slecht starten na week stilstand

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
andries
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 4 jul, 2007 15:41
Locatie: Dronten
Contacteer:

slecht starten na week stilstand

Bericht door andries » di 7 jan, 2020 15:12

Hallo

Mijn eend start slecht na bijv een week stil te hebben gestaan.

Gebruik ik hem iedere dag, is starten, ook bij koud weer/ lage temperaturen geen enkele probleem, maar als ik hem 5 dagen niet gebruik, moet ik tot 30 seconden doorstarten voordat hij aanslaat.

Ik moet nog kijken of de benzine uit de vlotter is 'verdwenen' als hij zo slecht start, maar wellicht dat er ook andere oorzaken kunnen zijn? Gezien de temperatuur in de winter verwacht ik niet dat de benzine a zou zijn verdampt oid. Kleppen heb ik laatst nog gecontroleerd. Soms heel even (2 sec) aanslaan en daarna 30 seconden starten.

Problemen zijn begonnen na aanschaf en montage van een nieuw ontwikkelde carburateur van Bruton, maar daar kan ik zo niets aan zien. de oude carb weer teruggebouwd met de bovenzijde van burton carburateur er op ( ivm slijtage asjes e.d.) en eerst goed, maar nu weer slecht starten.

Ik denk er aan om toch dan maar weer een oude 2cv6 carb te zoeken en er op te bouwen... Klink mij anders ook weer als een probleem van de carb??

Iemand een idee waar het zo anders nog aan kan liggen of wat is te controleren?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door Thijs » di 7 jan, 2020 18:15

Als het geen valse lucht is aan de voet van de carburateur dan is het waarschijnlijk de benzinepomp.

Na een poosje zakt de benzine terug naar de tank en moet de motor en benzinepomp nogal wat moeite doen om de benzine weer aan te zuigen.
De oplossing is dan, pomp vervangen, terugslagklep in de benzineslang plaatsen of accepteren dat het wat langer duurt.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door Geert » wo 8 jan, 2020 07:21

Ga er maar vanuit dat het de brandstofpomp is. Het retour klepje zal waarschijnlijk niet ( meer ) goed afsluiten.
Ik heb het ook meegemaakt, andere pomp erin en het probleem was opgelost.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door Kulio » wo 8 jan, 2020 13:27

Een niet goed afsluitende terugslagklep in de benzinepomp kan het probleem veroorzaken. Maar ook een poreuze of niet luchtdicht afsluitende slang van de benzinepomp naar de carb waardoor de benzine in de slang terugloopt. Hou het benzinenivo in de benzinefilter tussen de pomp en de slang maar in de gaten (ja ja ik weet dat hij daar niet hoort maar bij 90% van de Eenden zit hij daar)
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
andries
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 4 jul, 2007 15:41
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door andries » wo 8 jan, 2020 16:36

bedankt voor de reacties !

zeker de moeite waard om te proberen, zeker omdat het door iedereen als oorzaak wordt aangedragen :

Wat me wel verbaast en ik niet geheel begrijp : ik zou verwachten dat , omdat er ruim voldoende benzine in de vlotter zit, dat het starten geen probleem zou moeten zijn.

Iig al vast maar een pompje bestellen ;). iemand die 'de beste type' aan kan bevelen ?

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door Geert » wo 8 jan, 2020 17:09

Ik zou een goede, gebruikte pomp aanschaffen en niet dat moderne spul.
Heb zelf eerst de oude pomp vervangen door een gloed nieuwe, maar daarmee had ik steeds startproblemen.
Toen een gebruikte, originele erop gezet en nooit meer problemen gehad. Misschien zou je dan het membraan van de pomp kunnen vervangen, heb je er verder geen omkijken meer naar .

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door André Post » wo 8 jan, 2020 19:02

Ik heb hier een aantal oude liggen en ze hebben allemaal lekke klepjes.
Zo lek dat ik het nieuwe membraampje niet eens geprobeert heb.
Zeker een extra terugslag klepje toevoegen dan.
Een nieuwe pomp doet het bij mij prima.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
andries
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 4 jul, 2007 15:41
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door andries » do 9 jan, 2020 10:43

bedankt voor de feedback en xtra info.

De benzine die in de vlotter zit , zal toch niet terug kunnen lopen ?. Daarmee zou hij toch goed moeten lopen totdat de vlotter eventueel leeg zou raken, ook na een week? Dan blijft het voor mij niet helemaal begrijpelijk dat een pomp met bijv een lekkende terugslagklep deze problemen kunnen veroorzaken.
Wel leuk dat een ieder wel gelijk de pomp als oorzaak aanwijst : zo leer ik van de ervaringen van anderen ;)

Is een slechte klep bij een nog werkende pomp snel zelf te controleren ? (ik heb er denk ik nog misschien een oude liggen)

Op 2cv shop (lokaal hier in dronten ) zie ik bijv diverse type pompen :
citroen : https://www.2cv-shop.nl/2cv/146-benzine ... ineel.html
valeo : https://www.2cv-shop.nl/brandstoftoevoe ... 88010.html
en anderen..
in totaal 5 verschillende types : https://www.2cv-shop.nl/zoeken?controll ... it_search=

ook burton en andere webshops zullen vast diverse types te koop zijn

De vraag is nu , welk type is origineel / goed volgens jullie ervaringen ?

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door Geert » do 9 jan, 2020 11:47

Laat die pomp zitten, als hij verder geen problemen geeft en zet er een terugslagklepje voor .

Gebruikersavatar
Tha_Duck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 177
Lid geworden op: do 12 mei, 2011 09:12

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door Tha_Duck » do 9 jan, 2020 16:33

Heb je een advies voor een klepje?

Die van mij start na een week of 2 stilstaan slecht. Ik heb de accu bijna altijd aan de acculader, dus heb genoeg power om door te starten. Maar het is wel vervelend. Ik vermoed dat de benzine langzaam terugloopt.
Eendrijder sinds 11/5/2011!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door Thijs » do 9 jan, 2020 17:08

Google op 'terugslagklep benzine'.

Gebruikersavatar
andries
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 4 jul, 2007 15:41
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door andries » vr 10 jan, 2020 08:33

Goede tip; thanks !

al vast al even een klepje besteld : goedkoper maar zeker gemakkelijker te plaatsen ;))

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door Kulio » zo 12 jan, 2020 12:46

Er bestaan ook benzinefilters met terugslagklep binnenin. Dat lijkt me de beste oplossing.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
andries
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 4 jul, 2007 15:41
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door andries » ma 27 jan, 2020 13:04

nog even een update :

Ik heb vorige week dinsdag een terugslag klep tussen de pomp en de carburateur geplaatst en de motor ook laten lopen.

Gisteren opnieuw proberen starten. 5 dagen later, maar helaas, opnieuw weer 30 seconden moeten starten voordat hij aansloeg.

Ik heb zelf het idee dat er toch een probleem in de carburateur zelf zit : de problemen zijn o.a. begonnen na plaatsen van een nieuwe burton carburateur, nadien mijn auto teruggeplaatst die wel goed starte, maar deze liep niet mooi, dus nu een combinatie van de burton en de oude.

Na starten loopt hij wel gelijk helemaal goed en slaat ook niet meer af. Iedere keer 30 seconden na een paar dagen stilstand moeten starten is 'niet normaal'. De volgende morgen starten is dus geen probleem, ook als het koud is.
Verder gedaan: Verder een speciale bobine al o.a. hiervoor aangeschaft en geplaatst, 123 ignition zit er al jaren op en ook kleppen gesteld.

Mocht er iemand een goedlopende carburateur voor een 2cv6 ( 635 ) ter overname aan kunnen bieden, graag een persoonlike boodschap met uw aanbod. Voorkeur voor sproeiers is hier zuinigheid en niet gelijk max-performance. ik gebruik nu weer de originele sproeiers en niet die van Burton .

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: slecht starten na week stilstand

Bericht door Thijs » ma 27 jan, 2020 15:00

Wil je eens kijken of het verschil maakt als je vlak voor het starten eerst een keer of 4 vlot het gaspedaal helemaal in trapt?

Dan geeft hij namelijk wat extra benzine.
Als dat scheelt zou het probleem nog valse lucht kunnen zijn.

Plaats reactie