stuurkolom eruit halen

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
canard-bizar
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 14:16
Locatie: anzegem

stuurkolom eruit halen

Bericht door canard-bizar » za 27 feb, 2016 20:16

Hallo,

iemand enig idee hoe de stuurlolom eruit gaat van een eend?
Onderaan de vooras is ze al los maar aan het dashboard zit ie vast met een beugel met
2 vreemde dingen aan de achterkant...


Alvast bedankt
mvg

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » za 27 feb, 2016 20:47

Die twee vreemde dingen zijn een soort gladde conische moeren, die zitten erop zodat je de boel niet zomaar los kan maken :x

De gemakkelijksteremedie is de hele beugel doorslijpen/zagen/vijlen en er xaarna een nieuwe op te zetten. Ik heb ook wel eens gehoord dat je de moeren met een tang kan loskrijgen, maar gezien de moeilijke hoek is dat en k*!klus

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 28 feb, 2016 08:12

Die U beugel neem ik aan? Die is inderdaad vastgezet met afbreek moeren.
Niks slijpen! zonde! Je krijgt ze altijd los. Met een goeie scherpe waterpomptang.

Maar wat wil je eigenlijk doen?

Die moeren hoeven alleen los als je het contactslot wilt vervangen.

Je kan die stuurpen/buis met stuur gewoon eruit halen.
Zit op twee plekken vast:
1 op het stuurhuis met soort klem
2In het contactslot zit een ring, met imbusjes zit die aan elkaar, die moet je los halen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 28 feb, 2016 16:00

Oh ja, dat was ook de reden dat de boel er toen bij mij af moest, een kapot contactslot. :cry:

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 28 feb, 2016 16:06

van een oud-citroen dealer kreeg ik de tip geen zware sleutelbossen aan je contactsleutel te hangen dit zou de slijtage van het slot bevorderen...
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 28 feb, 2016 17:18

AZL57 schreef:van een oud-citroen dealer kreeg ik de tip geen zware sleutelbossen aan je contactsleutel te hangen dit zou de slijtage van het slot bevorderen...
Dat verhaal kreeg ik laatst ook bij een Seat garage te horen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
canard-bizar
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 14:16
Locatie: anzegem

Bericht door canard-bizar » ma 29 feb, 2016 20:39

Het is gelukt :D ze is eruit.

Het is inderdaad met conische moeren die vrij makkelijk loskomen.
Die beugel is dus nog heel,enkel een metalen stuk waar de moeren in verzonken zitten is wel deels stuk...

De stuurkolom moest er trouwens uit omdat de koets gezandstraald wordt :)

Dat van die zware sleutelbos heb ik idd ook nog gehoord ja....


Bedankt iedereen voor de hulp,
greetz

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 29 feb, 2016 20:43

Pas wel op met het zandstralen van de koets.
Op de meeste plaatsen is het ongeveer zo dik als krantenpapier.
Het is echt dunner dan van de meeste auto's.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » ma 29 feb, 2016 23:24

met stralen breng je door de "wrijving"van het straalmateriaal veel hitte in het metaal met mogelijk de nodige vervorming tot gevolg - er is het een en ander geschreven op dit forum over stralen (o.a. topics over verzinken).
Er zijn diverse materialen waarmee gestraald kan worden - laat je zeer goed informeren vooraf door diverse bedrijven zou ik zeggen om teleurstelling te voorkomen ....
Naast stralen zijn er andere methoden om de lak te verwijderen en roest aan te pakken.
BARE METAL CAR

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » di 1 mar, 2016 00:18


Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 1 mar, 2016 08:42

Echt rap gaat dat niet zeg... En het trekt ook zo je compressor leeg denk ik. Wel handig voor de kleinere hoekjes en gaatjes! Maar dan zou ik de grote goed bereikbare vlakken gewoon met een strip-schijf kaal halen

Gebruikersavatar
canard-bizar
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 14:16
Locatie: anzegem

Bericht door canard-bizar » do 3 mar, 2016 20:23

De koets moet zowiezo volledig ontlakt worden,ik had zitten denken om ze helemaal af te schuren met een P80 tot op de plaat maar dat duurt wel lang en ik heb niet zoveel tijd om eraan te werken,vandaar mijn keuze om ze te laten zandstralen zodat het toch een beetje vooruit gaat.
Ik zou ze ook ineens laten metaliseren.

Tis trouwens voor mijn AK400,ik denk wel dat het laadbakje enzo stevig genoeg is met al die plooien erin....
De platte vlakken zou ik dan idd niet laten doen en gewoon afschuren.


En zo gaat deze topic ineens over iets helemaal anders :D


greetz

Plaats reactie