Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Frankreus
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 dec, 2014 22:53
Locatie: Den haag

Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door Frankreus » za 10 okt, 2020 18:01

Onlangs hebben wij de 2CV Special uit 1986 gekregen van mijn schoonouders. Hij heeft sinds 2013 niet meer gelopen.
Tot 2 jaar geleden had in een 2CV Club die ik 20 jaar gereden heb en die door dezelfde enthousiasteling in prima staat is gehouden.
Om die reden is de 2CV naar hem gegaan voor veel laswerk (APK) en ZEER grote beurt om weer probleemloos lekker eend te rijden.

Prima werk gedaan de eend heeft een hooop werk ondergaan, laswerk herstel van eerder onvakkundig (zonder eend kennis) reparatie werk. Alle zaken vervange voor een geschiktre APK. Met vlag en wimpel kwam hij door de keuring.
Met een bigf smile haalde ik de eend op en reed ik naar huis (zo een25 km). Na een vereiste tankbeurt (na een km of 5) kwam ik na 2 km stil te staan. hij viel stil bij afremmen voor stoplicvht. Helaas wilde hij langs de weg niet meer aanslaan (startmotor ging prima rond). ANWB gebeld en in de 2 uuur wavchttijd!!! :-( af en toe geprobeerd te starten. Ineens na 5 pogingen met tussenposen lukte het maar sloeg hij toen ik mijn melding bij de ANWB wilde doorgeven weer af en sloeg hij iet meer aan.
5 min voor de ANWB eindelijk ter plaatse was weer geprobeerd en hij startte en liep als een zonnetje (how classic). ANWB heeft aantral zaken toch doorgemeten om uit te sluiten ( brandstof troevoer, vonken etc etc). Ik weer op pad met gelukkig ANWB stukje achter mij aan mocht ik weer stilvallen. 4 km probleemloos. Ik zwaaide naar de ANWB tot ik bij een volgend stoplicht aankwam en..... stilviel..... Zelfde wilde niet meer starten startmotor rondmaar niets. Toen weer ANWB gebeld en die heeft mij naar huis gesleept. Opzich helemaal super. Volgende dag contact gehad met mijn eendenmonteur om mogelijke opties te bezien. inmiddels carburateur gereinigd maar nog steeds loopt alles niet lekker (zie onderstaand) iemand tips?

Zoals gezegd heb ik de Carburateur schoongemaakt en doorgeblazen.
Daarna enkele ritjes gemaakt:

1. Direct na reiniging carburateur klein testritje (blokje om) alles prima (starten, lopen en stationair)! Blij weer in de garage gezet.

2. Volgende dag ritje naar strand/duin van 3,5 km enkele reis. Starten, lopen en stationair heen prima. Na de wandeling voor de zekerheid niet de ‘grote’ wegen gepakt maar straatje met drempels. Merkte bij afremmen/stilstaan dat de motor weer onregelmatig liep en ik eigenlijk moest bijgassen bij afremmen en koppeling in. Weinig tot geen stoplicht en echt stilstaan gehad onderweg (gelukkig zo blijkt). Motor maakte wel meer misslagen en liep niet voortreffelijk (veel bijgassen), echt anders dan op de heenreis.

3. Aantal dagen later nieuwe trip. Net terug (gelopen :-(...) van de 3e testrit in de regen. Starten, lopen en stationair heen naar bos met de hond prima (6,5 km enkele reis) laatste stuk rechte weg doorgeschakeld naar 4e versnelling en rechte weg zonder voorliggers merk ik wel inhoud momentjes maar door de rechte weg en gas erop blijft Herry prima rijden (niet vloeiend maar beetje schokken op momenten). Beetje als met een stukke condensator maar dan lichter. Bij een kapotte condensator zou ik verwachten dat hij dat dan continu zou doen? IS dat zo bij een kapotte condensator?
Na het wandelen met de hond terug starten niet direct maar 2e poging okee (geen extra gas bij de eerste keer). Rijden over wegen met rotondes gaat prima. Na 4,5 km eerste stoplicht. Voor de zekerheid de afslag naar links voor gesorteerd omdat ik wist dat ik daar wel (duwend) een parkeerplekje zou moeten kunnen vinden (rechtdoor zou ik een probleem hebben). Stoplicht groen, oranje, rood. Stoppen dus en luisteren en voelen wat de motor doet/blijft doen. Beetje misslagjes maar voelt klinkt niet alarmerend, waardoor toch wat meer gas erbij, prima blijft lopen, tot ik gas weer loslaat…… motor stopt in stilte en dan (daar kan niet bijkomen) net als de tocht vanuit de Zweth naar Scheveningen wil hij NIET meer starten?!
Startmotor gaat rond, contact aan en bij contact uit voel je dat hij bijna toch wil…. maar hij slaat niet aan!
Boeheoeh in de regen met hond naar huis, Herry achterlatend op straat (ook in de regen)...

Pfff ik snap de logica niet. Met mijn technische kennis als architect zou ik zeggen als hij al die tijd rechtdoor (waarschijnlijk zou ik op de snelweg vele kilometers halen) geen echte problemen geeft (wel wat onregelmatig) zit er iets in het afremmen en stationair maar dan alleen op de terugweg?. Mocht het brandstof toevoer zijn dat hij daardoor gaat schokken dan snap ik dat hij daarom ook bij stilstand voor stoplicht kan afslaan maar waarom start hij dan niet weer direct, of na even. Tijdens lange stukken en onregelmatig lopen ga ik er van uit doordat de motor loopt bij elke misslag dat hij zich zelf door de rollende auto toch weer ‘ herstart’/lopende houdt. Maar dan zou je toch verwachten dat de brandstof toevoer na een aantal maal ook zou moeten lukken?

Wat is hiervan te maken?
EN vooral wat kan/moet ik checken?
Ik zal in elk geval de noodcondensator monteren om dat uit te sluiten hoewel met dat geen oorzaak lijkt te kunnen zijn…

Hoor het graag.

Overigens weet ik (bijna) zeker dat hij morgen (zit nu aan het troostbier :-)) direct zal starten..
Goed weekend!

Frank
Mvg
Frank

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door RobertF » za 10 okt, 2020 21:41

Belangrijk is om te weten als die er mee uitscheidt en je start of die dan benzine krijgt of naar benzine ruikt als je doorstart.
Als die benzine krijgt dan moet het elektrisch zijn.
Het kan de bobine zijn die gaan haperen als ze warm worden, Even 1 lenen en dan kijken.
Je schrijft niet wat de grote beurt inhield.
Ik zou de condensator en puntjes vervangen dat kost niks en dan kun je dat uitsluiten.
Bougiekabels willen ook wel breuken vertonen bij de stekkers omdat ze altijd aan de kabels eraf getrokken worden.
Kontaktslot wil ook wel voor storingen zorgen even een kabeltje direct van de accu naar de bobine en rijden.
Nog een puntje de ontluchting van de tank, alleen als er geen benzine komt..
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

KarelMarien!
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door KarelMarien! » za 10 okt, 2020 22:42

Hallo,
Heb je een losse condensator? Dan kan je deze met een aansluitschema zo monteren om de condensator uit te sluiten. In het verhaal te lezen heb je puntjes /condensator! Hele grote beurt gehad. Wat is er allemaal aan gedaan? Je kan eerst een paar simpele dingen doen. De bobine draadjes de min en plus omwisselen dan zal die moeten aanslaan. Een noodcondensator plaatsen, Het draadje van de condensator moet je verlengen naar ongeveer 20 cm. De uiteinde van het draadje moet een vrouwtjestekkertje van de - bobine komen. In dat zelfde stekkertje
doe je een tweede draadje bijstoppen van ongeveer 10 cm. Aan deze uiteinde doe je een mannetjesstekker aanknijpen.Eerst haal je de - stekker van de bobine eraf. Nu doe je het nieuwe vrouwtje stekker aansluiten op de - van de bobine en de originele - stekker doe je in dat mannetje stekker steken. Je maakt een massa aansluiting
aan het gaatje huis condensator (een draadje) Aan het einde van het draadje een knijpertje(metaal)en deze zet je op een massapunt. Nu is hij aangesloten en de oude condensator is onderbroken. Valse lucht zal ook nog kunnen.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door AZL57 » zo 11 okt, 2020 10:18

Veel nieuwe condensators zijn erg slecht.
diverse Citroens, wat anders.

Frankreus
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 dec, 2014 22:53
Locatie: Den haag

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door Frankreus » zo 11 okt, 2020 11:58

RobertF schreef: za 10 okt, 2020 21:41 Belangrijk is om te weten als die er mee uitscheidt en je start of die dan benzine krijgt of naar benzine ruikt als je doorstart.
Als die benzine krijgt dan moet het elektrisch zijn.
Het kan de bobine zijn die gaan haperen als ze warm worden, Even 1 lenen en dan kijken.
Je schrijft niet wat de grote beurt inhield.
Ik zou de condensator en puntjes vervangen dat kost niks en dan kun je dat uitsluiten.
Bougiekabels willen ook wel breuken vertonen bij de stekkers omdat ze altijd aan de kabels eraf getrokken worden.
Kontaktslot wil ook wel voor storingen zorgen even een kabeltje direct van de accu naar de bobine en rijden.
Nog een puntje de ontluchting van de tank, alleen als er geen benzine komt..
RobertF hij ruikt dan inderdaad naar benzine. Ik zal nog checken als het weer optreedt of er benzine komt als ik het slangetje naar de carb demonteer.
Bobine haperen kan ik inkomen maar waarom zou die dan helemaal niet meer willen starten?
Grote beurt omdat hij 7 jaar heeft stilgestaan. Alle filters (lucht en olie) nieuwe bakolie, motorolie, nieuwe puntjes, nieuwe bougies en bougiekabels, nieuwe kachel pijpen en nieuwe APK :-)
Ontluchting van de tank had ik ook al uitgelsoten (door tankdop even los te hebben en proberen te starten).
Ik heb zojuist de eend weer 'opgehaald' en hij startte weer moeiteloos ondanks dat hij 10 uur in de zeiekende regen heeft gestaan (had mijn eerdere eend nogal wat moeite mee). Voor de zekerheid mijn extra condensator (heb ik met instructies van mijn monteur gekregen conform tip van ' KarelMarien') gemonteerd en nu weer thuis. Vanmiddag maar weer een langere rit met de hond doen zodat ik kan zien of dat het euvel is. Mijn vouwfietsje laat ik maar achterin liggen. Heb ik mogelijk nog nodig. Later meer. Dank voor nu. mvg Frank
Mvg
Frank

Frankreus
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 dec, 2014 22:53
Locatie: Den haag

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door Frankreus » zo 11 okt, 2020 12:17

KarelMarien! schreef: za 10 okt, 2020 22:42 Hallo,
Heb je een losse condensator? Dan kan je deze met een aansluitschema zo monteren om de condensator uit te sluiten. In het verhaal te lezen heb je puntjes /condensator! Hele grote beurt gehad. Wat is er allemaal aan gedaan? Je kan eerst een paar simpele dingen doen. De bobine draadjes de min en plus omwisselen dan zal die moeten aanslaan. Een noodcondensator plaatsen, Het draadje van de condensator moet je verlengen naar ongeveer 20 cm. De uiteinde van het draadje moet een vrouwtjestekkertje van de - bobine komen. In dat zelfde stekkertje
doe je een tweede draadje bijstoppen van ongeveer 10 cm. Aan deze uiteinde doe je een mannetjesstekker aanknijpen.Eerst haal je de - stekker van de bobine eraf. Nu doe je het nieuwe vrouwtje stekker aansluiten op de - van de bobine en de originele - stekker doe je in dat mannetje stekker steken. Je maakt een massa aansluiting
aan het gaatje huis condensator (een draadje) Aan het einde van het draadje een knijpertje(metaal)en deze zet je op een massapunt. Nu is hij aangesloten en de oude condensator is onderbroken. Valse lucht zal ook nog kunnen.
Beste KarelMarien dank voor je reactie. een deel van je vragen heb ik beantwoord in het bovenstaande bericht aan RobertF. + en - draadje omdraaien van de bobine kende ik nog niet wat is de logica daarvan. Als de bobine het niet (goed) doet waarom dan wel wanneer je draadjes omdraait?
Condensator heb ik vervangen volgens instructie monteur (draadje op plus of min van de bobine en de condensator op de carb voor aarding). Is de oude mogelijk defecte condesator daarmee ge-by-passed?
Zie ook de foto's zoals ik het nu heb gedaan.
Valse lucht vanwaar? Zie wel dat de pakking wat lekt maar dan zou je toch verwachten dat hij wel een keer aanslaat bij pogingen na afslkaan. Auto moet echt afkoelen...
Mvg
Frank

Frankreus
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 dec, 2014 22:53
Locatie: Den haag

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door Frankreus » zo 11 okt, 2020 12:21

De bijlage 20201011_120348.jpg is niet meer beschikbaar
2
2
3
3
Bijlagen
1
1
Mvg
Frank

Frankreus
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 dec, 2014 22:53
Locatie: Den haag

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door Frankreus » zo 11 okt, 2020 17:21

Nou net terug van ritje 4 (lopend :-().
Voor het gemak zelfde ritje als gister. Veel binnendoor gereden heen en veel gestopt en weer opgetrokken. Prima op lange stukken niet helemaal vloeiend doortrekken maar ben wellicht verwend met de motor van mijn eerste/laatste 2CV.
Lerkker met de hond gewandeld en toen weer terug. Startte de tweede keer en reed prima. Veel gestopt stilgestaan motor liep netjes en weer opgetrokken. Totdat ik eigenijk toevallig weer bij de rotonde kwam richting het stoplicht waar ik gister stilstond. Het voelde goed dus ik dacht ik waag het erop....
Enfin eerst stukje recht flink doorgetrokken in de 3 en toen afremmen want het stoplicht in de verte sprong op oranje en rood.
Stilstand en daar ging de motor weer sputteren. Met wat meer gas erop hield ik hem lopende. Groen ik reed weer weg, kan beter zeggen kroop weg. De motor had bijna geen vermogen (alof hij op 1 cilinder liep). Ik heb hem nog 2 km verder gereden met slecht vermogen tot een plek waar ik wel weer durf te parkeren.

Pfff iemand?
Let wel de extra condensator zat/zit er op.
En nee ik heb niet gekeken of er benzine komt maar vraag me af of dit het euvel kan zijn. Dwz gezien de aanleiding en het feit dat hij morgen (of na 15 min of zo ' gewoon' weer start).
Mvg
Frank

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door Boudewijn » zo 11 okt, 2020 18:28

Ik zou toch eens een andere bobine gaan proberen.
Misschien kun je er eentje lenen van een forumlid die in de buurt woont.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door AZL57 » zo 11 okt, 2020 22:06

Misschien een klep die blijft hangen als hij warm wordt?
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door backfire » ma 12 okt, 2020 18:59

Ontluchting benzinetank niet goed. Slechte pomp.

Frankreus
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 dec, 2014 22:53
Locatie: Den haag

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door Frankreus » ma 12 okt, 2020 19:58

Boudewijn schreef: zo 11 okt, 2020 18:28 Ik zou toch eens een andere bobine gaan proberen.
Misschien kun je er eentje lenen van een forumlid die in de buurt woont.
Ik ga het inderdaad met een andere (werkende) bobine proberen.
Mvg
Frank

Frankreus
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 dec, 2014 22:53
Locatie: Den haag

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door Frankreus » ma 12 okt, 2020 19:58

AZL57 schreef: zo 11 okt, 2020 22:06 Misschien een klep die blijft hangen als hij warm wordt?
Dat hoop ik niet :-( eerst de bobine proberen.
Mvg
Frank

Frankreus
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 dec, 2014 22:53
Locatie: Den haag

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door Frankreus » ma 12 okt, 2020 19:59

backfire schreef: ma 12 okt, 2020 18:59 Ontluchting benzinetank niet goed. Slechte pomp.
Beide zijn al uitgesloten.
Mvg
Frank

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Motor valt stil (na tijdje bij stilstand)

Bericht door RobertF » ma 12 okt, 2020 22:09

Ik tip nog steeds op de bobine., diagnose van afstand is niet altijd eenvoudig. Het is elektrische gerelateerd, Het is iets wat optreedt bij warme motor dus kan het geen los contact zijn De bobine is het enige wat bij de beurt niet vervangen is. Een bobine kan koud functioneren maar als die warm wordt gaan haperen, Voel de volgende keer als die uitscheidt of die warm is en koel hem dan snel af b.v. door remreiniger er op te spuiten.
Een bougie kan ook gaan haperen als die heet wordt, ze zijn wel vernieuwd maar het zal niet de eerste nieuwe zijn die kapot is.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Plaats reactie