Alles in, over, rond en op de koets.
-
pmb
- Eenmalige poster
- Berichten: 1
- Lid geworden op: vr 25 dec, 2020 15:42
Bericht
door pmb » za 2 jan, 2021 20:04
Ik denk erover mijn besteleend te laten omkeuren van bedrijfswagen naar personenauto, en dan meteen een achterbank te plaatsen (dus omkeuren als 4-persoons personenauto). Maar hoe pak ik dit aan?
- Er zit nu alleen een voorbank in, dus ik zal een achterbank moeten plaatsen. De beste oplossing lijkt het inkorten van een oude eend-achterbank, of zijn er andere / betere oplossingen?
- De achterbank moet toegankelijk zijn, dus de voorbank/voorstoel(en) moeten denk ik neerklapbaar worden. Ik zag een oplossing waarbij een opklapbare ami achterbank bovenop een eend voorbank-frame is geplaatst. De achterleuning lijkt dan wel een stuk lager te worden, maar de bank kan dan zelfs helemaal neerklappen. Zijn er andere oplossingen?
- Ik ben ook van plan voorin driepunts-gordels te plaatsen. Is dat samen met een achterbank en iets neerklapbaars voorin genoeg voor omkeuring naar 4-persoons door de RDW?
-
Canard Celeste
- Beginner
- Berichten: 32
- Lid geworden op: do 27 mei, 2021 19:18
Bericht
door Canard Celeste » za 12 jun, 2021 15:52
Mijn vader had vroeger een bestel met achterbank op grijs kenteken. Vlak erna mocht dat niet meer. Mijn vader is nog wel eens aangehouden door een douanier die er vanuit ging dat het allemaal niet mocht. Maar met zijn afgifte datum dus wel.
Ik weet eigenlijk niet of dat nu nog kan allemaal. Heb je niks aan sorry
... Maar die bank stond er bij ons in een wij moesten over de voorstoelen klimmen.
(°\=/°) 2cv6 1986
-
AZL57
- Addicted user
- Berichten: 5122
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » za 12 jun, 2021 18:05
De originele azu achterbank is ook een smallere versie van de normale achterbank.
diverse Citroens, wat anders.
-
hobbes
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Bericht
door hobbes » za 12 jun, 2021 21:41
Als je hem kan vinden zou ik een klapbank van een dyane er in zetten. Misschien moet je die iets aanpassen maar dat hoeft niet zo'n probleem te zijn. Monteer je dan ook aan beide kanten een raampje? Als je dan toch bezig bent zou ik er ook meteen rolgordels in zetten
met eendige groeten,
-
backfire
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
-
Contacteer:
Bericht
door backfire » za 12 jun, 2021 22:43
Hoe zit het dan met de originele gordel bevestiging van de achterbank? Zit die er nog wel in?
-
AZL57
- Addicted user
- Berichten: 5122
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » zo 13 jun, 2021 19:35
Natuurlijk niet, een azu heeft geen achtergordels...
diverse Citroens, wat anders.
-
backfire
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
-
Contacteer:
Bericht
door backfire » zo 13 jun, 2021 21:48
Dan ga je hem in nederland ook niet door de keuring krijgen. Je kan niet zomaar wat gordels er in monteren. Er zijn verstevigingen bedacht door de fabrikant voor de juiste werking van een gordel. Ook een achterbank heeft een versteviging onder de 2cv om te zorgen dat deze op zijn plek blijft bij een aanrijding. Zomaar iets monteren creëer je gewoon een moord wapen.
-
Thijs
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Bericht
door Thijs » zo 13 jun, 2021 22:04
Gewoon een achterbank deugdelijk monteren en op naar de RDW.
Gordels achter zijn op basis van het bouwjaar niet verplicht.
-
AZL57
- Addicted user
- Berichten: 5122
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » ma 14 jun, 2021 11:58
Ik heb destijds in mijn 2cv van 57 gordels moeten zetten van de RDW. Er bestaat ergens een tekening van citroen nederland hoe die te bevestigen zonder originele punten. Dat ging met dubbele platen dik staal onder de vloer en de middenpunten werd en aan de chassisranden gekoppeld. Zal eens zoeken of ik die tekening nog kan vinden.
diverse Citroens, wat anders.
-
Thijs
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Bericht
door Thijs » ma 14 jun, 2021 12:10
Ze verzinnen bij elke vestiging van de RDW hun eigen regels.
Die gordels zijn helemaal niet verplicht bij deze bouwjaren.
-
erictej
- Regelmatige poster
- Berichten: 317
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
- Locatie: Beuningen
-
Contacteer:
Bericht
door erictej » ma 14 jun, 2021 15:30
bij mijn azu van 57 hebben ze daar ook helemaal niks van gezegd.is ook niet verplicht
Citroen jumpy 2010
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62
-
Menno.2cv
- Gebruiker
- Berichten: 64
- Lid geworden op: do 21 jun, 2018 15:53
- Locatie: 033
Bericht
door Menno.2cv » ma 14 jun, 2021 15:46
Geen gordelverplichting alles ouder van voor bouwjaar 1-1-1971 …
Achterin pas verplicht na bouwjaar 31-12-1989.
Citroën 2CV6 Spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
-
Thijs
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Bericht
door Thijs » ma 14 jun, 2021 15:56
Voor bedrijfswagens gelden zelfs nog latere data. Dus met grijs kenteken kan het nog anders zijn.
-
Sjaak S.
- Gebruiker
- Berichten: 85
- Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
- Locatie: Den Helder
Bericht
door Sjaak S. » ma 14 jun, 2021 16:19
Ik heb hetzelfde gedaan in 2010 als wat jij nu van plan bent: het omkeuren door de RDW van bedrijfsauto naar personenauto.
Ik heb toen één stoel achterin gemaakt, die dus via de achterdeur bereikbaar is: 't is wat kruipen, maar goed te doen, ook voor volwassenen. Als je een bank achterin wilt hebben dan zul je een opklapbare stoel voorin moeten hebben.
Het moet via de RDW, want in een bedrijfswagen mogen geen passagiers achterin zitten (verzekering!!).
Je krijgt dan ook een nieuw nummerbord met modern nummer! De APK keuringen blijven gebeuren volgens de normen die golden in de tijd van de eerste uitgifte van het kenteken. Er is dus ook geen gordel achterin nodig! De stoel wordt wel gekeurd op degelijkheid, ik heb destijds een achterbank van een eend gehalveerd tot een stoel, en netjes bevestigd op de bodem: dat was goed (ik denk dat dat al gauw goed is, zolang het maar geen omgekeerd bierkratje is waar je op moet zitten). Later heb ik zelf gordels gemonteerd op zelf-bedachte wijze: nooit commentaar op gehad.
my other car is......... ook een eend.
-
Milena
- Eenmalige poster
- Berichten: 1
- Lid geworden op: di 19 nov, 2024 22:07
Bericht
door Milena » di 19 nov, 2024 22:24
Wij hadden vroeger (ongeveer van 1970 tot 1980) een bestel-eend. Oorspronkelijk was die zonder achterbank, maar er kon een bankje in geplaatst worden. Ik wil zo graag weten hoe dat gebeurde. Als ik het mij goed herinner, werd er een rechthoekig gat in de bodem van de auto gemaakt, waarin dan een soort klauwplaatsleutel werd gestoken, die aan de onderkant van de bank vastzat, en die dan haaks werd omgedraaid. Kan iemand dat bevestigen dan wel aanvullen of corrigeren? Verder herinner ik me dat er ook apart achter-raampjes in de auto moesten worden gemaakt, omdat die er standaard niet in zaten. Klopt dat?