze heeft een vergelijkbaar zeshoek/gaten patroon, dus geen vierkant raster

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 11 nov, 2015 07:54

met oude stijl bekleding heb je dit probleem niet. De jaren '50/'60 matjes dus.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Marianneke58
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 5 okt, 2014 17:49
Locatie: Dronten

Bericht door Marianneke58 » wo 11 nov, 2015 19:46

In mijn eend zit zwartlederen bekleding. Heerlijk soepel en broeit niet. Door de vorige eigenaar erin gezet, geen idee waar het vandaan komt. Maar dat is een kwestie van googlen als je weet dàt het er is :D

Ik hoop dat ik de foto geplaatst krijg en de bekleding te zien is, foto zojuist in t donker gemaakt:
Afbeelding
https://www.dropbox.com/s/brzj446pxs56e ... 4.JPG?dl=0

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 636
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » wo 11 nov, 2015 21:05

in de zomer een badstoffen handdoek er over.
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » do 12 nov, 2015 20:48

Op zich wel interesse, maar ik heb visa voorstoelen, verstelbare leuning en een hoofdsteun. Zitten prima, met een overtrekje van de lidl. Maar na een lange rit wel een zweetreet.

Sable Blanc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 22 aug, 2015 16:19

Bericht door Sable Blanc » vr 13 nov, 2015 12:10

ik heb badstoffen zetel hoezen. wel meer om mijn rug en benen niet te verbranden op de skai hoezen. Die zijn vlug gewassen en drogen snel.


Maar een T'shirt over je stoel trekken helpt ook. Wij doen het vaak hier.

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » ma 21 dec, 2015 21:23

Ik heb dit spul ook op de zitschaal van mijn ligfiets. En het is ideaal!!
Het ademend vermogen is echt gigantisch. En dat blijft ook zo. Bij mij is het na drie jaar gebruik in ieder geval nog niets versleten.
Een hoesje eroverheen hoeft trouwens helemaal niet. Het beschadigd je kleding niet. Het is ook makkelijk uit te spoelen en je slaat het zo droog.
Zelf gebruik ik een dubbel gevouwen matje (± 3 cm dik) op een plastic schaal, en dat is zacht genoeg om bijzonder comfortabel te liggen :D
Volgens mij wordt het ook per strekkende meter verkocht als een soort matras onderlegger.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 12 mei, 2016 18:57

Zo, de eerste stappen zijn genomen! Ik heb contact met de fabrikant (van de ligfietsen inderdaad) en die wil mij wel helpen met het maken van een eerste prototype! Ik heb zelf alvast een gebruikt bankframe en rubbers aangeschaft om mee te gaan experimenteren.

Als de toplaag moet ademen, dan moeten de ondermatjes dat natuurlijk ook ;) Net even een eerste testje gedaan met een polyester gaas als ondermatje. Ik heb een MDF malletje lasergesneden met daarin de snij- en rillijnen, om het vouwen en naaien wat makkelijker te maken. Ik heb nu één matje gemaakt als test en ter vervanging van de gescheurde in mijn eend.

Hij past perfect dus volgende week maar aan de slag met dat andere bankframe :D hieronder alvast een paar fotootjes van de matjes:

Het gaasdoek:
Afbeelding

De gebruikte mal:
Afbeelding

Onder de naaimachine, ging best goed:
Afbeelding


En zo ziet het matje er uit :D Alleen nog even de stangetjes er in:
Afbeelding

Oude matje eruit:
Afbeelding

Nieuwe matje er in:
Afbeelding

En ja ik weet dat Burton vergelijkbare matjes heeft, maar deze zijn nog iets meer gaas-achtig (en een stuk goedkoper ;) )

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » vr 13 mei, 2016 07:26

Toen de bekleding van stof van mijn Dyane verpulverde heb ik gewoon nieuwe bekleding gekocht.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 13 mei, 2016 08:31

Dat kan ;) Maar dan zit je weer met dezelfde bekleding, iets dat ik nu juist absoluut niet wil vanwege het comfort... Ik heb het project weer opgepakt vanwege het weer afgelopen weken, meteen weer een jeukerige plakrug

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 15 mei, 2016 16:56

Ok, maar hoe ga je nu verder, nu heb je alleen het deel vervangen waar je toch nooit contact mee maakt? Wat ga je doen met het schuimrubber? En als je geen schuimrubber gebruikt, hoe ga je voorkomen dat de rubbers lekker in je vel gaan schuren? Ik ga dit wel volgen, want is natuurlijk altijd leuk om het resultaat te zien ;)

Suc6

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 15 mei, 2016 17:13

Het lijkt mij wel iets voor de achterbank. Het schuimrubber en de bekleding daarvan zijn compleet vergaan.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » zo 15 mei, 2016 19:00

Ik hoop dat het 3D-gaas wat ik ga gebruiken stevig genoeg is om de rubbers niet te voelen. De ouderwetse bekleding had ook geen schuim en alleen maar gevoerde bekleding, hier heb ik ook nooit de rubbers gevoeld. Mocht het toch te dun zijn dan kan ik een dubbele laag doen (Zoals op Ronalds ligfiets) of een onderlaag van hetzelfde gaasdoek waarvan ik de matjes heb gemaakt, dit is redelijk stevig van zichzelf. Het is nog een work in progress ;)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 16 mei, 2016 12:05

Vergis je niet Rossero, de originele bekleding bestaat uit een laag schuim met daarop de stof of skai gelijmd en doorgestikt. De schuim die ze origineel gebruiken is best wel stevig. De club heeft zelfs nog een laag schuim van 2cm dik daar tussen.

Je kunt ook proberen om het zonder rubbers te doen. Net zoals bij een echte tuinstoel. ;)

Plaats reactie