3-punts gordel achterin

Alles in, over, rond en op de koets.
Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

3-punts gordel achterin

Bericht door Tweepeka » ma 23 mei, 2016 21:57

Heeft iemand een idee of en zoja hoe je in een eend achterin een driepuntsgordel kan maken? Ik ben van plan om een 2cv aan te schaffen maar vind het jammer als mijn 2 kinderen dan nooit mee kunnen rijden. Ze zijn nu 1 en bijna 4 dus moeten allebei nog in een kinderstoel - te bevestigen met een driepuntsgordel.

Iemand wellicht ervaring hiermee?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes,

Tweepeka

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » ma 23 mei, 2016 22:42

Ha, Tweepeka! Je kan ze niet vroeg genoeg kennis laten maken met het eend rijden, goed bezig ;)

Hier is volgens mij al het één en ander over geschreven, het gemakkelijkst is om het forum via google te doorzoeken:

https://www.google.com/webhp?sourceid=c ... s%20gordel

https://www.google.com/webhp?sourceid=c ... +maxi+cosi

Bijvoorbeeld dit topic:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6013

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 24 mei, 2016 11:15

Afbeelding

Afbeelding

zo heb ik het gedaan. die hoek waar de voor gordel aan de bodemplaat/dorpel vastzit, las je aan de koets, en een moer met goede verstevigingsplaat in de wielkast en de andere bevestigings punten zitten er al als je een niet te oude eend hebt. maar goed dit moet wel gelast worden en is dus niet iodeaal als je een nette eend hebt die vers in de lak staat.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 24 mei, 2016 13:44

Ik zat met hetzelfde probleem, kinderen achterin en dan wel met een goede gordel. Eventueel werken heupgordels ook hoor, je zet de kinderstoeltjes vast met de heupgordel en een spanband aan de bovenkant. Ik heb gekozen voor 3 punts gordels, wel van het ouderwetse type, dus zonder oprolautomaat. Gewoon een keer op maat zetten en klaar. Daarvoor heb ik een extra beugel gemaakt/laten maken zodat je een 3e bevestigingspunt krijgt. Met deze beugel hoeft er niet aan de auto te worden gelast, hij zit vast aan de achterste bouten van je koets en aan de beugel die over de tank loopt, onder de bank.

Afbeelding

passen en meten

Afbeelding

Afbeelding

het geheel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt er ook meteen een stevige hoedenplank aan vast maken voor speakers :D

Ik vind het zelf wel een fijn idee dat de kinderen achterin iets beter zijn beschermd door de dikke ijzeren pijpen.

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=122 ... highlight=

eventueel ook te bekijken in mijn topic

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 24 mei, 2016 16:22

Er bestaan ook hele goede stoeltjes die alleen met een heupgordel werken, zijn van Römer.

https://www.bol.com/nl/p/romer-king-plu ... 005400695/
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 964
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » di 24 mei, 2016 20:35

ergens heb ik ook een foto gepost en wat uitleg hoe ik achterin rolgordels (uit een peugeot 205) had gemonteerd.

Uit ervaring kan ik je wel aanraden om dan meteen voor een Dyane te gaan, die zijn achterin een stuk ruimer.

Ik heb met een klein beugeltje ter hoogte van het 3e zijruitje een extra ophangpunt gemaakt. heb ook regelmatig 2 kinderstoelen achterin staan voor de kinderen.

succes!
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 25 mei, 2016 11:00

Hoi Schermer,

Mooi frame!!!
Heb je daar een bouwtekening van oid?

Lijkt mij zeer praktisch en veilig!

BvD!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 25 mei, 2016 11:04

niet dat ik dingen van anderen wil afzeiken maar de achilleshiel van die beugel is denk ik een aanrijding van achter. dan heb je een beugel in je achterhoofd
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

wie kan een diepuntsgordel inbouwen?

Bericht door Tweepeka » za 28 mei, 2016 20:53

Zijn eerdergenoemde constructies apk en verzekering proof? Kan een 2cv garage of een van de leden hier driepuntsgordels achterin realiseren voor mij (in de toekomst want ben ah zoeken naar een 2cv)? Wat zouden de daarmee gemoeide kosten dan ongeveer zijn?

Groeten,

Tweepeka
2cv6 '79 - beige Nevada

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 28 mei, 2016 21:22

Volgens mij hebben 3 puntsgordels achterin nooit RDW goedkeuring gehad in NL?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Toby1dje
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: do 19 apr, 2012 13:02
Locatie: Hengelo (Ov.)

Bericht door Toby1dje » zo 29 mei, 2016 22:03

Apk en verzekering weet ik niet,
Maar weet wel dat DuckService (net over de grens bij A1 Oldenzaal) wel eens driepuntsgordels achterin Eenden heeft geplaats/gelast. Heb toevallig laatst naar de kosten geïnformeerd, is incl. (tweedehands) rolgordels rond de € 150 - 175,- euro.
(vooral omdat het laswerk arbeidsintensief is, want derde punt komt boven 3-de ruitje, wat erg dun plaatwerk is en dus door een tweede persoon van buitenaf constant gekoeld moet worden tegen kromtrekken/bobbelen van het plaatwerk)
2CV6 Club 1986 (was duits) kleur wit
in bezit sinds 03-1999

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 1 jun, 2016 17:46

dyane_maniac schreef:niet dat ik dingen van anderen wil afzeiken maar de achilleshiel van die beugel is denk ik een aanrijding van achter. dan heb je een beugel in je achterhoofd

Het is inderdaad een afweging die ik heb gemaakt, Ik vond zelf aan de koets lassen niet zo fijn, hij is zo mooi gespoten en de koets is niet van erg dik plaat gemaakt, dus lijkt mij niet super stevig. De beugel zit echt wel goed vast aan het chassis en geeft naar mijn idee ook wat stevigheid vanaf de zijkant. Wat betreft aanrijdingen van achter, voordat je bij de beugel bent kom je nog wat ander stevig spul tegen, trekhaak, bumper, lichtbalk van de koets, chassisbalk. Mocht het bij een aanrijding van achter toch gebeuren dat de beugel geraakt word, dan zit deze zo stevig ( naar mijn mening) dat de hele auto erdoor naar voren word geduwd, ipv de beugel in je nek.

En in het ergste geval, in een kop/staart botsing tussen 2 vrachtwagens, sorry dan is het voor de hele eend+inzittenden einde verhaal, beugel met gordels of niet.

@ david, sorry maar geen tekening, het hele ding is "on the fly" gemaakt. Het is in principe niet moeilijk, je maakt een u, waarvan de hoeken iets minder dan 90 graden zijn, die pas je in de auto en dan 2 schoren naar achter maken en 2 platen naar de tankbeugel die onder de bank doorgaan. Een vriend van mij is lasser (ik kan wel een beetje lassen, maar niet echt mooi) en samen waren we er 2 avonden mee bezig. Ik heb nog wel aantekeningen op een plaat board staan die we als ondergrond hebben gebruikt,dus een volgende zal een uurtje minder tijd kosten.

Mocht je hem zelf even willen opmeten of bekijken, over anderhalve week op het zuidoost brabant treffen en eind augustus op het grenstreffen aanwezig.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: wie kan een diepuntsgordel inbouwen?

Bericht door schermer » wo 1 jun, 2016 17:51

Tweepeka schreef:Zijn eerdergenoemde constructies apk en verzekering proof? Kan een 2cv garage of een van de leden hier driepuntsgordels achterin realiseren voor mij (in de toekomst want ben ah zoeken naar een 2cv)? Wat zouden de daarmee gemoeide kosten dan ongeveer zijn?

Groeten,

Tweepeka
Net vorige week apk en dat was geen probleem, voor apk geld, zolang de gordel in goede staat is en los en vast kan is het ok.

Leen apk verkocht vroeger ook een soort kant en klare beugel, maar die heeft ze niet meer. Ik geloof dat dat toch een euro of 200 kostte. Je moet je niet vergissen, 3 punts gordels aan de koets lassen zal iets makkelijker zijn en minder kosten. Maar met een aparte beugel is een lasser daar zo een dagje zoet mee. En in principe elke 2cv garage moet op een of andere manier voor jou een 3 punts gordel achterin kunnen maken

Tweepeka
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mei, 2016 21:21
Locatie: Tilburg

Bericht door Tweepeka » do 2 jun, 2016 21:10

Bedankt voor alle info! Vooral de tip van de eendengarage net over de grens in Duitsland is een goeie maar ik ga ook navraag doen bij de 2cv garage vlak bij mij in de buurt.

Nu nog op zoek naar een eend...

Tweepeka
2cv6 '79 - beige Nevada

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 5 jun, 2016 09:58

Heb nog wel wat chassis staan met kenteken en of geschouwd losse koetsen met of zonder werk las ik je ook die gordel wel achter in. Kleur kan je dan zelf kiezen. Stuur maar een pb wat je kunt/wilt uitgeven wat je evt zelf wilt doen. Alles is mogelijk :)
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Plaats reactie