Bobine

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Grijze GHYS
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 08:49
Locatie: Hellenthal (D)

Bobine

Bericht door Grijze GHYS » za 3 sep, 2016 14:20

Met dank aan andere 2cv heb ik vorig weekend onderweg mijn bobine vervangen voor een geleende. Mijn 2cv reed meteen weer heerlijk. Dus zondag zelf een nieuwe gekocht.

Afgelopen woensdag gemonteerd en een rit gemaakt. Start bij koude motor ging goed. Na ongeveer 65 km de 2cv geparkeerd en een uurtje later weer gestart. Nog ongeveer 10 km gereden en weer ruim een uur geparkeerd. De bobine verhindert sinds die twee keer elke start. Oude bobine werkt goed bij koude motor, maar wordt na 50 a 60 km te heet.

Wat kan het probleem met de nieuwe bobine zijn?

En dan meteen vraag twee bij de bobine zitten twee kunststof steunen, beiden zijn exact hetzelfde, terwijl ik een linkse en rechtse steun zou verwachten. Met twee exact dezelfde komen de boutgaatjes niet overeen.
Heeft de leverancier zich vergist of wordt dat nu eenmaal zo gemaakt?

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 3 sep, 2016 18:59

Zoals je op dit forum de laatste tijd vaker hebt kunnen lezen is de kwaliteit van nieuwe bobines bedroevend slecht .
Ga er maar vanuit dat die nieuwe bobine de geest heeft gegeven.
Dus ruilen tegen een andere, of gewoon weg smijten.
Die kunststof steunen die bij de nieuwe bobines geleverd worden kloppen vaak niet, dan heb je twee dezelfde, in plaats van een linker en een rechter.
Ik zou de oude steuntjes weer gebruiken.


Kijk hier ook eens i.v.m. die bobine :
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=927 ... &start=180

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 4 sep, 2016 07:58

De bobine is zo'n beetje het meest gehate onderdeel van de 2CV, omdat zelfs nieuwe bobines het vaak snel begeven. Toch kan je er wel wat aan doen.

Als de puntjes te krap staan loopt er relatief te lang stroom door de bobine en wordt hij te heet. De kans dat hij dan kapot gaat is dan groot.

De oplossing ligt voor de hand. Installeer een 123 ontsteking en er wordt altijd stroom even lang door de bobine gestuurd, zodat deze nooit meer te heet wordt. Puntjes afstellen is er ook niet meer bij.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Grijze GHYS
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 08:49
Locatie: Hellenthal (D)

Bericht door Grijze GHYS » zo 4 sep, 2016 08:20

Dank voor de reacties. Wordt er niet veel vrolijker van, maar kan er wel iets mee. De 123 komt er in.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 4 sep, 2016 08:52

Koop dan meteen een dyna bobine.
Kost wat, heb je nooit meer problemen.

Ik heb ook slechte ervaring met de originele bobines icm 123 ontsteking.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » zo 4 sep, 2016 10:17

Deze bijvoorbeeld?
Geen ervaring mee maar ben wel in de markt voor een Dyna.

http://www.lepatron.nl/catalog/product_ ... fe335a439c

Vergeet dan niet een beugel mee te bestellen
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 4 sep, 2016 10:36

Ja, die.

Nooit meer warme-start problemen.
Op de sardinie-verhuur eenden ook dyna bobine en 123. Probleemloos.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
toon beekers
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Bericht door toon beekers » zo 4 sep, 2016 13:16

Dyna bobine met 123 nog nooit geen probleem gehad. Bestel dat wel de set met kabels en bijbehorende bougies ben je er lang vanaf. Ik heb deze combinatie nu ook met 123 tune leuk en nog met startonderbreker ook.
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 4 sep, 2016 13:26

Er zijn ook diverse motor-onderdelen leveranciers die deze bobine verkopen.
Ik heb een setje van twee gekocht en daar zaten zelfs bougie doppen bij

Een beugel kun je heel eenvoudig zelf maken van een stukje (aluminium) hoekprofiel.
Als je dan de gaatjes overneemt van de originele beugel dan hoef je zelfs geen aanpassingen te doen en kan het altijd weer terug naar origineel.
(maar dat wil je echt niet meer)

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » zo 4 sep, 2016 21:12

Iemand een leverancier van zo'n dyna bobine tegen leuke prijs? Mag per PB. En 5 ohm voor puntjes? Kabels en bougies ook vervangen of kunnen oude behouden blijven?
Citroén rolls better than a Rolls!

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 5 sep, 2016 07:35

Hou er wel rekening mee dat met een 123 de ventilator er niet meer van af gaat. Je loopt dan het risico dat je de radiator minder goed schoonmaakt wordt waardoor de kans ontstaat dat de olie minder goed gekoeld wordt.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 5 sep, 2016 12:11

Deze snap ik niet..
Kulio schreef:Hou er wel rekening mee dat met een 123 de ventilator er niet meer van af gaat. Je loopt dan het risico dat je de radiator minder goed schoonmaakt wordt waardoor de kans ontstaat dat de olie minder goed gekoeld wordt.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 5 sep, 2016 16:12

Ik denk dat Kulio bedoelt dat wanneer je een 123 hebt je de ventilator nooit meer los hoeft te halen..
Hierdoor kun je je oliekoeler ook niet meer schoonmaken..

Kortom als je een 123 hebt dan:
- je hebt schijnbaar geen slijtage meer krijgt van je dynamoriem;
- je kunt je oliekoeler niet meer vanaf de achterzijde doorblazen;
- breekt je poelie niet meer zodat je deze dient te demonteren/vervangen.

nu heb ik zelf een 123 op mn auto's en heb alledrie van bovenstaande zaken wel gehad/kunnen uitvoeren..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 5 sep, 2016 18:07

Tom Duckpower schreef: - breekt je poelie niet meer zodat je deze dient te demonteren/vervangen.
Tom, er zijn ook mensen die de poelie gewoon heel houden. :lol:
Schultenbräu das ist mein Bier !

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 5 sep, 2016 21:24

Ik snapte hem ook even niet.
Met punten kan je ook prima rijden en tijden niet bij oliekoeler komen

@ LPGo had je een PBtje gestuurd maar weet niet of die aangekomen is. Doe anders even PBtje.
Citroén rolls better than a Rolls!

Plaats reactie