Geen vonk

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Spoelsma
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 23 nov, 2016 18:14

Geen vonk

Bericht door Spoelsma » wo 23 nov, 2016 19:04

Hallo allemaal

Ik heb een 2cv6 special uit 1981 maar ik zit mett het volgende probleem:
De bougies vonken niet.
De bobine heb ik laten testen en werkt nog prima.
Er zit een electrische ontsteking op die krijgt vanaf het contactslot zijn + en zit ook goed aangesloten op de bobine, de - van de electrische ontsteking maakt ook zijn verbinding met de massa van de auto als 1 van de zuigers op de juiste stand staat.
Ook krijg ik dat 12v op de ingang van de bobine maar nog steeds geen vonk!

Wie kan mijn helpen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 23 nov, 2016 20:11

zijn je bougiekabels en bougies ok? Moet de ontsteking niet net geen contact maken als de zuigers op het ontstekings tijdstip staan? Wat voor merk ontsteking heb je?
diverse Citroens, wat anders.

Spoelsma
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 23 nov, 2016 18:14

Bericht door Spoelsma » wo 23 nov, 2016 21:07

Er zitten nieuwe kabels op en nieuwe bougies.
Het is een 123 ontsteking. Als ik over de - meet van de ontsteking en de massa dan meet ik ongeveer 500 ohm als hij op het ontstekingspunt staat. Klopt dat?
2cv6 special 1981

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 24 nov, 2016 07:34

Meet het volgende eens:
Draden van ontsteking naar bobine los, voltmeter aan deze draden, kontakt uit, kontakt aan, motor met de hand tornen.
De spanning moet van 0 naar 12 V gaan.
Op de 123 zit een ledje, dat moet aan- en uit gaan.

Bedenk: er zit een schakeling in de 123 die hem afschakelt als je langer dan zoveel tellen het kontakt aanzet maar de motor draait niet. Bescherming bobine.

Als bovenstaande goed is, dan is je bobine verdacht. Je meet hem ohms door, maar hij kan bij hoge spanning intern doorslaan en dan doet ie het niet. dit kan je meten, met een megger. Maar die hebben niet veel mensen in huis.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » do 24 nov, 2016 07:46

RobM schreef:dit kan je meten, met een megger. Maar die hebben niet veel mensen in huis.
Beetje multi meter heeft toch ook ohm er op...dan heb je toch een megger in huis? Of niet Rob?
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 24 nov, 2016 09:43

Met een megger meet je de weerstand met een hoge spanning.
Speciaal voor doorslag met hogere spanning.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Spoelsma
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 23 nov, 2016 18:14

Bericht door Spoelsma » do 24 nov, 2016 10:00

oke.
Het ledje gaat branden en ik krijg 12 v van uit de ontsteking naar me bobine.

Ik wist niet dat hij het contact verbreekt na een tijdje, maar als ik contact maak en meteen start dan krijg ik ook geen vonk op me kabel.

Het rare is ook dat ik de bobine op een test bankje heb gehad en bijde uithangen gaven een vonk van 1,5/2 cm dus de bobine is goed zou je zeggen. Voor de zekerheid zal ik hem vanavond ook nog even meggeren

Hillis met een megger kan je ook de isolatiewaarden meteen dan laat je er een spanning van 50v tot 1000v door heen gaan en zie je bij hoeveel ohm hij doorslaat.
2cv6 special 1981

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » do 24 nov, 2016 11:55

Ah, kijk weer van alles geleerd vandaag!
Succes met het menngeren :lol:
onder druk wordt alles vloeibaar

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 24 nov, 2016 17:42

Spoelstra: maar gaat het ledje ook uit als je tornt?


Meet de bougie kabels eens ohms?
Soms zit er een weerstand in om de radio te ontstoren. Als die gaan oxideren geven ze de hoogspanning niet door.

gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Spoelsma
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 23 nov, 2016 18:14

Bericht door Spoelsma » vr 25 nov, 2016 12:17

Het ledje gaat ook uit als ik ronddraai.

Waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden het magneetjes of koolstofbokje op me nokas die voor de verbinding zorgt met de massa op het punt dat hij moet ontsteken maakt slecht verbinding.

Vanavond ga ik testen met een reserve 123-ontsteking van iemand anders.

De isolatieweerstand is ook hoog genoeg hij slaat niet door.
2cv6 special 1981

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 25 nov, 2016 16:51

Het moet geen kontakt maken met de ontsteking hoor!
Er zit een sensor in de ontsteking die het magneetveld detecteerd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 25 nov, 2016 18:18

Als het ledje aan en uit gaat en je meet wisselend 12 v en 0 v op de gele en zwarte draad, dan is je 123 in orde.

Bijzondere storing. Ik pas even.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Spoelsma
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 23 nov, 2016 18:14

Bericht door Spoelsma » za 26 nov, 2016 19:53

Naja ik heb er nu een nieuwe 123-ontsteking op.
Maar ik krijg nu ook geen 12 v op me bobine, er komt wel 12v van me contactslot af naar de ontsteking en op het huis van de ontsteking de massa. Maar krijg er niks uit.

Zo een beetje alles vervangen maar geen resultaat.

Iemand een idee?
2cv6 special 1981

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 27 nov, 2016 14:27

Wat nog kan:

In de plus draad van de accu naar de 123 zit een slechte verbinding. Zo lang je geen stroom trekt meet je 12 V op de 123. Als je gaat starten dan zakt de spanning in en werkt het niet.

Leg eens een aparte draad van de 12 V van de accu naar de 123? En dan starten?

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Spoelsma
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 23 nov, 2016 18:14

Bericht door Spoelsma » zo 27 nov, 2016 16:23

Rob je bent een topper!
Er zat een breukje in de kabel van me contact slot naar me ontsteking! Die soms wel en soms niet verbroken was.

Allemaal bedankt
2cv6 special 1981

Plaats reactie