contactslot 2cv6 vervangen ?

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door b-CV » di 5 nov, 2019 09:11

De laatste weken heb ik wat problemen om de sleutel in het contactslot om te draaien in mijn 2CV6 (°1986).
Ik krijg de sleutel diep genoeg in het contactslot, maar kan die niet omdraaien. Ik strooide wat grafietpoeders in het slot en hierdoor was het probleem eventjes opgelost, maar nu lukt het opnieuw niet meer.

Kan iemand me uitleggen of ik enkel een nieuw contactslot kan kopen en monteren of dat ik een complete set (inclusief stuurslot) zal moeten kopen?

Moest iemand weten op welke manier ik dit moet doen, dan zou ik hier érg blij om zijn. Op viewtopic.php?f=2&t=14187 staat wal bruikbare informatie en foto's, maarvoor de rest Ik vond weinig interessante info terug.

Bedankt voor jullie hulp :D

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door AK freak » di 5 nov, 2019 12:27

Verwijder eerst het plasic blok aanm de onderkant, zit dmv een klem veer vast.
Hierin draaien de elecktrische contacten.
Nog streeds moeilijk, dan is meest waarschijnlijk het mechaniek versleten

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door b-CV » di 5 nov, 2019 12:43

Ik kon dit gedeelte losmaken. Blijkbaar zat er geen klem op. Ik probeerde daarna mijn sleutel rond te draaien in het contactslot en dit lukt me (al dan niet toevallig).
Toen ik het blokje opnieuw wou plaatsen om te zien of de sleutel nog steeds wou draaien, probeerde mijn wagentje te uit zich zelf te starten.
Ik heb maar vlug een fiche losgemaakt…
Van zodra ik de fiche er terug instop werkt de startmotor, niettegenstaande het 'blokje' (=contactrol?)niet aangesloten is op het contactslot.
Hopelijk heb ik weer niet iets 'dom' gedaan. :roll:

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door AZL57 » di 5 nov, 2019 18:56

Het schakel gedeelte (wit) in de contactrol is waarschijnlijk te ver door gedraaid. Even een schroevendraaier erin en een halve slag linksom terug draaien.
diverse Citroens, wat anders.

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door b-CV » wo 6 nov, 2019 08:27

Ik heb het witte gedeelte weer op zijn plaats gedraaid en de contactrol opnieuw geplaatst en momenteel lukt het me weer om de sleutel te gebruiken. Wat raden jullie me aan? Binnenkort gaan we op weekend en ik zou niet graag willen dat het probleem zich dan opnieuw voordoet en ik de auto niet meer kan starten. Een volledig nieuw slot is nogal duur, dus moest het kunnen opgelost worden zonder ik dit vernieuw, dan zou ik dit natuurlijk verkiezen :?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door RobM » wo 6 nov, 2019 08:38

Klinkt als het begin van het einde.
Ik heb het drie keer meegemaakt dat er een slot kapot ging. De palletjes en veertjes komen er dan aan de bovenkant uit.
Vervangen is echt een stuk makkelijker als je het slot nog kan bedienen. Bovendien gaat ie natuurlijk stuk als je ergens bent en daar sta je dan... Zelf een keer op een parking van een supermarkt diep in frankrijk.

Kost effe wat, maar dan is het ook weer goed.

Er is een bedrijf wat gereviseerde sloten verkoopt: oud huis, nieuw slot. Dat scheelt een een klein beetje. Maar echt goedkoop is het niet.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door b-CV » wo 6 nov, 2019 08:44

Dag Rob,

Bedankt voor uw reactie. Is het nodig dat ik het volledige slot (met contactrol) koop of bestaat er ook een mogelijkheid om enkel het slot te vervangen?

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door b-CV » wo 6 nov, 2019 12:34

Misschien is dit toeval, maar als ik de sleutel terugdraai hoor ik nu duidelijk een 'harde' klik. Voordien kon ik de sleutel moeilijk in het contactslot plaatsen en verwijderen. Zou het kunnen dat de contactrol niet mooi geplaatst was voordien, of is dit ijdele hoop?
Ik heb de sleutel meermaals in en uit het slot geplaatst en rondgedraaid en ik heb de indruk dat alles goed werkt.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door AZL57 » wo 6 nov, 2019 16:05

harde klik is mogelijk het stuurslot.
Goedkope reparatie, slotring van de stuurkolom er afhalen en een los kontaktslot van de automaterialenhandel ergens monteren. Is niet zo mooi maar het werkt ook. Je hebt dan wel geen stuurslot meer.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door Boudewijn » wo 6 nov, 2019 18:11

Ik heb 5 jaar geleden ook gehad dat ik de sleutel niet meer kun draaien. Na spuiten met siliconen spray werkte alles weer. Ik heb toen de ring van het stuurslot verwijderd om problemen te verkomen en zodat ik nog altijd de draden kon doorverbinden om te starten. Het heeft 3 jaar goed gegaan voordat het probleem terug kwam. Deze keer hielp de siliconen spray niet meer. Heb toen het plaatje dat met klinknagels vast zit los gehaald, slot gesmeed en het werkte weer. Sindsdien geen problemen meer. Het plaatje zit al die tijd met tyraps vast. :lol:
Waarschijnlijk zal ik toch een keer een nieuw slot moeten plaatsen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door b-CV » wo 6 nov, 2019 18:25

Bedankt. Ik wacht nog eventjes af denk ik. De volgende keer dat het me niet goed lukt koop ik een nieuw slot.

Bedankt voor de hulp !

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door RobM » wo 6 nov, 2019 22:19

hou je ons op de hoogte?

We waren met een door 2 kameraden opgeknapte eend in Albi. zo 1996. Tent op een camping buiten de stad. Einde van de middag naar de stad gereden en geparkeerd op de parking van een supermarkt. Restaurant gezocht en lekker gegeten. Bij instappen de sleutel er in en de palletjes vlogen ons om de oren.
In de gereedschapbak een tang en een vijltje. Met rode koppen samen onder het dashboard om de klinknageltjes weg te vijlen. Zie van hard staal gemaakt leken te zijn.
Even op adem komen kijk ik door de voorruit tegen een auto van de gendarmerie aan. omdat het dak openstond gaan staan en in mijn beste frans 'le clé ne va pas' . Ondertussen probeerde mijn kameraad de hamer eens uit op het stuurslot. BENG BENG BENG. Gelukkig konden de mannen er om lachen
Na zeker twee uur vijlen één van de klinknageltjes door. Plaatje wegdraaien en we konden stuurslot-pal er uit halen.
De draden van het kontaktslot naar de schakelaar van het mistlicht en de drukknop van de olie-lamp controle als startknop. De sleutel met een boog een korenveld in; die was overbodig.
Ik vond het een geweldig avontuur maar de 2 volgende kontaksloten heb ik vervangen op het moment dat er twijfels waren.

Neem in elk geval een vijl mee.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door verkuilm » vr 8 nov, 2019 09:17

Voor de zekerheid. Als je eend op stuurslot staat en je wil sleutel omdraaien moet je wel beetje aan je stuur draaien.
Als je dat al doet is stuurslot niet goed meer. Nieuwe erin. Dat is het hele zwarte ding en de rol.
Rols kost weinig. slot is duurder.
De vraag is, of de orginele er nog in zit met de afbreek bouten. Dan is het ietsje meer gedoe. Als je niet handig bent niet aan beginnen.
Als ie al keer vervangen is dan zitten er mogelijk moertjes op, vervangen erg makkelijk.

Ik zou zelf altijd zorgen dat het stuurslot compleet werkt met vergrendeling en al.
Diefstal is anders wel heel erg makkelijk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

b-CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 9 okt, 2015 14:46
Locatie: West-Vlaanderen België

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door b-CV » vr 8 nov, 2019 09:58

Dag Rob en Verkuilm,

Het liefst zou ik een volledig nieuw stuurslot plaatsen maar ik vrees dat mijn rekening dit momenteel niet toelaat en ik wil geen problemen met mijn vrouw.
Ik heb ondertussen gezien dat het nog steeds het originel slot is met de afbreekmoeren. Als mijn stuurslot aan staat moet ik mijn stuur een ietsje naar rechts draaien en dan kan ik probleemloos het stuurslot ontgrendelen en starten.
Sinds ik de contactrol heb verwijderd en opnieuw geplaatst heb ik de indruk dat het slot weer naar behoren werkt. Zou het niet kunnen dat de contactrol een beetje schuin zat? Er zat geen klem rond.
Van zodra ik de mogelijkheid heb, zal ik ik een nieuw stuurslot kopen. Ik zou niet graag meemaken wat Rob overkwam ; )
Weet iemand of er een goede beschrijving bestaat, met foto's, van hoe ik het oude contactslot kan demonteren en een nieuwe kan plaatsen. Een video zou nog beter zijn natuurlijk, maar Mr. Google vond nog steeds niets terug.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: contactslot 2cv6 vervangen ?

Bericht door AZL57 » vr 8 nov, 2019 15:37

Met de groeten van Herr Google
http://www.entmontage.de/lenkung.htm
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie