problemen na plaatsen 123

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
grijzecharleston
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: za 16 apr, 2016 21:27

problemen na plaatsen 123

Bericht door grijzecharleston » za 16 apr, 2016 21:38

Hallo iedereen,

Ik heb net een nieuwe 123 geplaatst en gelijk ook de bougies bougiekabels en bobine mee vervangen. Startproblemen zijn er niet meer maar helaas heb ik er andere problemen voor in de plaats gekregen. Koude start en stationair draaien gaat prima, ook rustig rijden gaat goed. Als ik vol op de gas ga of bruusk accelereer sputtert de motor en lijkt het alsof het vermogen wegvalt. Een ander probleem is dat bij het (af)remmen voor een kruispunt of rotonde de motor stilvalt. De bougies zien er wat zwart uit (koolstof). Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Voor alle duidelijkheid, deze problemen heb ik nooit eerder gehad, pas opgemerkt na de installatie van de 123. De bobine is een dyna bobine, de bougies zijn NGK BP6HS.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » za 16 apr, 2016 22:18

Liep hij met punten wel goed?

Uitvallen kan een losse stationairsproeier zijn.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 17 apr, 2016 08:23

vervuilde carburateur?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 17 apr, 2016 09:15

Ik heb laatst ook bij een Eend die prima liep en reed met contactpunten een 123 ingebouwd, en naderhand moest ik ook de Co en het stationair toerental opnieuw afstellen.
Blijkbaar loopt de motor met 123 veel efficiënter en moet de carburateur daar op worden aangepast :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

grijzecharleston
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: za 16 apr, 2016 21:27

Bericht door grijzecharleston » zo 17 apr, 2016 14:00

Bedankt alvast voor de reacties. Hiervoor zat er een DG-NITION in en de motor heeft altijd prima zijn werk gedaan. (ongeveer een jaar of 8)

Afgaande op jullie reacties moet ik het dus in de carburator gaan zoeken. Hoe begin ik hier best aan? Buiten het afstellen van de vlotters heb ik nog nooit aan de carburator geprutst.

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Bericht door inde2cv » ma 15 aug, 2016 20:54

Ik heb net 123 ontsteking geplaatst en een nieuwe spanningsmeter. Als ik een tijdje boven de 80 aan het rijden ben, dan neemt het vermogen opeens af en valt ie terug. Als ik dan afrem en terug schakel naar 3, dan kan ik weer door naar de 80+... Ik lees hierboven dat het met de carburateur te maken heeft?... Wat moet ik anders stellen?
Acadiane 1983
Dyane 1982
Mehari 1978

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » ma 15 aug, 2016 21:23

Ik had een soort gelijk probleem. Bij mij kwam dit echter wel zonder enige aanleiding. Ik had dus niets vervangen. Na enig onderzoek bleek de compressie te zijn verdwenen in de motor. Ik heb dit zeer professioneel getest door simpel weg de motor handmatig rond te draaien. Dit ging zeer gemakkelijk met een hand zonder echt kracht te zetten. Een proberen waard zou ik zeggen.

Succes met het vinden naar de oplossing mocht het dat niet zijn.

P.S. Ik heb de motor vervangen door een tweedehands motor als oplossing.
2cv special 1986

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Bericht door inde2cv » di 16 aug, 2016 11:53

Zo... dat lijkt me wel een heel grote ingreep... niet dat het niet te doen is, maar deze motor heeft nog geen 60000 km gelopen en heeft tot het inzetten van de 123 ontsteking nooit problemen gehad.
Acadiane 1983
Dyane 1982
Mehari 1978

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » wo 17 aug, 2016 01:01

inde2cv schreef:Zo... dat lijkt me wel een heel grote ingreep... niet dat het niet te doen is, maar deze motor heeft nog geen 60000 km gelopen en heeft tot het inzetten van de 123 ontsteking nooit problemen gehad.
Dat was het zeker. Ik denk dan ook wel dat mijn geval een beetje uitzonderlijk was. Mijn motor had daarentegen ook nog maar 89000 km gelopen wat ook niet denderend veel is. Ik heb mijn motor trouwen ook vervangen omdat ik te weinig verstand ervan heb om de daadwerkelijke oorzaak te kunnen vinden. Ik wilde eigenlijk gewoon even zeggen dat de compressie ook de oorzaak kon zijn :wink: (Ik had daarvoor trouwens ook nooit problemen met mijn motor. Zelfs bij zeer strenge winters na een nachtje buiten staan starte hij altijd direct en kon ik meteen vlot wegrijden. Had dit probleem ook nooit zien aankomen :roll:
2cv special 1986

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Bericht door inde2cv » wo 17 aug, 2016 20:16

Ik heb inmiddels een hoop tips binnen gekregen. Het gekke is wel, dat elk persoon weer met een andere oplossing komt. Zo heb ik nu als controle punten o.a. mee gekregen:
Vlotterniveau?, verstopte pomp?, spanningsregelaar defect? Bougies goed? Kabels goed? Bobine goed? Afstellen CO2 enz...

Omdat het aansluiten van een andere bobine het meest makkelijke is, ben ik daar mee begonnen en heb bij stationair lopen de stelschroef van de carburateur wat los gedraaid. Hij is tot nu niet weer in vermogen afgenomen tijdens het rijden, maar ik ben toch niet helemaal tevreden over hoe die nu loopt, dus ik pruts nog even lekker verder.
Acadiane 1983
Dyane 1982
Mehari 1978

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 410
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » do 18 aug, 2016 20:30

Heb je je oude bougie + kabels al eens teruggeplaatst.
Aanpassingen van je ontsteking kan geen invloed hebben op je carburateur.
Een donkere bougie wijst op een slechte verbranding...slechte ontsteking.....mss een defecte bougie of kabel??
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

bonkelaar
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 3 aug, 2015 19:36
Locatie: Laren

Bericht door bonkelaar » do 18 aug, 2016 23:22

Hallo,

Ik zag dat je bougies BP6HS van NGK zijn. In onze 602 cc van '88 heb ik ook BP type NGK's gehad, ik meen BP7HS, met een standaard 123 ontsteking.
In de catalogus van Burton staan B7HS vermeld en deze heb ik na 25.000 km op de BP7Hs gereden te hebben, gemonteerd.
Het viel meteen op dat de motor stabieler en ronder stationair liep dan op de BP's.
Als je de bougies vergelijkt dan hebben de BP7 de middenelectrode dieper liggen dan de B7HS. Ik heb ervaren dat de B7HS geschikter is in onze motor dan de BP7.
Ik kan niet nagaan wat de diepte van de electrode voor een effect heeft maar ik merkte een duidelijk verschil. Als je dan ook nog een 6 hebt i.p.v. de aanbevolen 7 in het typenummer dan kan wezen dat de warmtegraad net niet fijn is (al liggen de verschillen bij moderne bougies niet meer zo ver uit elkaar). Dan kan daar je donkere bougie vandaan komen...
Kijk ook of de afstelling van je 123 kloppend is met 6 mm stift en het net aan-uit gaan van de instel-led op het huis. Ik kon het tijdstip daarna ook controleren met mijn stroboscoop, kwam prima uit.

Hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring.

Groet Jos.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 19 aug, 2016 12:01

Eigenlijk is het vrij simpel. Als je bougies zwart zijn dan is het mengsel niet goed, dus iets met de carburateur.
Misschien is het type bougie ook nog van belang.
Valse lucht onder de voet van de carburateur kan ook nog.

Jan2cvservice
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
Locatie: Zwiggelte

Bericht door Jan2cvservice » vr 19 aug, 2016 12:25

Carburateur vervuild / versleten.

Kans dat bij het verdraaien van de co schroef vuil is losgekomen.
Blij dat ik eend.

Plaats reactie