Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Maarten v R
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 4 okt, 2013 16:24
Locatie: Spijkenisse

Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven

Bericht door Maarten v R » do 28 sep, 2017 18:15

2CV6 met 123 ontsteking startprobleem.

Feiten:

1, motor ging steeds slechter draaien, sloeg alleen af bij lage toerentallen
2, motor start slecht maar slaat weer af (alsof het contact wordt uitgezet)
3, ploft op de uitlaat zo nu en dan (na langer doorstarten)

Genomen maatregelen

1, Benzine filter in de carburateur vervangen
2, Alle sproeiers in de carburateur schoon gemaakt met perslucht
3, Benzinepomp vervangen (had ik nog liggen)
4, Vlotternaald vervangen (had ik nog liggen) en vlotterhoogte afgesteld
4, 123 ontsteking opnieuw afgesteld
5, Bougies vervangen
6, Contactslot doorgemeten, functioneert naar behoren
7, Klepspelling gecontroleerd (staat goed)

Resultaat

Geen resultaat, start soms maar slaat na kort lopen af alsof het contact wordt uitgezet

Vraag is wat kan de oorzaak zijn: Bobine, Spanningsregelaar of 123 ontsteking? Hoe de diagnose te trekken van het probleem

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven

Bericht door bebe » do 28 sep, 2017 21:49

Maarten v R schreef:2CV6 met 123 ontsteking startprobleem.

Feiten:

1, motor ging steeds slechter draaien, sloeg alleen af bij lage toerentallen
2, motor start slecht maar slaat weer af (alsof het contact wordt uitgezet)
3, ploft op de uitlaat zo nu en dan (na langer doorstarten)

Genomen maatregelen

1, Benzine filter in de carburateur vervangen
2, Alle sproeiers in de carburateur schoon gemaakt met perslucht
3, Benzinepomp vervangen (had ik nog liggen)
4, Vlotternaald vervangen (had ik nog liggen) en vlotterhoogte afgesteld
4, 123 ontsteking opnieuw afgesteld
5, Bougies vervangen
6, Contactslot doorgemeten, functioneert naar behoren
7, Klepspelling gecontroleerd (staat goed)

Resultaat

Geen resultaat, start soms maar slaat na kort lopen af alsof het contact wordt uitgezet

Vraag is wat kan de oorzaak zijn: Bobine, Spanningsregelaar of 123 ontsteking? Hoe de diagnose te trekken van het probleem
Hoe oud zijn je bougiekabels?
Eendracht maakt macht.

Maarten v R
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 4 okt, 2013 16:24
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Maarten v R » do 28 sep, 2017 22:06

Dank voor je reactie

De bougiekabels zijn ca. 2 jaar oud

Duckie'82
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 6 aug, 2017 12:25

Bericht door Duckie'82 » do 28 sep, 2017 23:23

Had ik ook, vervang je bobine voor een exemplaar van derfranzose, de firma ducksrvice verkoopt deze ook.
Heb ik ook gedaan, en de startproblemen behoren bij mij nu tot het verleden.

Maarten v R
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 4 okt, 2013 16:24
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Maarten v R » vr 29 sep, 2017 11:37

Dank voor je reactie, ik heb de (koude) bobine doorgemeten de resultaten zijn als volgt:

1, Primaire winding 4,2 Ohm
2, Secundaire winding 13,5 Kilo Ohm

Vraag: vallen deze gemeten waarden binnen de toleranties, ik kan in Haynes of de Vraagbaak geen waarden vinden

Als ik de motor tracht te starten, waarbij de bougies op het kachelpot liggen, zie je ze soms wel en dan weer even niet vonken. Duidelijk is dat het probleem een ontstekingsprobleem is. Blijft over wat is defect: De 123 ontsteking, de bobine of de bobinekabels.

Morgen op pad voor een nieuwe bobine en kabelset, wordt vervolgd

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 29 sep, 2017 17:28

Heb je niet ergens een oude bobine liggen?
Dan kun je even testen.
Ik zou geen geld investeren in een nieuwe Valeo bobine of 1 die er op lijkt.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 29 sep, 2017 17:55

Het is meestal geen goed idee om zomaar luk raak zaken te vervangen. Je maakt het zelf wel heel lastig. Bv andere vlotternaald? Die heb ik nooit stuk gezien en wat ik weet dat nieuwe imitatie wel echt heel slecht kan zijn.

Wat ik niet goed snap, als je m aan de praat hebt doet ie het dan wel als maar toeren maakt? Dat scheelt nogal.

Benzinepomp, even de benzine slang los halen en starten, benzine moet om je oren vliegen.
Andere bobine zeker even proberen.
Heb je stationair sproeier sschoon gemaakt? Die zit in de voorkant.
De vlotter van de carburateur nagemeten? 18mm.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Maarten v R
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 4 okt, 2013 16:24
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Maarten v R » vr 29 sep, 2017 19:17

Bedankt voor je reactie

1. Als je m aan de praat hebt doet ie het dan wel (een beetje) als maar toeren maakt? Ja, maar slaat af na ca. 5 seconden (alsof het contact uit gezet wordt) soms slaat hij dan weer aan. Je kunt er echter onmogelijk mee rijden.

2. Andere bobine, ga ik morgen proberen

3, De stationair sproeier is ook schoongemaakt.

4, de vlotter van de carburateur heb ik nagemeten met een schuifmaat incl. pakking is dit 18 mm (beide zijden)

Maarten v R
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 4 okt, 2013 16:24
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Maarten v R » vr 29 sep, 2017 19:19

Thijs schreef:Heb je niet ergens een oude bobine liggen?
Dan kun je even testen.
Ik zou geen geld investeren in een nieuwe Valeo bobine of 1 die er op lijkt.
Nee, een oude bobine die heb ik niet. Jammergenoeg

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 29 sep, 2017 19:25

Heb je geen breuk in de contactdraad of een contactslot wat niet zo lekker is?
diverse Citroens, wat anders.

Maarten v R
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 4 okt, 2013 16:24
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Maarten v R » vr 29 sep, 2017 20:08

AZL57 schreef:Heb je geen breuk in de contactdraad of een contactslot wat niet zo lekker is?
Heb ik ook aan gedacht / onderzocht. Het contactsloot heb ik zelfs overbrugd met andere draden om zeker te weten dat dit niet het euvel is

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 29 sep, 2017 21:15

Heeft er nu niemand in de buurt van spijkenisse een bobine te leen om te proberen? Ik kan er wel een voor je opsturen tegen de verzendkosten, kun je dat proberen.

GJ2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: do 5 sep, 2013 14:51
Locatie: Spijkenisse

Bericht door GJ2CV » vr 29 sep, 2017 23:17

Geef maar even Pm dan kan ik morgen even langskomen
2cv6 (5x) '70 '83 (2x) '84 (2x)

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » za 30 sep, 2017 07:35

Bobine zou kunnen, maar als ie wel even loopt wordt het weer onwaarschijnlijker.

Heb je benzine leiding al los getrokken van de carburateur en gestart?

Na de bobine zou ik de 123 verdenken. Je hebt de contactpunten doosje met spullen nog, die er even inzetten.

En het was in een keer mis? Een op ander dag?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 30 sep, 2017 09:02

Maarten v R schreef:
1. Als je m aan de praat hebt doet ie het dan wel (een beetje) als maar toeren maakt? Ja, maar slaat af na ca. 5 seconden (alsof het contact uit gezet wordt) soms slaat hij dan weer aan. Je kunt er echter onmogelijk mee rijden.
Het lijkt me een 123 probleem, omdat de motor soms weer aanslaat, kennelijk zonder dat het contact weer uit en aangezet is. Of een slechte verbinding ergens in de 123 aansluiting.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Plaats reactie