maxi cosi in eend/dyane

Alles in, over, rond en op de koets.
thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 29 dec, 2008 16:25

maakt een zekere eendenboer in gouda niet een rekje dat je achter de achterbank kunt bevestigen zodat je volgens de regels een kinderzitje kunt bevestigen? weet t bijna zeker.

pm anders maar ff voor wie ik bedoel ;) groetjes!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 29 dec, 2008 16:50

dat is geen rekje maar een REK. de achterbank moet demontabel blijven (om flink wat zooi in te kunnen stouwen) vraag me bovendien af of dat mag van de politie. het is immers geen officiele veiligheidsgordel. bovendien is dat geloof ik weer gelijk een 4puntsgordel (en volgens mij al eerder in dit topic besproken/genoemd)

Het probleem is dat ik 1000 manieren weet om zo'n stoeltje stevig en veilig in een eend te krijgen (veelal sterker/steviger dan met een gordel) maar dat dit officieel niet mag. dus ik wil m officieel vast hebben (met heupgordel) en dan vervolgens nog vastsjorren met een spanband.

regelgeving....
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 29 dec, 2008 22:45

hierbij nog even de mail die ik van celeste kreeg:


Hoi Douwe,

Ja inderdaad! Ik heb toen diverse instanties gevraagd (politie, consument en veiligheid, anwb (test autostoeltjes), autostoeltjesfabrikanten, vvn, consumentenbond en weetikveel), en samengevat kwam het hierop neer:

Koop een stoeltje dat met een tweepuntsgordel MAG worden vastgezet (van de fabrikant, staat in de gebruiksaanwijzing).


Hoewel je elk autostoeltje zo vast als een huis in je auto kunt krijgen (lassen, spanbanden) heb je er in geval van ongeluk niets aan (afgezien van het zo heel mogelijk houden van je kind), de verzekering kijkt alleen naar of je de regels hebt opgevolgd. Toen ik een autostoeltje nodig had, bleken net de stoeltjes die met tweepuntsgordel vast mochten niet meer in de handel te zijn, alles was driepunts. Het was me opgevallen dat de maxi cosi priori toen in de winkel nog net zo was als een versie eerder waar wel in de gebruiksaanwijzing stond dat hij zowel met twee- als met driepuntsgordel mocht worden vastgezet. De anwb bevestigde dat het stoeltje zelf niet was gewijzigd, de tweepuntsgordel bevestiging was verdwenen uit de gebruiksaanwijzing omdat het stoeltje dan in een veiligere klasse zou komen wat goed was voor maxi cosi. (maxi cosi zelf liet niets van zich horen). Veilig verkeer Nederland en de politie vertelden dat in geval van een ongeluk de verzekeraar etc. kijkt naar of een kind/stoeltje deugdelijk bevestigd was in de auto, ofwel volgens instructies van de fabrikant.

Het is dus beter om een oud stoeltje te nemen dat nog wel de tweepunts gordel bevestiging in de gebruiksaanwijzing heeft staan, dan en nieuw waarin dat niet staat. Wel is het zo dat tweedehands stoeltjes worden afgeraden ivm veroudering van kunststof (zonlicht), slijtage en onduidelijk historie (betrokkenheid bij ongeval), maar als je een goed tweedehands/oud stoeltje kunt vinden is dat dus de beste keus. Het is een beetje schipperen tussen veiligheid van je kind (kind moet goed en veilig vast zitten dus liever zo nieuw mogelijk stoeltje) en regelgeving (verzekeringsgezeik), die keus moet je zelf maken. Nu moet ik zeggen dat dit alweer ruim twee jaar geleden is en ik niet zeker weet of er inmiddels nog iets is veranderd, elk stoeltje heeft een E code en de oudere codes zijn niet meer toegestaan, er komt dus een moment waarop we een probleem hebben... Gelukkig komen ongelukken toch weinig voor dus hopelijk maken we dat niet mee.

In ieder geval zitten mijn kinderen (nu allebei zelfs) in tweedehands maxi cosi priori’s en romer kings (toch de wat betere autostoeltjes, je moet wat, model is vrij recent), van marktplaats. Let wel op waar de gesp van je heupgordel in je auto zit; de romer king heeft een spansysteem waarmee hij zo vast als een huis in je auto zit, maar als de gesp van je gordel precies in de weg zit past het dus niet (probleempje in de ami bij ons ;-))



Hopelijk heb je hier wat aan.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 31 dec, 2008 10:05

en dan hier mijn vraag en antwoord en wedervraag en daar weer het antwoord op van maxicosi.

Op 29-12-2008 heeft u ons het volgende gestuurd:

geachte heer/mevrouw, ik heb een vraag over de priori. vroeger was de priori ook geschikt om te gebruiken in combinatie met een heupgordel. tegenwoordig niet meer (hoewel volgens de anwb de stoel zelf niet is veranderd alleen de handleiding). in mijn auto heb ik enkel heupgordels (ook voorin) helaas ontkom ik er niet aan een tweedehands stoeltje te kopen? mijn vraag is echter, vanaf welke datum is deze verandering doorgevoerd? en waaraan kan ik een dergelijk stoeltje herkennen? een verklaring dat de priori niet gewijzigd is (zoals de anwb aangeeft) zodat ik wel een nieuw stoeltje zou kunnen gebruiken of een andere oplossing is zeer welkom. ik hoop dat u mij hier verder mee kunt helpen. mvrgr, douwe plukkel

Geachte heer Plukkel,

Allereerst bedankt voor uw reactie.

Een 3-punts gordel is veiliger en daarom is het aan te raden eerder een 3-punts gordel te installeren dan op zoek te gaan naar een ouder autozitje, die lagere veiligheid biedt - met heupgordel kan zitje roteren, waardoor hoofd en bovenlichaampje verder naar voren komt met een verhoogde kans heeft op verwondingen (bv aanraking met voorstoel/dashboard).

Met de nieuwe Europeese regelgeving ECE R44/04 is de Priori XP en Priori SPS alleen wettelijk toegestaan met een 3-puntsgordel. Deze regeling garandeert een verhoogd veiligheidsniveau. Dat is ook de reden dat we adviseren een autostoeltje te gebruiken die voldoet aan de huidige normen.

Ik kan u melden dat er wel degelijk wijzigingen in de Maxi-Cosi Priori autostoelen zijn doorgevoerd.
Het autostoeltje waar u over spreekt is de 1e Maxi-Cosi Priori, de opvolgers van de Maxi Cosi Priori zijn de Maxi-Cosi Priori SPS en de Maxi-Cosi Priori XP en de Priorifix. (deze zijn nu nog steeds nieuw aan te kopen).
Belangrijkste optimalisaties die in de Priori opvolgstoelen zijn doorgevoerd zijn o.a. installatie wijze autostoeltje in auto, optimale bescherming tegen zijdelingse botsingen d.m.v. het “Side Protection System en het gordelsysteeem in het autostoeltje zelf.

Tevens wil ik u erop attent maken dat het wordt afgeraden veiligheidsautozitjes langer dan 5 à 6 jaar na de aankoopdatum te gebruiken. Door een langzame veroudering van de kunststof (o.a. door zonlicht) kunnen de eigenschappen van het product onmerkbaar veranderen en achteruit gaan. Dit kan gevolgen hebben voor de veiligheid.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,


Namens het Maxi-Cosi team




Op 30-12-2008 heeft u ons het volgende gestuurd:

hallo, ten eerste dank voor het antwoord. ik snap dat montage met 3puntsgordel beter en veiliger is alsook een nieuwe(r) stoeltje veiliger is dan een oude. het is in mijn auto (oldtimer) echter niet mogelijk een 3puntsgordel te installeren. vandaar mijn vraag, waar ik eerlijk gezegd nog niet helemaal een helder antwoord op heb. mag ik stellen dat de priori (dus niet de xp of sps) met heupgordel te bevestigen is? het probleem is dat ik met een stoeltje die ik officieel niet met heupgordel mag bevestigen in overtreding ben. ik heb de priori bekeken en die kan ik naar mijn mening goed vastzetten in mijn auto met een heupgordel alleen moet zo'n stoeltje dan wel officieel met heupgordel te bevestigen zijn! ik snap dat het allemaal veiliger en beter kan. het veiligste is natuurlijk een kind nooit in de auto te vervoeren want een kans op een ongeluk is er natuurlijk altijd. maar dat is niet mijn keuze (hoewel ik weinig kilometers maak want de artis is sneller met de tram). maar voor die enkele keer dat ik met de auto ga zou ik graag een goed en degelijk stoeltje willen gebruiken (en in mijn opinie maakt maxicosi goede degelijke stoeltjes) maar de enige optie is heupgordel bevestiging als officiele bevestiging. ik snap dat maxicosi dit niet zal adviseren en dat is goed, maar in dit geval vraag ik alleen hoe een type priori te herkennen die nog officieel met heupgordel mag. met vriendelijke groet, douwe plukkel

Beste meneer Plukkel,

Bedankt voor uw mail.

Op het autozitje is een wit-oranje ECE sticker aangebracht (achterkant of onderkant). Hierop staan diverse nummers. Het nummer met 4 cijfers, op het witte deel, geeft de productietijd van het autozitje aan; de eerste 2 nummers zijn het weeknummer, de laatste twee nummers zijn het productiejaar

Op het oranje gedeelte van de sticker staat aan welke wettelijke norm het autozitje voldoet. De huidige norm is ECE R44-04. De oude norm was ECE R44-03. De verplichte 3-punts gordel is toegevoegd per de norm van ECE R44-04.


Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,


Namens het Maxi-Cosi team
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 31 dec, 2008 10:43

hmm k vind t redelijk summier, maar begrijp dat als een zitje aan de vorige ECE-norm voldoet, dat je hem dan officieel met tweepuntsgordel mag bevestigen?

wel mooi dat je toch nog antwoord heb gekregen ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 31 dec, 2008 11:31

thomaaas schreef:hmm k vind t redelijk summier, maar begrijp dat als een zitje aan de vorige ECE-norm voldoet, dat je hem dan officieel met tweepuntsgordel mag bevestigen?
dat maak ik er uit op ja. (en dat ze je het liefst een nieuw verkopen :wink:

maar ik ben serieus bang dat je over een paar jaar dus echt je kind niet mee mag nemen in de eend. tenminste, 1 zal dan nog kunnen op de voorbank, maar 2 gaat dan al niet lukken.
thomaaas schreef:wel mooi dat je toch nog antwoord heb gekregen ;)
uiteindelijk wel ja :roll:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 31 dec, 2008 12:56

Driepunts gordel maken is niet zo moelijk lijkt mij. En hoe zit het eigenlijk met een isofix bevestiging, dat is toch ook gewoon een snelsluiter onderaan? Constructie op de tankbeugel lijkt mij dan wel mogelijk.

PS hoe neemt men kinderen mee in een auto van voor 1970 waar helemaal geen gordels inzitten?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 31 dec, 2008 13:17

backfire schreef:Driepunts gordel maken is niet zo moelijk lijkt mij.
nee, is het ook niet. maar officieel mag het niet!
backfire schreef:En hoe zit het eigenlijk met een isofix bevestiging, dat is toch ook gewoon een snelsluiter onderaan? Constructie op de tankbeugel lijkt mij dan wel mogelijk.
was ook mijn eerste gedachte, maar hier geldt hetzelfde voor: mag officieel niet! isofix stoeltjes mogen alleen in auto's waar dit voor is goedgekeurd.
backfire schreef:PS hoe neemt men kinderen mee in een auto van voor 1970 waar helemaal geen gordels inzitten?
ondanks uitzonderingen voor auto's zonder gordels mogen kinderen onder de drie jaar NIET zonder gordel vervoerd worden.

EDIT: lees net dat ze onder de 3 jaar wel zonder gordel in de taxi mogen. als je ergens je leven niet zeker bent is het wel in een taxi... maar goed

zie:

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-an ... plicht.pdf

edit: deze link werkt niet meer. dit is een vergelijkbare site:

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... ochure.pdf
Laatst gewijzigd door dyane_maniac op di 23 okt, 2012 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
Locatie: Houten

Bericht door wieltje1 » do 1 jan, 2009 19:44

De wet blijft raar, want volgens de wet mag je kinderen ouder dan 3 jaar wel vervoeren in een auto zonder gordels, MAAR is het dan ineens veilig geworden om je kind zonder gordels te vervoeren.
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
Locatie: Houten

Bericht door wieltje1 » do 1 jan, 2009 19:46

Ik heb wel eens gehoord dat ze in duitsland drie punts gordels hebben achterin de eend, gezien of gevonden nog nooit.
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 1 jan, 2009 20:31

wieltje1 schreef:De wet blijft raar, want volgens de wet mag je kinderen ouder dan 3 jaar wel vervoeren in een auto zonder gordels, MAAR is het dan ineens veilig geworden om je kind zonder gordels te vervoeren.
nee, maar het helpt dat ze dan zelf kunnen zitten :wink:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 1 jan, 2009 23:20

Ach het is allemaal zo krom als de pest, want als ik mijn neefje van 12 maanden een helm op zijn koppie prop en zorg dat deze vast zit, mag ik hem gewoon meenemen op de motor, zonder enige beperking.

En voorin heb je een drie punts gordel dus daar kan het wel, alleen beperkt tot 1 kind dan.

Ik moest trouwens wel lachen om de uitleg van de ANWB, kinderen onder de drie mogen zonder autogordel niet wordem vervoerd. Dus als je nog wat gordels nodig hebt, ik heb er nog wel 1 liggen, die kun je dan in zijn maxi cosi leggen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 1 jan, 2009 23:22

dyane_maniac schreef:
wieltje1 schreef:De wet blijft raar, want volgens de wet mag je kinderen ouder dan 3 jaar wel vervoeren in een auto zonder gordels, MAAR is het dan ineens veilig geworden om je kind zonder gordels te vervoeren.
nee, maar het helpt dat ze dan zelf kunnen zitten :wink:
Ja ok, maar als mam met de kleine op de achterbank zit met de kleine in haar handen dan mag het nog steeds niet. Ook al kan de kleine nu niet omvallen omdat zijn pa of ma hem vast heeft. (er van uitgaande dat je achter geen gordels hebt)

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » zo 4 jan, 2009 00:30

Je wordt nog MC/Eend expert zo. Zou de forumleiding daar een nickname voor hebben die bij je avatar komt? :lol:
Ik heb inmiddels mijn kleine die al groot wordt in de opvolger van de MC Priori, de Tobi of hoe heet dat geval. Aatrekkelijke aanbieding bij Prenatal waar ik toevallig was voor een ander dingetje. Dus maar gekocht. Wel de driepuntsgordel van de 240. Vindt ze leuk, ze kan goed mee kijken waar we naar toe gaan. Maar voor de eend ook hier nog geen oplossing.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 4 jan, 2009 01:27

Hanzzl schreef:Je wordt nog MC/Eend expert zo. Zou de forumleiding daar een nickname voor hebben die bij je avatar komt? :lol:
:D

ik ga de 10 de een 2dehands priori ophalen (weet nog niet zeker of die officieel mag ja/nee, maar heb besloten me daar nix van aan te trekken, ze stikken dr maar in) met een lekker retro printje voor in de eend:

Afbeelding

heb ook al heupgordels met oprol mechanisme gekocht. die moeten mn ouders alleen nog even ophalen.

balen, kwam er bij de eend achter dat ik bij de vorige restauratie (toen er nog geen kindje op komst was) het binnenscherm gerepareerd heb met een stuk staal en niet met zo'n officieel reparatiestuk. op zich nix mis mee, maar nu heb ik dus geen gordel aansluiting! muf! :roll:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie